/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Bilsalg
Fra : syllemus
Vist : 959 gange
100 point
Dato : 07-05-05 11:58

hvordan er reglerne vedr. bilsalg når der stadig skyldes på bilen.
Jeg købte bilen hos en forhandler og ønsker at sælge den privat og ikke hos forhandleren. Kan man uden videre bare sælge bilen, da forhandleren jo stadig ejer bilen og der stadig skyldes på den. Jeg har tænkt mig at betale restgælden til bilforhandleren når den bliver solgt, så jeg kan få købt mig en ny. Hvordan gør man?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-05-05 12:12

Du må hellere tage et lån i banken til at indfri da du kan komme i klemme hvis du ikke får indfriet restgælden med det samme ellers skal du jo lige frem have pengene på forhånd før bilen bliver omregistreret/overdraget så du kan indfri restgælden.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-05-05 12:14

Glemte lige, at du jo skal have fjernet ejerforbeholdet før bilen kan/må sælges.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 07-05-05 12:16

BjarneD
Kan en evt køber så ikke overtage gælden hvis han/hun skulle være interesseret i det?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-05-05 12:17

Kun hvis panthaver accepterer og hvorfor skulle de det når de ikk efår noget ud af det.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-05-05 12:17

Nej, det kan du ikke, medmindre du først laver en aftale med forhandleren der har penge til gode, at han er villig til at ophæve ejerforbehold i bilen mod du stadig skylder pengene, eller at du får lov at sælge mod at du indfrier restgælden.

Det er imod loven at sælge noget der er ejendomsforbehold på, og det er der på bilen når du siger forhandleren ejer bilen til den er betalt.

mvh dova

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 07-05-05 12:21

FDM skriver her om hvilke ting en evt. køber af en bil med restgæld skal tage højde for.

http://kortlink.dk/fdm/sbm
Citat
Hvordan kontrollerer jeg, om der er restgæld?
Det er meget vigtigt, at du selv kontrollerer om der er restgæld. Det er nemlig ikke nok, at sælgeren lover at bilen leveres fri og uden gæld. Heller ikke selvom dette står i slutsedlen. Uanset denne ordlyd vil en panthaver med et sikret krav i bilen nemlig stadig kunne gøre køber ansvarlig.

Det er nemt at kontrollere for restgæld. Du skal blot ringe til Bilbogen på 86 12 91 45 og oplyse bilens stelnummer (står på bilens registreringsattest). Bilbogen har åbent på hverdage mellem klokken 11 og klokken 14. Oplysningen er gratis.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-05-05 12:23

Nu ved vi jo at der er restgæld her så hv orfor kontrollere det.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 07-05-05 12:26

Det kunne måske gøre salget nemmere hvis der ikke var restgæld.....så måske var det en god idé at følge dit råd, Bjarne.

Bare til oplysning for folket.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 07-05-05 12:27

Jeg havde forestillet mig at en evt. køber kunne overtage gælden i stedet for at låne pengene i banken, i så fald at bilforhandleren siger god for det.
Køberen skal jo igennem en kreditvudering og hvis han står hos RKI kan det jo selvfølgelig ikke lade sig gøre.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-05-05 12:33

Hvis en bilforhandler skulle bruge tid og få en fornyet risiko så skulle han da også gerne have en hel del ud af det og bilforhandlere er ikke filantroper.
Du kan jo spørge, men bilforhandleren vil selvfølgelig hellere tilbagekøbe til spotpris og sælge dyrt. Det er jo forretning.
Problemet med ejerpant i biler er, at bilerne let kan risikere at blive mindre værd end restgælden og derfor er det ikke nogen fidus at være venlig.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 07-05-05 12:38

Bilen er dog mere værd en restgælden omkring 50-70.000 kr.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 07-05-05 12:44

Jamen så spørg bilforhandleren/panthaveren for det er kun denne der kan give dig lov og det er da muligt at det kan lade sig gøre at sælge først og betale bagefter, men bilforhandleren har fat i den lange ende der og køberen har slet ikke fat i noget som helst hvis der går kuk i det og køber kan ikke få lån til køb hvis dette skulle være nødvendigt da de der skal financere oftest vil tjekke i bilbogen.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 07-05-05 12:44

Bilforhandleren ville give 180.000, jeg skylder 150.000 og jeg er sikker på at kunne få 220.000 kr. for den hvis jeg sælger privat- hvis der altså viser sig en køber.
Men jeg får lige en snak med bilforhandleren.

Godkendelse af svar
Fra : syllemus

Dato : 07-05-05 12:47

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-05-05 12:48

40.000 i forskel lyder af meget.
Prisen ved privathandel vil normalt være lavere end forhandlerens da forhandleren jo skal betale moms og skat af fortjenesten samt skal klargøre og have omkostninger ved evt. reklamationer.
Ved privathandel plejer prisen at ligge et sted mellem forhandlerens købspris og salgspris og så lidt til den lave side på grund af retsstillingen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-05-05 12:49

Held og lykke med det Syllemus!

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 07-05-05 13:02

BjarneD
Ja det er rigtigt at prisen på en bil er dyrere hos en forhandler end privat, men det var hellere ikke det jeg skev. Jeg skrev at forhandleren kun ville give 180.000.
Hvor jeg mener at kunne sælge for 220.000 momsfri. Jeg har set bilen tilsalg hos en forhandler til 229.000 excl. moms

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-05-05 13:12

Det er så en forskel på 49.000, men det skal jo også ses i lyset af, at du ikke køber noget andet og derfor vil du sikkert kunne få mere ud af at sælge selv, men stadig skal bilen være frigjort da den ikke kan belånes og så er det jo heller ikke lovligt at sælge en behæftet bil selv om du har til hensigt at indfri med det samme.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 07-05-05 14:34

Ok, BjarneD