/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Hælp mig, hurtigt!
Fra : Pornsim
Vist : 771 gange
114 point
Dato : 06-05-05 12:13

Hej!

Min PGO Comet, er blevet underlig, når jeg starter den kan den kører i cirka et halv minut også begynder den at drukne, sådan at jeg ikke kan give den fuld gas, hvad kan det være?

Med venlig hilsen Simon.

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 06-05-05 12:21

Der er nok noget galt med chokeren, den kan nok ikke lukke i. (Det skal den jo efter kort tid). Hvis den ikke gør det får du en altfor fed blanding.

Opstod problemet pludseligt er det sikkert chokeren.
Hvis det kom snigende kan det være luftfilteret der skal skiftes.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 06-05-05 12:36

Det kom pludseligt

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 06-05-05 12:36

Hvad gør man så?

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 06-05-05 12:52

Nå men hvis du kender til motor og sådan noget, da prøv nå den er drift varm at koble den elektriske choker fra. Hvis den så kan køre normalt er det styringen til chokeren der er defekt. Hvis ikke Er det chokeren der har sat sig fast. Den skal så afmonteres og renses.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-05-05 18:56

Jeg er ikke helt enig rpje, hvis man kobler den elektriske choker fra, feks. ved at trække en ledning fra stikket (Eller hele stikket), så får den netop choker hele tiden.
Problemet er nok at den enten er defekt, eller mere sandsynlig at den ikke får strøm. Den elektriske chokers spole kan være brændt af, men det mest sandsynlige er at der er ledningsbrud, eller at tændingslåsen ikke leverer strømmen.
Eller hvis du har haft den elektriske choker af nu her for nylig, så har du ikke fået spidsen ned mod chokerhullet.
Så et tjek består i at se efter om der kommer strøm til den når scooteren er startet, det kan gøres med en prøvelampe eller pære eller voltmeter. Som nødløsning kan man trække stikket fra, og sætte batteriet direkte til.
Afprøvning består i at skrue chokerhovedet af, og måle spidsens længde meget nøjagtig, så sætte batteriet til den i 5 minutter, mærke om den bliver lidt lun på den sorte spole, og måle om nålen flytter sig lidt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 06-05-05 22:08

Palle, hvordan sætter jeg den direkte til batteriet..?

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 06-05-05 22:28

Og kan det godt lade sig at kører uden choker, indtil at jeg får en ny, hvis den altså er defekt..?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-05-05 23:36

Næ, du kan ikke køre ordentlig hvis chokeren ikke får strøm, da den driller med at give benzin som der ikke er brug for når motoren er varm.
Men du skulle kunne køre normalt hvis du sætter strøm på fra batteriet.
Tag strømsamlestikket af chokeren, og sæt chokerens 2 stik til batteriet. Det ene stik til + og det andet til -
Det er lige meget hvilket der får + og -
Men når du parkerer, skal du jo feks. fjerne den ene ledning fra batteriets + pol, da den ellers tømmer batteriet på en nat.
Men prøv først om disse ledninger får den til at gå ordentligt efter 1 minut, ellers er der måske en hel anden fejl.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 07-05-05 00:06

Men ledningen fra chokeren er ikke lang nok til at kunne nå over på bateriet, hvad gør jeg så? Skal jeg bare tage noget almindeligt ledning, og forbinde så den bliver længere??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-05-05 00:45

Jeps
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 07-05-05 12:39

Hej igen palle..

Nu har jeg prøvet det med at sætte den direkte til batteriet, men jeg synes stadig at den gør det samme, da jeg så mærkede på el-chokeren var den varm.. hvad skal jeg prøve/gøre?

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 07-05-05 12:55

Nu kunne jeg også se at chokerens spids havde flyttet sig, så jeg går lige ud og prøve igen, og ser om jeg kan få det til at fungere.. Hvordan får jeg lavet sådan en ny ledning som går ned til chokeren igen??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-05-05 14:01

Du skal ikke lave ny ledning, men kontrollere at der kommer 12 volt ud af den existerende. Det kan du gøre ved at sætte en pære imellem (Kortslut nu ikke)
Kommer der ingen strøm når scooteren er startet, må du finde fejlen, i stikket/ledningen/startnøgle eller lignende steder.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 07-05-05 14:08

Hej nu prøvede jeg at sætte chokeren til den ledning som den plejer at være sat til igen, og så kørte jeg en tur, den opførede sig mærkeligt, som om den nogen gange fik en drukne tur.. så kiggede jeg på chokeren efter turen, der havde spidsen i chokeren flyttet sig, og den var varm som om den virkede.. hvad kan fejlen så være?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-05-05 16:51

Ja, det er svært at vide.
En motor skal ikke have helt så fed blanding, når den er varm.
Bliver den meget varm, måske fordi der er brækket vinger af blæserhjulet, eller blæserkappen over cylinderen sidder forkert?
Måske er strålespidsen lige stor nok. Eller luftfilteret for tæt.
Eller er din elektrodeafstand på tændrøret rigelig stor?
Og hvornår opstod fejlen, efter du rodede med hvad?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 07-05-05 17:09

Fejlen opstod en dag hvor jeg kørte ud til en af mine venner, scooteren kørte fint og det hele.. Så skulle jeg hjemad, jeg startede den, det virkede som om den kunne kører der, også begyndte jeg at kører hjemad, og den fik bundgas, og så begyndte den at drukne, så kunne jeg kun give halvgas for at komme hjemad, og det gik pænt langsomt :)

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 07-05-05 17:15

Kan det være at chokeren er defekt og ikke arbejder rigtigt?

Mit tændrør skulle være det rigtige det er en 7´er

og jeg tro ikke at strålespidsen er for stor, fordi jeg har kørt fint med den samme størrelse i lang tid.

og mit power filter, tror jeg heller ikke er for tæt, fordi det har jeg også kørt fint med i lige så langt stykke tid..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-05-05 17:17

Jeg tror så måske ikke det er fordi den er ved at drukne, for er du sikker på den ikke også opfører sig sådan når den er kold.
Prøv at se tændrørets farve om det er sodet hvidt/gråt eller normalt, og prøv så det med lidt mindre elektrodeafstand.
Men hvis det kun er når den er varm, at fejlen kommer, så ville jeg se på/skifte CDIèn tændrøret eller tændrørshætten.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 07-05-05 17:23

efter jeg var kommet hjem med den kiggede jeg også på tændrøret, det var helt olieret, det fik jeg så væk og prøvede igen, den er stadig lige sådan.. og jeg har næsten også lige skiftet tændrør, og farven på midterelektroden er brun..

Så måske er det tændhætten..

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 07-05-05 17:25

jeg prøver lige det der med mindre elektrode afstand..

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 07-05-05 22:06

Nu har jeg prøvet det med mindre elektrode afstand.. og motoren lyder meget bedre nu, nu mangler jeg bare at prøve en tur på den her imorgen... og så se om det har hjulpet

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 07-05-05 22:07

tak for hjælpen indtil videre palle, det er helt utroligt hvor meget du ved :)

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 08-05-05 13:40

Jeg startede den lige her til morgen, og den ryger helt vildt ud af udstødningen, er det tegn på en fejl??

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 114 point
Dato : 08-05-05 16:02

Nej det tror jeg ikke, men der er jo kommet en masse benzin og dermed olie i udstødningen som du selv har sagt.
Benzinen er nok fordampet, men olien skal jo brænde af, i hvert fald i den første del af udstødningen, så det er helt normalt at den så vil ryge.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Pornsim

Dato : 08-05-05 16:13

Tak for svaret pallebhansen, skriver selfølgelig igen hvis jeg har brug for mere hjælp.. hehe.