/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
kattetis i sofaen :(
Fra : RaB
Vist : 9799 gange
50 point
Dato : 05-05-05 18:21

hej, er der nogen der ved hvordan man fjerner lugten af kattetis fra sin sofa, (det er sådan noget "kunstigt læder")

håber i kan hjælpe!!!

Accepteret svar
Fra : maj_britt

Modtaget 60 point
Dato : 05-05-05 18:27

Jeg kender godt til det problem. Prøv med Rodalon, det burde virke.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-05-05 18:31

Umiddelbart vil jeg tilråde at flytte sofaen ud i haven så den kan blive godt gennemluftet. Hynder skal fjernes og have luft omkring sig fra alle sider. Jo mere luft omkring hynderne jo hurtigere vil stanken forsvinde. Du kan selvfølgeligt også bruge andre og mere velduftende ting til at overdøve stanken. Dufte fåes på sprøjteflasker, men en fyrrenålestinkende sofa er jo heller ikke smart.

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 05-05-05 18:32

Rodalon er meget effektivt over for dårlig lugt. Du skal væde sofaen men koncentreret Rodalon og lade det sidde i 5-10 min. Herefter vasker du det grundigt af i koldt vand. Gentag evt. behandlingen

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 05-05-05 18:34

Kattetis lugt går altså ikke væk af frisk lugt med mindre du lader sofaen stå derude i 2-3 måneder. Rodalon er det eneste rigtige at bruge.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-05-05 18:37

Hvis det er fra en hankat, skal du være meget heldig hvis du får det væk.

Men du kan også prøve med eddikevand.
Rodalon plejer ikke fjerne dårlig lugt i sig selv, men dårlig lugt der stammer fra bakterier, da det er et desinfektionsmiddel.

mvh dova.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 05-05-05 18:46

Jeg vil tro compresan kan tage det, det bruges blandt andet til materialer som har været ude til folk, når de kommer retur er der sommentider urin m.v. på lugt og bakterier forsvinder, derfor kan det godt være det kan tage det.

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 05-05-05 19:10

Jeg har haft en hankat som fik stress da der flyttede en ny kat ind hos naboen og det resulterede i at min kat i en periode gik og strintede på vores møbler. Jeg prøvede mange ting for at fjerne lugten og det eneste der virkede var altså Rodalon og den metode som jeg har beskrevet tidligere.

Du skal lade være med at prøve en masse ting før du bruger Rodalon, da Rodalon er basisk og hvis du inden du afprøver det bruger noget der er syre i som f. eks klor. Så ophæver du Rodalonen, fordi syre og base ophæver hinanden. Dette og metoden med Rodalon er en vejledning fra min dyrlæge.

Det er jo også nok en god ide at få undersøgt hvorfor din kat tisser i møblerne. Ellers behandler du kun symptomerne og fjerner ikke problemet på længere sigt. Skyldes det stress som det gjore med min kat, så kan det behandles. Så jeg vil råde dig til at rådfører dig med en dyrlæge.

Held og lykke med projektet.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 06-05-05 02:41

Rodalon fjerner definitivt lugten. Glem alt andet!

vh ole

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 06-05-05 08:11

Jeg kan kun tilslutte mig dem der anbefaler Rodalon. Man kan ikke overdøve lungten af kattetis med velduftende rengøringsmidler eller parfumer - tværtimod!
Mvh Else

Kommentar
Fra : 25

Dato : 06-05-05 11:16

Jeg vil stadigvæk anbefale Compresan, jeg har 2 katte 2 hunde, mon ikke jeg ved noget om problemet?

Compresan Biologisk lugtkontrol
Compresan fjerner kilden til lugten, almindelige rengøringsmidler vil kun parfumere og overdøve lugten en kort periode, hvorimod Compresan nedbryder og fjerner lugten. På grund af en speciel bakterieflora, der er tilsat, skaber den en effektiv lugtbekæmpelse.
Compresan anbefales, hvor der kan være en ram lugt af urin, afføring, opkast, madrester, afløb eller spild på tekstiler.
Compresan går tilbage til naturens kredsløb, da det omdanner de organiske stoffer til vand og kuldioxid. Produktet er neutralt., ikke giftigt eller brandbart.
Compresan bliver anvendt på plejehjem, hospitaler, skoler, busser, taxi, svømmehaller, hoteller m.fl.
Compresan kan bruges koncentreret eller blandet efter opgaven.
Deklaration. Demineraliseret vand, tensider, parfume PH 6,5 - 7,5
BEMÆRKNING
Compresan bør ikke blandes sammen med desinficerende midler, stærkt alkaliske eller sure væsker, idet effektiviteten nedsættes væsentligt.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 06-05-05 11:17

Jeg vil stadigvæk anbefale Compresan, jeg har 2 katte 2 hunde, mon ikke jeg ved noget om problemet?

Compresan Biologisk lugtkontrol
Compresan fjerner kilden til lugten, almindelige rengøringsmidler vil kun parfumere og overdøve lugten en kort periode, hvorimod Compresan nedbryder og fjerner lugten. På grund af en speciel bakterieflora, der er tilsat, skaber den en effektiv lugtbekæmpelse.
Compresan anbefales, hvor der kan være en ram lugt af urin, afføring, opkast, madrester, afløb eller spild på tekstiler.
Compresan går tilbage til naturens kredsløb, da det omdanner de organiske stoffer til vand og kuldioxid. Produktet er neutralt., ikke giftigt eller brandbart.
Compresan bliver anvendt på plejehjem, hospitaler, skoler, busser, taxi, svømmehaller, hoteller m.fl.
Compresan kan bruges koncentreret eller blandet efter opgaven.
Deklaration. Demineraliseret vand, tensider, parfume PH 6,5 - 7,5
BEMÆRKNING
Compresan bør ikke blandes sammen med desinficerende midler, stærkt alkaliske eller sure væsker, idet effektiviteten nedsættes væsentligt.

Godkendelse af svar
Fra : RaB

Dato : 01-06-05 16:52

Tak for svaret maj_britt.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 07-06-05 21:31

Ai, hvor er det pinligt, jeg har slet ikke sagt Det var da så lidt, og tak