/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
kastreres eller ej??
Fra : hotstuff_II
Vist : 1030 gange
10 point
Dato : 05-05-05 14:15

vores hun kat har det med at tisse i sengen og sofaen når den er i løbetid.. det lugter forfærdentligt og vi føler ikke vi kan opholde os nogle steder uden at komme til at lugte af det. det er et stort problem for os, men vi ved ikke hvad vi skal gøre ved det??

vi snakker om at kastrere den, men kan det være farligt for katten og hvad koster det ca??... og vil det få den til at stoppe? vi sører for at holde kattebakken ren og skifte grus ofte, men det hjælper ikke!
mine forældres kat blev kastreret for noget tid siden og den fik brok og er aldrig kommet helt over det, så er meget bekymret for min kat..... hvad skal vi gør??

håber i kan hjælpe!!!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-05-05 14:22

Hvis hunkatten kun tisser de steder når den er i løbetid, vil det sikkert hjælpe at sterilisere den.
Det er også en fordel fordi man for det første undgår uønskede killinger, og der er forskellige sygdomme katten heller ikke kan få når den steriliseres.
Alt efter hvilken dyrlæge I bruger, koster 12-1500,- at sterilisere en hunkat, da det er et noget større indgreb end at kastrere en hankat.
Jeg fik steriliseret 2 katte sidste sommer, og hvis man overholder dyrlægens forskrifter med at holde katten inde i en uges tid, og ellers holder øje med, at der ikke kommer betændelse i operationssåret, er det ufarligt for katten.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-05-05 14:23

Da du skriver, at det er en hunkat kan der ikke blive tale om kastration da det er en fjernelse af testiklerne, de rjo kun findes på hanner, men man neutraliserer hunkatte ved fjernelse af livmoderen der efter sigende skulle være den bedste løsning.
Alle mine 4 katte er neutraliseret/kastreret/steriliseret og det er 2 af hver.
Kattene får et roligere liv og skal de ikke bruges til avl er det kun en fordel hvis man husker at passe på ikke at give dem for meget foder efter indgrebet.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 05-05-05 14:40

Jeg ville ikke være så betænkelig hvis jeg var dig.

Du opnår nogen fordele ved at neutralisere din hunkat:
-Du fjerne den øget risiko for forandringer i livmoderen i form af forstørret
livmoder med cystedannelse eller betændelse, samt for svulster i
brystkirtlerne og for sukkersyge(hvis på p-piller).
-Katten parrer sig ikke, og får ingen uønskede killinger
-Katten holder sig tættere på sin bopæl, og strejfer ikke så langt omkring
-Katten kommer mindre op at slås og undgår derved sår og bylder
-Katten har ikke trang til at urinmarkere indenfor på møbler, som specielt intakte hankatte kan finde på.
-Neutralisering nedsætter også risikoen for at få sygdommene katte-aids og katteleukæmi, som dels kan overføres ved bid, dels ved seksuel kontakt.

Lidt om selve indgrebet
Sterilisation:
Indgrebet består i at kattens livmoder og æggestokke fjernes gennem et hul i bughulen. Bugvæg og underhud syes sammen med tråd der opløser sig selv, overhuden syes med sting der fjernes hos dyrlægen efter 10
dage.

Det du har oplevet med dit familiemedlems kat er uheldigt, men ved alle operationer er der en risiko og sådan er det. Men det er ikke hjernekirurgi... Det er bare at gøre det. Så bestil du tid hos dyredoktoren...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-05-05 14:56

vil også anbefale at du får katten steriliseret - talisko har jo nærmest bøjet alt i neon for dig - så vent ikke - gør det !!!!!!

et lille ps - vores blev steriliseret da hun var ca 10 mdr gammel - netop for at undgå de ubehagelige episoder - fik at vide at vi skulle holde hende i ro - men dyrlægen sagde også "hvis i kan" - jotak skal du have - samme dag da hun blev opereret lå hun lidt og bare lå - ville gerne nusses og sådan men vi troede det ville være slemt et stykke tid - men om aftenen - vupti - katten sprang ud i haven og kravlede op af de bjælker der førte til førstesalens altan - og drønede den anden vej ned af trapperne - helt i hopla. Vi var mildt sagt meget forbavsede og lidt urolige - men det plaster/forbinding de bruger er heldigvis stærkt - og det viste sig at alt gik godt -------- hmmmm det blev jo et stort ps

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-05-05 15:32

Plaster/forbinding ?

Det var der ikke nogen af mine katte der fik på, de blev kun syet.

og det minder mig om: forlang at få den syet hvis I vælger strilisation, for en af mine bekendte fik "limet" sin kat da den blev steriliseret, og der sprang såret op igen.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-05-05 15:43

Syet med stærke knuder - sådan gør man hos min dyrlæge.
Ud over narkosesløvhed har ingen af mine hunkatte haft gener og det har heller ikke været tilfældet med den hunkat jeg havde for nogle år siden.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 05-05-05 15:57

Vi har lige fået opereret den ene af vores hunkatte i maveregionen. Og der blev lukket med indvendige sting og så gennemsigtigt plaster på... Ingen problemer. Ingen sting der skal tages efter 10 dage hos dyrlægen...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-05-05 16:09

taliskoko

Så skal du være meget opmærksom på, at der hele tiden er helt tørt under det plaster, for den mindste smule sådan et sår væsker, går der meget kort tid før bakterier formerer sig helt vildt, og det kan være så slemt, at det lugter ligesom råddent kød når plasteret pilles af
Det har jeg oplevet engang, godt nok på et menneske, men princippet er det samme......... Føj hvor ulækkert.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 05-05-05 16:18

Dova, det er 14 dage-3 uger siden plasteret kom af... Ingen problemer... Så den med plasteret er jeg ikke bekymret for.!! Og selvfølgelig holder man da øje med... Det gør vi i hvert fald her.!!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 05-05-05 16:53

Jeg tror ikke, der er nogen tvivl om, at en ster. vil stoppe tisseriet. Vores hunkatte har ind imellem gjort det samme, når de kom i løbetid. Men de gør det ikke efter. Selv vores "dynetisser" er holdt op. Hun brugte konsekvent dyner og sofa, så snart der var noget der ikke passede hende. Og det var der tit. Men da hun blev ster. holdt det op. Ikke lige på en gang, men lige så stille i løbet af et par mdr.

Så gå du bare i gang med at få katten steriliseret. Det er også langt det bedste for katten, som taliskoko skriver.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-05-05 21:40

må vist lige sige at mit plaster netop sad udenpå catcut tråd der opløser sig selv (bruger man også hos os mennesker) - og at plasteret stort set nærmest var selvsiddende - ikke klæbende - altså ikke noget med at flå plaster af osv

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 06-05-05 16:37

hej!
Jeg synes ikke at der har været tale om p-piller. Ofte er det sådan at disse præparater har den samme virkning som neutralisering. Hvis du prøver med dem først, kan du danne dig et overblik: er det hormonrelateret eller en "dårlig vane" Det skader ikke at prøve.
Held med hende: Hilsen la.

Kommentar
Fra : Sheine79

Dato : 06-05-05 18:42

Da min kat blev steriliseret blev hun syet med "indvendige" sting. De forsvinder af sig selv og katten skal ikke holdes inde når den kommer hjem.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 06-05-05 18:50

P-piller øger risikoen for at katten får kræft væsentligt. En P-sprøjte kan være nok. Det er det samme, der bliver brugt til kast. hankatte, der får "hormonkuller". Det fik den ene af vores. Da han senere fik blod i afføringen, sagde dyrlægen, at han jo da ikke hverken havde fået P-piller eller P-sprøjter, så det kunne være dem, der havde givet ham kræft. Men han havde jo netop fået P-sprøjter. Heldigvis havde han dog ikke kræft.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 12-05-05 03:21

Er du forresten sikker på, at det kun er, når hun er i løbetid, hun tisser i sengen og sofaen?? Vores "lillemis" som er en ster. hun, lavede nemlig sit glansnummer til aften. Hun prøvede at strinte på min samlevers ben, men ramte forbi (heldigt for hende). Til gengæld ramte hun et tæppe på sofaen. Men hun gør det i protest, når der er noget, der ikke passer hende. Fx. hvis møblerne er flyttet, eller hvis hun synes, der er for mange ting i vejen til hendes "5 min." vanvid, hvor hun drøner huset igennem et par gange. Hun ved udmærket godt, at det er strengt forbudt, og at min samlever bliver stiktosset, når hun gør det, for i samme øjeblik, som hun har strintet, styrter hun af sted, som gjaldt det hendes liv. (det gør det måske også??)
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : hotstuff_II

Dato : 15-05-05 23:42

ja er rimelig sikker på at det kun er når hun er i løbetid. men er det så normalt at hun er i løbetid nu, for 3. gang inden for en måned???

hun styrter også rundt i hele lejligheden, som om det gælder hendes liv. men nu har vi også to katte (begge hunner) så de påvirker nok lidt hinande, men tror også at det er for at komme af med krudtet ;)

de er indekatte......

kan det hjælpe hvis vi bruger det der baldrian eller hvad det kaldes, og putter lidt af det i kattebakken???

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 10 point
Dato : 16-05-05 00:12

Vores "de små" på godt et år, styrter også huset rundt. En gang om dagen, som regel om aftenen, får de deres "5 min.", som vi kalder det. Så render de alt hvad remmer og tøj kan holde fra 1. etage, ned ad trappen, gennem stue og køkken og så videre ud i løbergården. Og så går turen tilbage igen.

Det er meget forskelligt, hvor tit en hunkat kommer i løbetid. Men 3. gang på en måned lyder nu vildt, synes jeg. Jeg ville helt afgjort få den til dyrlæge og få den undersøgt. Og begge to steriliseret. Du kan sikkert få mængderabat hos dyrlægen. Det er synd for kattene, at de kommer i den ene løbetid efter den anden, uden at der "sker noget".

Jeg har fundet flg. på nettet:
http://www.dyrebrevkassen.dk/html/spoerg/frmsp.html?svkatd1.html&2
Spørgsmål:
Kære dyrebrevkasse
Jeg har et kedeligt problem med den ene, måske begge, mine katte. Der sker simpelthen det, at der en gang imellem er en af dem, der kan finde på at tisse i vores seng. Vi har prøvet forskellige ting, med håb om at det kunne være med til at forhindre det. Dette har været at skifte til forskellige slags kattegrus, kattemad og hyppig rensning/ufskiftning af kattebakken. Desværre gentager problemet sig en gang imellem. Vi har hver gang renset sengetøjet med rodalon og vasket det i vaskemaskinen. Selve madrassen i sengen har ikke taget skade af tisseriet heldigvis. Den ene af vores dyner er dog ikke vaskbar, så den har kun kunne lufte i vinden, indtil lugten var væk. Kan det tænkes at kattene stadig kan lugte rester af tisseriet på denne dyne, eller kan der være andet i vejen? Begge katte er indendørs katte. Den ene er en han, kastreret, den anden en hunkat. De er henholdsvis 3 og 2 år.
Med venlig hilsen
Per

Svar:
Kære Per
Du skriver at hankatten er kastreret - hvad med hunkatten? Er hun steriliseret. Urenlighed kan godt stamme fra at den ikke er neutraliseret. En af kattene har måske et problem med urinvejene og det Bør du få undersøgt ved en dyrlæge. Og så var det måske en god ide at lukke dørene indtil rum hvor der er dejlige bløde dyner og tæpper, håndklæder etc. For er der noget katte elsker så er det at tisse sådan nogle steder. Hvis der ikke bliver vaket af i Rodalon kan kattene lugte tisset igennem næsten hvad som helst, også selvom i lufter dynen.
I tilfælde af at det er hunkatten der er urenlig og hun er steriliseret, og alt andet er prøvet så kan en hormonindsprøjtning måske afhjælpe problemet, men det skal dyrlægen tage stilling til i sidste ende.
Venlig hilsen Kirsten Andersen, Inges Kattehjem

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=857/sprog=1/grp=2/menu=2/
Hunkatten
Hunkatten kommer sædvanligvis i løbetid første gang, når den er 5-9 måneder gammel. Om foråret indtræder kønsmodenheden tidligere end den øvrige del af året. Løbetiden gentager sig hyppigt fra forår til det tidlige efterår. I hver af disse aktive perioder kommer katten i løbetid flere gange med 2-3 ugers mellemrum, hvor hver løbetid kan vare fra 2-12 dage.

Af Dyrlæge Tom Schantz Kristensen, Skovlunde Dyreklinik

Katten har en meget stærk kønsdrift.
Strinteri med ildelugtende hankatteurin, højlydt kattejammer og mange "uønskede" killinger er nogle af de mest velkendte følger af den kønslige aktivitet.
Den kønsaktive kat giver derfor problemer for både ejer og naboer.
Kønsdriften giver også store problemer for katten selv. Når den må dele sit territorium med mange andre katte, kan det komme til voldsomme slagsmål med risiko for bidsår, bylder og smitte med livstruende sygdomme som f.eks. katte-AIDS.
Hankatten neutraliseres ved kastration, hvor begge testikler fjernes ved en operation.
Hunkatten neutraliseres ved at fjerne æggestokke og eventuelt livmoderen. Dette kaldes også sterilisation.

http://www.aad.dk/Info_om_sygdomme/Kattesygdomme/neutralisation.htm
Ved at lade katten neutralisere opnås de bedste betingelser for et harmonisk forhold mellem kat og ejer. Og antallet af vildtlevende katte - der som regel må leve en kummerlig tilværelse - begrænses. Desuden nedsættes risikoen for smitsomme sygdomme betydeligt.
Det er ikke synd for katten at neutralisere den. Også selv om hunkatten ikke har fået blot et enkelt kuld killinger. Den kat, der er blevet neutraliseret lige efter, at den er blevet kønsmoden, vil hele sit liv være en glad, kælen og legesyg kat, der holder sig til sit hjem og sine mennesker. Derimod er det virkeligt synd for en kat - og i strid med dens natur - at lade den være i kønsdrift uden, at den kan parre sig.
Derfor anbefaler dyrlæger og dyreværnsforeninger at lade katten neutralisere.
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : hotstuff_II

Dato : 16-05-05 16:55

mange tak for svaret Jernladyen. :)

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 16-05-05 17:45

Selv tak, hotstuff. Håber, din lille missepige "bliver tørlagt".
Hilsen Jette