/ Forside/ Interesser / Fritid / Dykning / Spørgsmål
10  TIMO_J 140
Et blåt N på min flaske.??
Fra : judithmichella
Vist : 1009 gange
100 point
Dato : 05-05-05 10:06

Hej allesammen

Jeg har lige købt mig en ny dykkerflaske. I webshoppen var den helt hvid,
men ved levering så jeg den havde en sort farve kant øverst oppe, men også
et stort blåt N på begge sidder af flasken. Hvad står det lige for, og er den på lige
kant med alle andre.

På forhånd tak

Accepteret svar
Fra : LeifHansen

Modtaget 110 point
Dato : 05-05-05 11:01

Trykflasker der anvendes ved bla rekreativ dykning skal mærkes iht. EN1089. En hvid flaske med sort krave den gamle engelske mærkning for nitrox. En hvid flaske med en sort ring, ikke på kraven men længere nede er den nye europæiske standrad for luft. De to NN har jeg ingen ide om, kunne måske være en gammel engelsk flaske for nitrox (kig efter stemplet, der fremgår produktionsdatoen). Uanset mærkningen kan flasken bruges til luft, men kan måske være lidt misvisende. Se http://mitglied.lycos.de/dg8fz/dive/english/gas_color.htm.
Ved ikke hvad webshoppen er (ville ikke drømme at købe postordre, sandsynlighed for mange spekulationer), men formentlig dansk? Har du cehcket at falsker er CE-mærket, ellers må den ikke handles, hverken som ny eller brugt (se http://www.dyk.nu/pages/flaske.htm)

Kommentar
Fra : judithmichella

Dato : 05-05-05 13:43

Hej Leif. Og tak for dit indlæg.
Nu skriver jeg præcis som der står på flasken

På den ene side står der:

M25 EN144 D ecs NVT054 UT
PS232PT342BAR 17.3KG 15L 4.7 MM
CE 0090 2005/03

På den anden side står der:

DRUCKLUFT-TG
-50/+65 C
AIRCON

Så for mig at se er flasken fra marts 2005 og dermed en ny flaske.

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 05-05-05 18:13

Du har fundstændigt ret, flasken er fra marst 2005.

Det er da en ordentlig basseflaske, især til en pige.

Flasken er CE-mærket, til luft med et fyldetryk på maks 232 BAR

Ikke at det forklarer N'erne, måske bare til "pynt"

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 05-05-05 18:13

Du har fundstændigt ret, flasken er fra marst 2005.

Det er da en ordentlig basseflaske, især til en pige.

Flasken er CE-mærket, til luft med et fyldetryk på maks 232 BAR

Ikke at det forklarer N'erne, måske bare til "pynt"

Godkendelse af svar
Fra : judithmichella

Dato : 07-05-05 14:17

Tak for svaret LeifHansen.