/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Montering af stolper i stolpebærere
Fra : stig54
Vist : 5468 gange
50 point
Dato : 04-05-05 18:44

Jeg er ved at bygge en terrasse, og har støbt stolpebærerne i jorden.
Skal nu montere 100 x 100 lærkestolper i disse. Hvilken mulighed er mest brugt? der er plads til en gennemgående bolt i midten, eller 4 franske skruer to i hver side forskudt.
Skal der være afstand fra enden af stolpen og bunden af bjælkeskoen (luft) ?
Der er i forvejen luft mellem bjælkesko og støbning.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 04-05-05 18:53

Jeg har samme konstruktion og har brugt gennemgående galv. bolte uden luft mellem bjælke og sko.
Det har stået i ca. 10 år og der er ingen problem.
Jeg brugte trykimprægnerede stolper, men lærk er lige så modstandsdygtige så det er ikke nødvendigt med luft imellem, de står også bedre uden.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-05-05 19:01

Du tænker nok på det vand der kan ligge mellem stolpe og sko - men da der jo er rimeligt åbent omkring vil det holde sig nogenlunde tørt.
Jeg bruger de forskudte franske træskruer og jeg borer for med et bor der lidt tyndere end kærnen af skruen midt på (målet mellem rillerne) og har du ingen skydelære så hold boret så du kan se at det næsten dækker kernen på skruen.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 04-05-05 19:04

Jeg har samme konstruktion i trykimprægnerede stolper uden luft mellem stolpe og stolpegaffel og monteret med 2 franske skruer i hver side. Det har stået i over 20 år indtil nu, så jeg tror ikke det er afgørende, hvad du bruger

God fornøjelse med projektet.

Hilsen myg

PS: ... og lærk er ganske rigtigt lige så godt OVER jorden. I jorden er det meget dårligere! Derfor er det vigtigt (især hvis du bruger lærk) at der er luft mellem stolpegaflerne og jorden. Et par cm. afstand til støbt underlag er fint.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-05-05 19:23

Til myg, lærk er faktisk det bedste træ hvis det skal stå i jorden, det knækker ikke i overgangen mellem jord og luft som foreksempel eg eller for den sags skyld tryk.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-05-05 19:28

Jeg hælder mest til franske skruer men spørgsmålet er om 4 huller lettere vil give revnedannelser ved udtørring af træet hvorimod et hul igennem

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-05-05 20:45

Og når du bolter træ mod træ kan du sætte specielle skiver med pigge så samlingen ikke knirker.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 05-05-05 00:30

>> stig54
Negativt.
Jeg troede også at lærk var svaret på alverdens kemikalier, men er blevet belært af fagfolk (tømrer) om at det er en sandhed med modifikationer.
I fri luft - JA. Lukket inde i jorden - NEJ.

Det er ikke et spørgsmål om, hvad jeg - et ganske almindelig menneske - tror, men faktisk en håndværkers udtalelse.
Bortset fra det er jeg fuldstændig enig i, at det er overgangsstedet mellem jord og luft, der er det kritiske sted. Endnu et argument for stolpegafler!

Hilsen myg

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 05-05-05 06:56

Negativt igen myg.
Min chef er extømrer, jeg låner maskiner i et tømrerfirma, jeg har for tre vintre siden været med til at pille hegnstråd og stolper ned i en nedlagt dyrepark. Stolperne af tryk kunne vi knække af, dem af lærk måtte vi skære over med motorsav, dog undtaget nede i det lavtliggende område hvor der var meget fugtigt, der kunne vi rokke lærkestolperne løse og hive dem op med et ordentligt svup. De var våde i enden men så ud som den dag de blev sat i jorden. Jeg har stadig stolperne liggende på stak til brænde eller andet.
Rent faktisk går man væk fra trykimprægneret fordi det for det første er smaskvådt når de behandler det, det bliver ikke tørret mere først, og som regel er det fyr.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-05-05 09:57

Jo vådere det er, desto længere hælder lærk. I Bodensøen får de lokale fiskere, hvis de kommer for langt ud af kurs stadig slået hul i bunden af deres både på de lærkestolper, som for 4 tusind år siden bar lokalbefolkningens huse. Uden at ha prøvet selv, vil jeg dog foreslå enten luft eller tjære mellem stolpebund og sokkelsko.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-05-05 10:32

Ja ja - men mine Colstrup Vacumimprægnerede fyrretræsstolper som blev sat i 1964 holder endnu og har en flot træklang når de tages op.
Stolperne er baregravet ned i en blanding af muldjord/ler/grus og IKKE støbt ned.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 50 point
Dato : 05-05-05 10:48

>stig 54
Årsagen til, at træet er friskt (vådt), når man trykimprægnerer det, er at det er GRAN, som lukker sig i alle porer, når det tørrer. Fyr kan trykimprægneres, men der er ikke meget af den træsort på markedet til noget så "inferiørt" som stolper. Til dine stolpeender vil jeg da foreslå, du bruger det gennemgående hul. Træet vil jo arbejde i bredden under skiftende luftfugtighed, og hvis du så har skruet begge sider af stolpen fast i en galvaniseret sko, vil du skiftevis prøve at bøje skruerne udad (når træet vokser i bredden) og flække træet (når det pgå udtørring bliver smallere). Én af de første teknikker til stenbrydning var at hugge smalle huller på linie, banke tørre trækiler ned i hullerne og så til sidst hælde vand på kilerne. Man har brudt granit, sandsten og marmor på den måde. Ved bræddebeklædning af huse er det jo også "forbudt" at sætte mere end ét søm på bredden i hvert bræt. Alternativet er skiftevis bøjning/udtrækning af søm og flækning af træet. Hvis det var mig, ville jeg nok hælde trætjære ind i hullet og lade det suge lidt, før det bliver boltet fast. Skjult endetræ er jo nogen farligt noget til træ, der skal stå ude om natten!

Kommentar
Fra : myg

Dato : 05-05-05 11:06

>> stig54
Lad os lade den ligge her - der er åbenbart også delte meninger blandt fagfolk.

>> stig54 + alle andre
Jeg har "lige" beklædt en gavl med lærk-rustik (oliebehandlet + pinotex inden opsætning) med 2 rustfri kamsøm i hvert brædt. Det ser godt ud og holder fint.

Mine terrassestolper, som stadig har stået i mere end 20 år i stolpegafler uden luft mellem stolpe og gaffel, men med luft mellem gaffel og jord er faktisk lige så friske og ubeskadigede, som de var, den dag de blev monteret. Der har aldrig været problemer med, at træet arbejdede så meget, at de franske skruer blev et problem.

Det hegn, jeg renoverede forrige år havde stået med trykkede træstolper (4"x4") i jorden. De fleste stolper var i god stand, men et par stykker var smask-rådne 2-3 cm ind. Altså er der også forskel på trykimprægneringens effektivitet!
Til gengæld havde en del af dem "proptrækkertendenser", så jeg er gået over til cementstolper - tunge som bare f... men gode.
Hilsen myg

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 05-05-05 11:11

Sagen er at de i dag ikke tørrer fyrretræet før de imprægnerer det, der kommer ikke trykimprægneringsvæske.
Nu er det jo ikke noget problem for mig jeg skal ikke i jorden og hælder nok nu mest til at bore en tværgående bolt gennem og lade dem stå på bunden af skoen, der er jo ikke noget hul jeg kan hælde tjære i. Laver jeg et par centimer luft bliver det sikkert hurtigt fyldt med møj der netop holder på fugtigheden.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 05-05-05 11:12

Der kommer ikke trykimprægneringsvæske nok i skulle der have stået.
Idag er trykstolper tunge som et ondt år når de er nye det var de ikke i gamle dage.

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 05-05-05 11:14

Tak for svaret pbp_et.
Vi er ikke enige om trykimprægnering, men svaret på mit spørgsmål må komme fra dig