/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Hjælp til at handle mad ind økonomisk!
Fra : JustAnotherFatFuck
Vist : 572 gange
200 point
Dato : 04-05-05 15:13

Jeg er lige flyttet hjemmefra og skal tila t handle alt muligt crap osv.
Er der nogen gode råd til nogle ting jeg kunne købe som holder i lang tid, og som er billigt. Jeg er jo en fattig studerende.

Hvad har i af erfaringer hvis man skal overholde et mad budget på 500 pr. mdr.
(Ved godt det ikke lyder af meget, men jeg spiser som regel gratis aftensmad.)

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 210 point
Dato : 04-05-05 15:37

Tja... - den største besparelse er jo på store indkøb - og det kan være svært at sætte pengene i det som "fattig".

Men - gå nogle stykker sammen. Hvem siger, at det er den samme person, der skal spise de "3 pakker bøf for 70". Kan I blive nogenlunde enige, vil I mange gange kunne spare mellem 30 og 50% ved at handle sammen.

Noget andet er at køre det videre. Lav en madklub. Det er ganske enkelt billigere at lave mad til 3 ad gangen end til 1 - og med lidt behændighed kan man vel også lave det lidt på skift, så man også kan skaffe sig en madlavningsfridag eller 2.

Og ellers-.... ingen vej uden om:Tilbudsaviserne og rundt på cyklen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-05-05 15:47

Hej Just

Jeg er lidt af den gamle skole, der kun lejlighedsvis køber de helt dyre ting til køkkenet. Jeg gennemtrævler reklameaviserne for gode tilbud og cykler ud og køber når der er et godt tilbud. At købe ferskt kød kræver en god dybfryser, men har du en sådan kan der også spares mange penge ved storindkøb. Ellers vil jeg sige: Konserves og pulvermad. I sidste uge havde Netto f.eks. nogle gode pulversupper til kun 3 kr. pr. pakke (nok til 3/4 L). Jeg købte straks 20 stk. Champignonsuppe og Aspargessuppe. Bouillon-terninger kan også holde sig længe og er billige. Flåede tomater koster ca. 2,25 kr. pr. dåse. Aspargeshoveder, Majs, Tun er også rare at have på lager.
Så spiser jeg altid årstidens produkter. Man KAN købe friske tomater året rundt, men de er både bedst og billigst når de har sæson. Nyopgravede kartofler koster en mindre bondegård når de kommer frem, men samtidigt dykker prisen på gamle kartofler. Hold lidt øje med de forskellige varers prisdyk året igennem. Bor du i en havneby, kan du gå på havnen og køve frisk fisk billigt.

Det var da lidt at starte med. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 04-05-05 15:59

Gå ind på

http://www.so.dk/studieliv/sl_artikler/artikel:aid=16026&redirect=%2Fstudieliv%2Fsl_artikler%2FDefault.asp%3F

so.dk er en hjemmeside for studerende, hvor man kan få en masse gode råd, bl.a. mad.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-05-05 15:59

Lige lidt ekstra. Jeg køber altid Pulverkaffe. Det betyder at jeg aldrig skal smide en ½ kande kold kaffe ud. De tomme glas er gode til krydderier, så jeg kan købe de store poser. Små krydderiglas er rasende dyre i forhold til de store poser. Og at have en velassorteret krydderihylde, kan redde mangt et fladt stykke kød og gøre en billig pulverret til en herremiddag. Man kan også ofte købe 2 kg. gulerødder for 7-8 kr. i Netto og de giver mange gode og nærende måltider.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-05-05 16:00

der kommer sikkert mange gode råd - spørg lige hjemme om hvad "grundvarerne" er så du ikke står og skal købe dyrt lige pludselig - og så er det jagt på billige varer både til fryser og skabene - slet ikke så svært - held og lykke

ps.. gå ikke i byen på tom mave så køber du vildt og unødigt ind

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-05-05 16:02

et lille guldkorn der kom farende: - hold en lille housewarming hvor alle medbringer mad og hvad der skal til og du selv sørger for en del (lige dele til alle) og ØNSK dig madvarer som kan holde sig ....

Godkendelse af svar
Fra : JustAnotherFatFuck

Dato : 04-05-05 23:43

Tak for svarene allesammen..