/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
GY Undersøgelse!!!
Fra : Nuserpigen
Vist : 1105 gange
150 point
Dato : 21-09-02 20:23

Hejsa

Kan en læge nægte dig, at få foretaget en GY undersøgelse?
Jeg fik af vide, at hvis der ikke var nogen speciel grund hertil, ville lægen ikke foretage det.
Kan det passe ?
Har man ikke krav på, at få foretaget sådan en undersøgelse, når man beder om det...??
Jeg har hørt, at man har krav på at få sådan en, hvert halve år!!??
Min læge siger, at man har krav på og få en undersøgelse, hvert 3. år efter man er fyldt 23 år.

Hvad er det rigtige?

På forhånd tak!

Qnuzer Nuserpigen

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 21-09-02 21:24

det anede jeg ikke der var regler for, men jeg forstår så heller ikke hvorfor du vil have foretaget en sådan undersøgelse, hvis der ikke er nogen grund til, jeg troede at de fleste kvinder syntes at det er lidt ubehageligt. men selvfølgelig, jeg er mand, og hvad ved vi egenlig om kvinder:)

Men hvis man kommer med et problem, vil de da vel ikke nægte at lave en undersøgelse, tror jeg da ikke.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-09-02 19:57

Nuserpigen wrote:
> Hejsa
>
> Kan en læge nægte dig, at få foretaget en GY undersøgelse?
> Jeg fik af vide, at hvis der ikke var nogen speciel grund hertil,
> ville lægen ikke foretage det.
> Kan det passe ?
> Har man ikke krav på, at få foretaget sådan en undersøgelse, når man
> beder om det...??

jeg har aldrig hørt om restriktioner på det, men mon ikke det skyldes at
dels din læge mener det er unødvendigt og dels at han ikke føler sig godt
tilpas ved det??

jeg vil personligt helst ikke ligge mig på lejet medmindre jeg har en god
grund til det.... feks mistanke om et eller andet i underlivet.... det kan
jo udvikles på forskellig måde i form af kløe, smerter og tyngdefornemmelser
eller graviditet......

jeg tror næppe nogen læge blot udfører en gynækologisk undersøgelse
medmindre der er en grund, og forståeligt nok, for hver eneste gang en
mandlig læge udfører en unødvendig undersøgelse skal der trækkes en ekstra
person ind i lokalet for at undgå anklager for "usømmelig omgang med
patienten"...

> Jeg har hørt, at man har krav på at få sådan en, hvert halve år!!??
> Min læge siger, at man har krav på og få en undersøgelse, hvert 3. år
> efter man er fyldt 23 år.

efter mine oplysninger har en kvinde ret til en gynækologisk undersøgelse
årligt når hun bruger p.piller og først efter det 25. år er det også en gang
årligt, eller er det hvert andet år, for at tjekke for celleforandringer,
som er forstadiet til kræft......

> Hvad er det rigtige?

jeg undrer mig mere over hvorfor du spørger??

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 22-09-02 03:59

Hej Nuserpigen

Hvis man på nettet søger oplysning om rettigheder i forbindelse med gynækologiske undersøgelser, kan man ikke komme det nærmere end flg. oplysning:

"En gynækologisk undersøgelse udføres rutinemæssigt, f.eks. i forbindelse med,
at en kvinde skal have et præventionsmiddel, og også hvis man har mistanke
om sygdom i forplantningsorganerne."

Alt tyder derfor på, at det er op til lægen at afgøre, hvornår en undersøgelse er nødvendig. Så når din læge siger, du har ret til at blive undersøgt hvert tredie år, efter at du er fyldt 23, synes jeg, du skal spørge ham, hvor han har det fra.

På nedennævnte side kan du læse mere - men om dine rettigheder står der ikke mere, end jeg allerede har citeret:
http://www.sundhedsguiden.dk/sogs/tema.asp?tematype=57&temaid=1679&temaartikel=2231&tema=578&tema2=1697&art2=2240

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-09-02 09:56

Hej
Når man er blevet 23 får man tilbudt en underlivsundersøgelse for at tjekke
for celleforandringer...tag for guds skyld imod det!
Derefter får man det tilbudt hvert ½ år. Sådan fungerer det her hvor jeg
bor, så det gør det måske også hos dig.
Jeg mener bestemt ikke en læge kan nægte at foretage en undersægelse, så mon
ikke det er på tide at skifte læge?
VH trinita

Nuserpigen skrev i meddelelsen
<8F2j9.13245$Qk5.642346@news010.worldonline.dk>...
>Hejsa
>
>Kan en læge nægte dig, at få foretaget en GY undersøgelse?
>Jeg fik af vide, at hvis der ikke var nogen speciel grund hertil, ville
>lægen ikke foretage det.
>Kan det passe ?
>Har man ikke krav på, at få foretaget sådan en undersøgelse, når man
>beder om det...??
>Jeg har hørt, at man har krav på at få sådan en, hvert halve år!!??
>Min læge siger, at man har krav på og få en undersøgelse, hvert 3. år
>efter man er fyldt 23 år.
>
>Hvad er det rigtige?
>
>På forhånd tak!
>
>Qnuzer Nuserpigen
>
>--
>Leveret af:
>http://www.kandu.dk/
>"Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 22-09-02 16:22

Jeg har en kvindelig læge, så det skulle jo ikke være et problem og lave en sådan undersøgelse.
Fik af vide, at hvis jeg fik kløe, så var det nok bare svamp. Det kan hun da ikke sige med sikkerhed...Kan hun????
Har en gang haft klamydia og det starter jo med kløe.

Accepteret svar
Fra : grethes

Modtaget 150 point
Dato : 22-09-02 16:54

Man har på et hvilket som helst tidspunkt krav på at få foretaget en undersøgelse, uanset om der er mistanke om det ene eller andet, eller man er disponeret for en eller anden sygdom, her tænke jeg på arvelige forhold. Det er desværre ikke altid der skal symtomer til, for at konstatere der er noget rivende galt, og hvad der blivet taget på et tidligt stadie, kan heldigvis i de fleste tilfælde kureres.

Hvis min læge nægtede at undersøge mig, ville jeg omgående skifte........men det har heldigvis aldrig været aktuelt. Det er altid ham, der foreslår, når tiden er inde til at få foretaget f. eks. en GY undersøgelse. Jeg synes bestemt heller ikke det er spor sjovt, og hvem gør det?

Jeg tror de fleste læger trods alt behandler deres patienter seriøst.

Mvh
Grethes

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-09-02 17:46

> Når man er blevet 23 får man tilbudt en underlivsundersøgelse for at
tjekke
> for celleforandringer...tag for guds skyld imod det!
> Derefter får man det tilbudt hvert ½ år.

Øh, hvilket amt? Normalt er det ved 25 år, og derefter hvert 3. år. Hvis der
findes noget, eller der tidligerer har været et eller andet, så kan
hyppigheden øges.
Hvis en læge siger nej til en bestemt undersøgelse, så skal han have en
grund. Hvis du ikke har specifikke problemer med underlivet, så er der jo
ingen grund til at ligger der. Det er spild af både lægens, assistentens og
din tid.

Hvorfor er det et problem for dig?

Mvh Maria

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 23-09-02 18:46

Jeg bor i Nordjyllands Amt.

Man kan godt have sygdomme i underlivet uden og vide det.
Jeg ville gerne have lavet undersøgelsen, for min trygheds skyld (også fordi jeg tidligere har haft problemer med underlivet).... men det er åbenbart ikke nok!!

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 23-09-02 19:09

Hej Nusserpigen

Jeg bor også i Nordjyllands Amt. Har aldrig haft problemer med at blive henvist til undersøgelser af min læge eller få fortaget undersøgelse af samme, hvilket giver en vis tryghed. Det er jo ikke noget man beder om for fornøjelsens skyld........men for at få konstateret evt. sygdom på et tidligt stadige, inden det er for sent.
Så mon du ikke skulle tænke lidt på at skifte læge!!

Mvh
Grethes

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 23-09-02 19:34

Hej grethes...
Det er jo netop det jeg mener.....
Kunne være at jeg skulle skifte læge....
Er der ikke noget med, at man kan skifte læge gratis, hvis man højest har boet på adressen i 6 måneder?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-09-02 15:04

>Øh, hvilket amt? Normalt er det ved 25 år, og derefter hvert 3. år. Hvis
der

I viborg amt ved jeg at det er sådan og jeg tror det er sådan i ringkøbing
amt også.

>Hvorfor er det et problem for dig?

Det er skam ikke noget problem for mig da jeg kun er 19, så jeg er ikke nået
så langt endnu...
Men jeg svarede som bare på et spørgsmål og fortalt hvad jeg ved...

VH LKP

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-09-02 19:58

> >Hvorfor er det et problem for dig?
>
> Det er skam ikke noget problem for mig da jeg kun er 19, så jeg er ikke
nået
> så langt endnu...
> Men jeg svarede som bare på et spørgsmål og fortalt hvad jeg ved...

Og jeg blandede spørgsmål og svar sammen i en pærevælling. Det var
egentlig den oprindelige spørger, som jeg gerne ville vide hvorfor det var
et problem at lægen sagde nej.

Mvh Maria

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-09-02 11:08

"Nuserpigen" skrev d. 21-09-02 19:23 dette indlæg :
> Hejsa
>
> Kan en læge nægte dig, at få foretaget en GY undersøgelse?

Din læge kan ikke nægt!
Det er altid godt at få foretaget en GY. i tilfælde af
celleforandringer, dem kan man ikke mærke om man har og det kan udvikle
sig til kræft.
Jeg har selv fået opdaget celleforandringer i tide.
Efter operationen var det først hver 3 mrd( til undersøgelse) så hver
halve år og så til sidst 1 gang om året.
De nye regler er hvert 2 år, har min læge oplyst mig om da jeg spurgte
ham hvorfor jeg ikke var blevet indkaldt til undersøgelse.
Jeg har valgt at få en undersøgelse i gang om året.( pga tidligere
celleforandringer) og det var helt fint med min læge.

hilsen Anne( kallek)

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"