/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hjælp til formatere HD
Fra : mark9181
Vist : 372 gange
100 point
Dato : 04-05-05 13:11

hey jeg har har haft en del problemer med min harddisk jeg har købt den som 203 GB men efter jeg har formateret den er den kun på 130 GB og så skrev den at der var brugt 67 GB så jeg formateret den igen men nu er den stadig på 130 GB og man kan ikke se at der er bruge noget hjælp hvad gør jeg :D

Kommentar
Fra : mk1184

Dato : 04-05-05 13:24

Hvad bruger du til at formatere med??

Kommentar
Fra : mark9181

Dato : 04-05-05 13:27

jeg bruger xp jeg går bare ind i compoter administrationen og ind i diskhåndtering og formatere

Kommentar
Fra : mark9181

Dato : 04-05-05 13:28

jeg bruger xp jeg går bare ind i computeradministrationen og ind i diskhåndtering og formatere

Kommentar
Fra : mk1184

Dato : 04-05-05 13:31

Prøv at formatere den i Komandoprommen i stedet det kan være det virker. Ellers prøv at få fat i et program der hedder partision magic. Det kan være det hjælper men er ikke sikker. Det lyder meget mærkeligt.... man plejer næsten altid at mist et nogle Mb men ikke flere Gb

Kommentar
Fra : mark9181

Dato : 04-05-05 13:32

nej vel det er meget mærkeligt

Kommentar
Fra : mark9181

Dato : 04-05-05 13:35

Komandoprommen ? hvor er det

Kommentar
Fra : dk

Dato : 04-05-05 13:36

Hejsa

er nogen data på disken ??
hvis ikke så i diskhåndtering vælg slet partition
og igen højeklik på disken og vælg opret parttion >>ntfs >>den skal så vise omkring 200gb
som du så formatere (du kan bruge (quick format)

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 04-05-05 13:42

Hej mark 9181

Din BIOS - dvs. hjernen i selve Motherboardet - kan ikke se harddiske på mere end 130GB, og derfor rapporterer den til XP at harddisken netop et på 130GB, selv om den rent fysisk er større.

Gå ind på producentens hjemmeside og find en BIOS opdatering til dit Motherboard, så vil du se at XP kan se alle GB som disken består af.

God fornøjelse

Lars

Kommentar
Fra : mk1184

Dato : 04-05-05 13:42

Gå ind i programmer,vælg tilbehør,komandoprom. Skriv format mellemrum (navnet på din disk)eks. C: derefter spørger den om navnet på disken det kan være den hedder Windows eller hva du nu har kaldt den. Så skulle den gerne formatere din disk. Ved ikke om det virker prøv dk's råd først

Kommentar
Fra : mark9181

Dato : 04-05-05 13:51

ye lars jeg tror sku at det er det rigtige svar jeg har for ikke så længe siden slettet hele min computer og jeg fik aldrig instaleret mit motherboardet fordi jeg havde smidt mine driver væk jeg har os fået af vide at man bare kan downloade dem fra neted men jeg ved ikke hvad mit bundkort hedder :C

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 04-05-05 14:46

Som Larsfrohn skriver.

Du skal have upgraderet din BIOS.
Kan det ikke lade sig gøre (BIOS bundkort kan ikke supporte så store diske, og producenten klaver ikke flere update) må du ud og investere i et bundkort, og evt. processor

Men som regel kan det klares med en update

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 04-05-05 15:21

Med XP genkender den ofte de fleste Motherboard = behøves ikke drivere, MEN BIOS er den centrale del, og XP indordner sig efter BIOS. Prøv at kigge lige foran der hvor processor sidder - der plejer at sidde et mærke med serienr eller lignende. Det skriver du ind i google, og trykker på søg - det plejer at fin de de fleste fabrikanters motherboard.

Hvis der intet er omkring processor, så kig i bunden af kortet ved den sidste PCI slot - der plejer nogen producenter at sætte klistermærket på siden af PCI pladsen.

Hvis du ikke kan finde noget omkring producent - ej heller kan finde CD fra lev. i sin tid, så er du ilde stedt, og så må du nøjes med de 130GB formattering.

Lars

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-05-05 15:59

Med dette lille program kan du se hvad din comp indeholder.
http://www.lavalys.com/products/download.php?pid=1&lang=en

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 04-05-05 16:23

Hej emensen

Godt program det lavalys -

mark 9181 installer dette program, det giver dig producenten + motherboard navnet med det sammen og så kan du downloade den rigtige BIOS version.

Lars