/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
løbesod
Fra : solveig
Vist : 4833 gange
100 point
Dato : 21-09-02 20:20

Hej.
Jeg har en nabo, som har problemer med løbesod.
Hvordan får han soden væk fra væggen i soveværelset, så den ikke kommer igen?
Håber meget på et svar.
Mvh
Solveig

Accepteret svar
Fra : Harbo21

Modtaget 110 point
Dato : 21-09-02 20:38

Her får du tre-fire
gode muligheder.

Ifølge et gammelt husråd stopper man løbesod med kolort. Man tager en frisk kokasse op i en bøtte og blander den med vand, indtil konsistensen er helt vællingagtig. Og så smører man på.
Efter sigende er fremgangsmåden stadig lige effektiv, selv om ingen kan give et bud på, hvorfor det virker.

Men da behandlingen nok vil støde mange læsere, har vi også fundet nogle mere moderne metoder.

Sprit er effektivt
Inden du starter behandlingen, skal du sikre, at der ikke stadig kommer løbesod fra skorstenen. Gør der det, kan problemet være, at du bruger for vådt brændsel. Eller at skorstenen ikke er isoleret på den øverste del, hvis den for eksempel går gennem et uisoleret loftrum.

Men det mest almindelige er, at løbesoden er af ældre dato - typisk opstået under anden verdenskrig, hvor mange var nødt til at fyre med alt for vådt tørv.
Gammel løbesod skal først vaskes godt og grundigt af med en kraftig grundrens. Derefter kan det behandles med et af flere midler.

Flügger har som de eneste stadig et spritbaseret produkt, Vinit. På grund af en høj malekode vil det formentlig forsvinde fra markedet. Men det er effektivt - vi har afprøvet det. Det smøres på to gange.

Ulemperne ved den spritbaserede er, at det udvikler en meget kraftig, men kortvarig dunst. Og du skal bruge dåsens indhold med det samme. Er der en rest tilbage efter to påsmøringer, må den kasseres - effektiviteten er fordampet.
Prisen er cirka 90 kroner for 0,38 liter - 345 kroner for en bøtte med 2,5 liter.

Flere vandbaserede
Sadolin, Profa og Flügger har alle vandbaserede isoleringsgrundere. Profa-produktet har vi også afprøvet, og det er knap så effektivt som den spritbaserede. Men ved at give et ekstra lag - altså tre gange - eller ved først at male det "inficerede" område med en almindelig alkydmaling kan du opnå et tilfredsstillende resultat.
De vandbaserede midler har lang holdbarhed. Priserne svinger en del - Sadolin tager cirka 430 kroner for 2,5 liter, Profas koster cirka 410 kroner for 2,5 liter, mens Flüggers koster 415 kroner for en dåse med tre liter.

Stanniol lukker af
Har du mulighed for at tapetsere, er almindelig alufolie fremragende til at bremse løbesoden. Folien sættes op med tapetklister - husk overlap. Og du kan godt tapetsere uden på alufolien.
Trænger væggen/skorstenen til en reparation, kan du beklæde gipsplader på den indvendige side med alufolie, inden du sætter dem op. Det er dejlig nemt at arbejde med.

Du kan tapetsere med almindelig alufolie eller behandle skorstenen med en isoleringsgrunder. Sidstnævnte fås som vand- eller spritbaseret.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-09-02 20:59

> Hvordan får han soden væk fra væggen i soveværelset, så den ikke kommer
igen?

I gamle dage brugte man ko-lort, i dag kan man købe noget forsegler på
spraydåsel, i et hvert byggemarked!

> Håber meget på et svar.

det fik du så!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-09-02 08:07

> Jeg har en nabo, som har problemer med løbesod.
> Hvordan får han soden væk fra væggen i soveværelset, så den ikke kommer
> igen?

Jeg har med stor succes brugt "Stop Grund" fra Flügger.

Mvh
KLH

Godkendelse af svar
Fra : solveig

Dato : 22-09-02 11:19

Hej.
Tak for hurtigt svar.
Vi har også fortalt naboen at han kunne smøre kolort på, men den idè var han ikke lige med på (tror heller ikke jeg ville gøre det *g*).
Men der kom jo mange andre gode råd, som dem smutter jeg lige over med.
Mvh
Solveig

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-09-02 11:46

"solveig" <solveig.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:uC2j9.13242$Qk5.642212@news010.worldonline.dk...
> Hej.
> Jeg har en nabo, som har problemer med løbesod.
> Hvordan får han soden væk fra væggen i soveværelset, så den ikke kommer
> igen?
> Håber meget på et svar.
> Mvh
> Solveig

Hej

Vær opmærksom på, at kilden til løbesoden også bør/skal fjernes, hvis der
ønskes en mere permanent løsning på problemet (udfra devisen: "Det er bedre
at forebygge end at helbrede"! ).

Løbesod kan/vil opstå, når kombinationen af lav røggastemperatur og fugt
skaber kondens på indersiden af skorstenen, som så trænger ud gennem
skorstensvæggen (og derved skaber misfarvning på ydersiden af denne -
hvilket er ret uheldigt, hvis denne yderside er en væg i éns bolig).

Hvilken type fyr er sluttet til den omtalte skorsten?? Hvis det er et ældre
oliefyr, et fastbrændselsfyr eller en pejs/brændeovn, kan der med fordel
støbes isokern i skorstenen. Dette har en række fordele, bl.a. bedre træk,
bedre opvarmning af skorstenen, ingen risiko for løbesod osv.

PS! Afhængig af fyrets/brændeovnens type bør/skal skorstensfejeren ALTID
tages med på råd!!! De forskellige typer stiller forskellige krav til
skorstenens lysning - og når først isokernen ER støbt, er det lidt svært at
pille den ud igen!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
dr-bo@post2.tele.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-09-02 01:55

"solveig" <solveig.news@kandu.dk> wrote in news:uC2j9.13242$Qk5.642212
@news010.worldonline.dk:noget der ligner dette

> Hej.
> Jeg har en nabo, som har problemer med løbesod.
> Hvordan får han soden væk fra væggen i soveværelset, så den ikke kommer
> igen?

Vandex har en udførlig vejledning for brug af
deres Vandex Super, som er en fugtstandsende
pudsemørtel. Løbesod har du i virkeligheden
ikke hvis din skorsten er tør !