/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Div. spg. om hundeopdragelse
Fra : Palmen
Vist : 1990 gange
200 point
Dato : 04-05-05 10:45

Hej

Vi er blevet ejere af en 3 år gammel hund. (BICHON FRISÉ)

Vi har haft hunden et stykke tid nu, og forsøgt at opdrage den godt via div. øvelser, da den var alt andet end velopdragen, da vi fik den.

Det er fsv. været fint nok - der er fremskridt at spore, men der er stadig noget med hunden, som vi gerne vil arbejde lidt med.

Nogle gange ligger hunden sig på ryggen på et tæppe og vrider sig hidsigt frem og tilbage ? Hvad pokker er der galt ?

Ganske sjældent får hunden nogle hidsige ture, hvor den løber helt vildt og vanvittigt rundt i vores stue, uden vi kan kalde den til ro ?

Hunden er meget opmærksomhedskrævende. Hunden vil konstant være hos os og følger efter os hele tiden. Det er ligemeget hvor vi er, så er den der med det samme. Vi har nogle gange forsøgt at få den ud i haven alene, og det lykkedes også af og til, men tit vil den kun derud hvis vi går med den. Og når den går i haven alene, hvordan får jeg den til blive inde på vores grund og ikke på ud på vejen ?

Når vi kommer hjem er hunden helt vild. Det er måske meget normalt, men denne hund springer op af os og er helt vild og voldsom selvom jeg går på hug og forsøger at kæle for den (som jeg har læst man skal gøre). Der går lang tid inden hunden er faldet til ro igen.

Er der nogen, der har gode råd, træningsøvelser, tips og ideer til ovenstående problemstillinger, så vil jeg være taknemmelig. Vi er galde for hunden, vi vil bare gerne forsøge at tackle ovennævnte forhold på en god måde for begge parter. På forhånd tak.

PS Jeg skal lige sige, at jeg lufter hunden 2 eller 3 gange dagligt a 30 min. pr. tur, samt at jeg leger en boldleg med hunden i haven dagligt.

Kommentar
Fra : flemming48

Dato : 04-05-05 10:56

Der er altid gode råd at hente hos Jan Fennell i hendes bøger "Hundelytteren" og "Hundelytteren i Praksis". Dem har jeg kunnet lære meget af
mvh flemming

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 04-05-05 10:59

Tillykke med jeres nye hund.

Der er ikke noget galt med jeres hund - tværtimod - I er så heldige at have fået en glad hund.

En hund lægger sig kun på ryggen hvis den er tryg - når den ligger på ryggen på et tæppe, er det for at rulle sig i en dejlig lugt (som vi mennesker ikke altid kan lugte, eller synes er rar).

Når jeres hund tager en tur rundt i stuen, er det ligeledes et udtryk for at den føler sig godt tilpas. Vores egen gør det hvis den indbyder til leg, tigger mad vha. sin charme eller har fået noget særligt lækkert at spise fx. kyllingefilet.

Når jeres hund springer op af jer når I kommer hjem, er det ligeledes et udtryk for glæde. Der er forskellige holdninger til, hvorledes dette skal takles. Vi gør selv det, at vi ignorerer hunden indtil den er faldet til ro eller beder den om at sætte sig. Endvidere tager vi ikke længere fat i hundesnoren som det første når vi kommer hjem, da hunden opnår en "dobbelt" glæde/energi den skal af med.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 04-05-05 11:06

Hunden er et socialt dyr, og vil gerne være sammen med dets ejere.

For at hunden skal vende sig til at være alene i haven, skal der være en form for gulerod - I kan evt. forsøge jer med en bold med godbidder eller mad, hvor den skal arbejde for at få noget. Vores egen hund vil kun være i haven alene, hvis den har frit udsyn og kan komme i kontakt med andre hunde - ellers begynder den at "lufte" sig selv. Hvis I har egen have, vil jeg anbefale at I indhegner den.

Det lyder som om det er Jeres første hund - så jeg vil anbefale at læse nogle bøger om racen og hunde i al almindelighed. I det hele taget er det godt at få genopfrisket det man tidligere har læst - der er altid nogle nye ting man bidder fast i.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : akle

Dato : 04-05-05 11:07

At hunden vrider sig rundt på ryggen og nogle gange løber væk, kunne tyde på noget der kløer i hud eller pels. Har I undersøgt for lopper og/eller andet i huden?
At lære en 3 år gammel hund nye regler og vaner, tager tid og der skal arbejdes meget og konsekvent med hunden. Afgrænsninger i haven skal derfor fortælles hunden HVER GANG den nærmer sig grænsen. Hvis I ikke har hegn eller lign. kan I lægge lange pinde/stokke som tydeligt markerer yderområderne. Sig NEJ, hver gang den nærmer sig for tæt på. Til slut vil den forstå "Hertil og ikke længere". Når I går tur med hunden, så tag altid snor på, så den forstår at snoren er ensbetydende med at den må gå udenfor grænsen sammen med jer.
Springen opad jer, er også noget I skal fortælle hunden med et bestemt NEJ. Ros hunden når den hilser på jer på en roligere måde. Det hele vil tage tid. Held og lykke!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-05-05 11:11

Det er sjældent uden problemer at overtage en voksen hund, der skal man tænke sig umådelig godt om.
For der er noget rigtigt i det gamle ordsprog, at "gammel hund kan ikke lære nye kunster"

Få den til at lære at blive på grunden når det er en 3 år gammel hund?
Glem det og hegn haven ind.

Nu ved jeg ikke om du kender hundens baggrund, men det kan være umådeligt svært at rette op på en hund på den alder, (nogen gange umuligt alt efter hundens temperament) og især hvis den foruden manglende opdragelse er blevet behandlet uhensigtsmæssigt.

Og det at den er meget opmærksomhedskrævende, kunne tyde på, at den er bange for, at I skal "blive væk" for den.

Og dens reaktion med at være helt ukontollabel når I kommer hjem, kunne tyde på det samme + at den er lidt usikker på at omgås mennesker på den rigtige måde.

Når den lægger sig og vrider sig på den måde, er det mest nærliggende, at det er for at klø sig på ryggen, men ikke hvis det er noget hvor I heller ikke kan kalde den til ro, så er det også en del af et uheldigt adfærdsmønster.

og de vilde løbeture, ja, måske synes den det er sjovt, for at tiltrække opmærksomhed, eller at den har en masse energi den ikke får brugt.

Træningsøvelser er svært at gi' et bud på, for jeg synes det kunne lyde lidt hen af, at hunden har et adfærdsproblem i retning af, at I bør søge professionel hjælp ( det er især det med at det er meget svært at dysse den ned, og at I ikke kan kalde den til ro når den foretager de vilde ture rundt i huset).
Men en adfærdsterapeut eller hundepsykolog kan hjælpe jer med at forstå hundens adfærdsmønster og hvordan I muligvis kan rette det.

og det vil tage tid, masser af tid, og mere end 2-3 lufteture og leg med en bold i haven.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : frk.fidus

Modtaget 200 point
Dato : 04-05-05 12:21

nu har jeg siddet og læst alles forslag og kommentarer...

AMPERE har helt ret... der er intet galt med hunden. Den er en glad og aktiv hund og er lige nøjagtig på samme måde som min egen hund. Det kan være svært at takle fordi vi mennesker ikke altid er helt klar over hvilket stort ansvar der følger med...og mange gange har det også været besværligt. Men så må man gøre op med sig selv om man vil tage kampen op eller finde en anden familie der måske passer bedre til hundens temperement. Jeg står i samme situation...har overtaget en hund der er noget så glad og hopper op ad mig når jeg kommer hjem og følger i numsen på mig overalt hvor jeg går... desuden tager den også speedy turene i haven så alle mine bede flyver om ørene på os
Men sådan er det bare... som der er sagt før... ignorer hunden indtil den er faldet til ro når du kommer hjem. Sig da hej men fortsæt dine gøremål.... for jeg har hørt at begynder man at nusse for meget om dem er det somom man har været skidt mod dem og så får de enormt ondt af sig selv
Derudover skal den da bare have en masse omsorg og kærlighed... den skal vide at i altid er der og holder af den. Min teori er at hunde der ikke kan være alene har manglet lidt omsorg på et tidspunkt.
Min vil også have opmærksomhed men jeg ignorerer den ind imellem fordi den ikke skal vænne sig til at skabe sig og få noget ud af det... Husk at hunden gør noget den ikk emå...så længe der er en eller anden form for gevinst, det værende opmærksomhed negativ/positiv.
Når den lægger sig og gnider betyder det at der er en lugt den elsker.... jeg er sikker på at den går rundt og snuser til en lille plet hvorefter den gnider sig rundt på den..... det har alle mine hunde gjort og har intet med eksem eller lopper at gøre.

P.S.
De lufteture den får er sikkert okay... men én af turene skal den have mulighed for at kunne løbe frit.... så tror jeg at den tager speedyturene derude istedet for inde.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-05-05 15:25

Det lyder som en pragtfuld lille hund.
Den er bare SÅ glad for at være hos jer. Den hygger sig er fuld af liv og leg, så det næsten er for meget for jer 2-benede.
Hvis hunden er glad for at komme ud og gå tur, så kan du jo gå en lille tur med den så snart I kommer hjem.

Når den ligger og vrider sig, så er det kun udtryk for, at den rigtig nyder det hele. Lad den da endelig gøre det.

Når den pisker rundt i huset og I vil have den til at stoppe, så lav noget andet med den. Gå f.eks. en tur.

Det ville være rigtig godt, hvis I gik til hundetræning. Så kunne I lære nogle øvelser, som den sikkert ville elske at gøre sammen med dig.
Det drejer sig om, at I skal lære hinandens sprog. Hunden skal lære DIT sprog, så du må forsøge at bruge få ord i starten, så den har mulighed for at lære, hvad ordene betyder. "Sit", "dæk", "find bolden" o.s.v. er meget praktisk at kunne. Og du forsøger jo at lære HUNDENS sprog, når den pisker rundt eller springer op.

Giv tid, -læs bøger, og gå evt. på hundeskole med den.

Og det med at være alene i haven er der mange hunde, der ikke vil. Nu, når det er blevet lunere, så kan I lade døren stå åben, så den selv kan gå ud og ind.

Er det en han eller en hun??? Der findes ikke "den"-hunde...

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 04-05-05 17:30

Der er såmen sagt mange fornutige ting i tråden, så jeg skal forsøge kun at suppelere lidt.

Det at den følger jer hele tiden kan skyldes, at I er tilbøjelige til at give den godbidder eller lignende ret tit. Hvis hunden har udsigt til en godbid på for den uforudsigelige tidspunkter vil den altid være opmærksom på jer. Prøv at tænk over, hvorledes jeres adfærd er på dette område.

Rulleriet på rygger er kun udtryk for "ih, hvor har jeg det fedt". Ignorer det.

De hidsige ture er det lidt før den skal have foder?

Hilsecermonien når I kommer hjem er egentlig også en afspejling af jeres egen adfærd. Nøjes med lige at tage hånden ned med et enkelt klap på hovedet i forbifaten og sig goddag. Ignorer herefter hunden.

Tænk over jeres problem som et kommunikationsproblem som man er to parter til.

Tillykke med hunden.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 04-05-05 20:04

De ting i fremhæver tyder ikke på de store problemer, med hunden den ser ud til at falde godt tilrette hos jer, den tigger om opmærksomhed. I skal starte med at få lederskabet i orden, ved at i sætter nogle grænser for dens opførsel f.eks at det er jer der bestemmer hvornår, hvor og hvordan der hilses når I kommer hjem, I kan f.eks have en gammel avis med ind når I kommer hjem, som den så får og skal bære ind og når I så har fået lagt frakken m.m. kalder I hunden hen og får avisen og I hilser så og roser hunden. På den måde bygger I forholdet op. Det er ikke rigtig at med det ordsprog, at "gammel hund kan ikke lære nye kunsterman ikke kan lærer", det tager bare længre tid.
Mvh.
Kim

Godkendelse af svar
Fra : Palmen

Dato : 06-05-05 08:43

Hej Alle

Tak for alle svarerne og de gode råd.

Jeg har skrevet alle jeres råd ned og prøvet flere af dem. Frk. Fidus' råd om at lade hunden løbe frit så man undgår løbeture indendøres, har vist sig at være korrekt. Flere nævner at det er vigtigt at ignorere hunden når man kommer hjem, hvis man vil undgå de hidsige velkomsthilsner - det har vi også prøvet og hundens velkomsthilsen er blevet mere afdæmpet.

Jeg har været på biblioteket og låne hundebøger, og der er flere gode tips og øvelser jeg vil gå i krig med - ligesom jeg vil arbejde videre med jeres gode råd.

Endnu engang tak !