/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
skvalderkål
Fra : 1975
Vist : 2376 gange
100 point
Dato : 04-05-05 10:33

I min venindes kollonihave er der i mange bede en del skvalderkål. Jeg har for nogle år siden læst om en plante man kan plante og som så udrydder skvalderkålen. Planten kan man så efterfølgende let fjerne, desuden skulle det være en plante med blomster, så det lyder jo meget smuk sammenlignet med skvalderkålen. Desvære kan jeg ikke huske hvad den hedder :(

Er der nogen der ved hvad planten hedder?

I haven må man ikke bruge roundup så det er udelukkent som midel mod den slemme skvadlerkål.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-05-05 10:56

Kender ikke den plante. Sidst jeg ryddede et bed for skvalderkål gennemgravede jeg hele bedet og siede jorden for selv de mindste rødder. Skide besværligt og tidkrævende men det virkede, der kom aldrig skvalder op igen.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 04-05-05 11:12

har heller ikke hørt om den. Jeg plejer at vende og ryst jorden med en greb. planterne der så er rystet fri af jord, smides bort. Efter nogle uger kommer det overlevende skvalderkål op igen, og det er mere overkommeligt at luge væk.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-05-05 11:17

I øvrigt skal man da ikke smide kålen væk! Den er en såvel meget velsmagende som næringsrig urt der både kan spises rå som salat, i supper og sammenkogte retter og hakket i fars. Det vigtigste er at få selv de mindste hvide rødder fjernet fra bedet, idet selv et 2mm stort(lille) stykke hurtigt opformeres til nye livskraftige planter.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-05-05 11:18

Har aldrig hørt om en plante der kan kvæle Skvalderkål.
Den skyder jo hele tiden fra rodskud, og vokser så hurtigt, at den er umulig at kvæle.
Det eneste er at fjerne spirerne så snart de dukker op.

Og som nævnt, burde det meste af rødderne graves op for at mindske problemet, endelig ikke en havefræser, for det hakker bare rødderne i endnu mindre stykker, og giver endnu flere nye planter (det gælder også for senegræs og brændenælder)

mvh dova

Accepteret svar
Fra : invisible

Modtaget 110 point
Dato : 04-05-05 11:48

Græs er fortrindeligt til at fjerne skvalderkål.

For 2 år siden, da vi købte hus har 30% af "græsplænen" invaderet med skvalderkål.
Efter plænen er blevet plejet og passet og gødet, er græsset kommet kraftigt, bliver klippet 1 - 2 gange pr. uge forholdsvist højt, det har taget livet fuldstændig af skvalderkålen, den vokser kun lige op til græskanten.

Så græs er en "plante" som udkonkurreren skvalderkål.

Om det reelt er græsset eller om det er fordi at skvalderkål ikke kan lide at blive klippet ned hele tiden vides ikke.

Græs kan heller ikke lide at blive klippet, som forsvar voksen den ud til siderne og laver stærkere rødder, hvilket er en fordel.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-05-05 12:10

Det er fordi skvalderkålen ikke kan leve når den klippes ned hele tiden.
Det gælder for de fleste ukrudtsplanter, undtagen lige mælkebøtter, for de er sådan indrettet, at de i stedet lægger bladene ned så klipperen ikke kan få fat i dem.
Da min forhenværende køkkenhave for år tilbage voksede helt til med ½ meter højt ukrudt, blev hele skidtet klippet ned ligesom plænen, og i løbet af et par måneder kunne man ikke se forskel på hvad der havde været køkkenhave og græsplæne.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 04-05-05 12:22

Hej 1975

Japansk Hestehov kan klare skvalderkål - det kan diverse græsser også som invisible skriver.
Flere andre kan komme på tale. Men kuren er oftest værre end sydommen!

Skvalderkål kan bekæmpes mekanisk som andre har nævnt - man kan duppe dem med en
svamp med roundup-færdigopløsning. Roundup går ned i roden og ødelægger
hele planten, hvis det gøres medens den er i god vækst.
Round-up er ugiftig og flytter sig stort set ikke i jorden, men man skal passe på ned naboplanterne - den kan
overføres fra rod til rod.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-05-05 12:26

Japansk Hestehov er selv en fæl ukrudtsplante, så 2603ph har ret i at den kur næsten er værre end sygdommen. Se:
http://www2.skovognatur.dk/natur/groen/arterne/hestehov.htm

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-05-05 12:32

Skov og Naturstyrelsen har i øvrigt en rigtig god side om ukrudtshåndtering:
http://www.skov-info.dk/haefte/26/html/helepubl.htm

Kommentar
Fra : nollerik

Dato : 04-05-05 12:48

Roundup er ikke særlig effektiv mod skvalderkål. Jeg plejer i stedet - med forsigtighed - at anvende "Plænerens".

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 04-05-05 12:51

2603ph>>>

citat:

Round-up er ugiftig og flytter sig stort set ikke i jorden, men man skal passe på ned naboplanterne - den kan
overføres fra rod til rod.

ahhhhh ka det nu osse passe Roundup er helt ugiftig:

http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=237205

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 04-05-05 12:55

Okay hestehov er så ikke så god kan jeg forstå, men er der nogle der har nogen erfaring med høst anemoner og læge Alant? Begge er nævnt her som være en mulighed.

http://www.dr.dk/have/raad/planter/alant.htm

http://www.dr.dk/havenihune/3godetips_2004/godetipssider/daekning_skvalderkaal.htm

Og al den snak om roundup, man må slet ikke bruge det i kollnihaven :) så det er altså ikke en mulighed.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-05-05 13:03

Læge Alant kan som alle andre planter der totalt dækker jorden selvfølgeligt holde andre planter nede, men den kan ikke fjerne Skvalderkål. Skvalderkålens rødder vil begynde at spire igen når man fjerner Alanten. HVIS Alant skal fjerne Skvalderkålen, skal den stå i bedet i mange år og det er vel ikke meningen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-05-05 13:07

Og med hensyn til Høst Anemonen står der:
Citat
For at dække skvalderkål, kan man med fordel sætte prydløg og plante høstanemoner.

Prydløgene og høstanemonerne vil "afløse hinanden" og på den måde forhindre skvalderkålen i at udvikle sig.

Men der står ikke "Fjerne". Når man igen fjerner prydløg og anemoner, vil Skvalderkålen komme igen.

Så jeg er bange for at du må ned på knæ og si jorden for roddele. Sorry.

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 04-05-05 13:59

:)

Ja jeg kan godt se hvad der står i linkene, men er der nogle der kender noget til de to planter, altså egen erfaringer. Er det nogle der er svære at fjerne igen.

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 04-05-05 14:47

sort plastik og huller der passer til de buske der er!

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 04-05-05 16:51

Der var et indslag i tv først på ugen i det program der hedder Min Nye have. De havde en gartner med der sagde at den nemmeste måde at fjerne skvallerkål på er følgende. Fjern alle bladene med en elektrisk kantklipper eller græsslåmaskine. Når så der er kommet to små nye blade op gentages behandlingen og dette fortsætter man med ind til der ikke kommer mere op. Fidusen er at planten svækkes for hvergang bladene bliver fjernet, og til sidst dør rødderne. På den måde slipper man for at grave med risiko for at ødelægge ryggen

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 04-05-05 17:06

okay sagde han noget om hvor lang tid man skulle klippe altså kan man klare det over en sommer eller skal man renge med et par års arbejde

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 04-05-05 17:57

ja hun sagde at hvis man overholdt at klippe lige så snart bladene tittede op så var skvalderkålrødderne døde i løbet af denne sommer og man fik ingen problemer med dem til næste år.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 04-05-05 19:56

Hej classic

Du bruger "Politiken" som sandhedsvidne - det ved jeg af erfaring man skal være forsigtig med.

Jeg anvendte med vilje ordet "ugiftigt". Sagen er den, at man kalder alle stoffer med LD-50 værdien
over 2700 mg/kg legemsvægt for ugiftige - derefter gradueres det med faldende LD-50- værdi:
Listen ser således ud:
LD-50 1 - 25 klassificeres som "meget giftigt"
" 25 - 200 giftigt. ( hertil hører f.eks. koffein i kaffe og cola)
" 200 - 2000 sundhedsfarligt.
" 2000 - 2800 lokalirriterende
" over 2800 - ugiftigt. ( LD-50 fror roundup : ca. 5600 mg/kg)

LD-50 står for Letal dosis = 50 % af forsøgsdyrene dør af dosen.

Ovenstående gælder for den sprøjteklare opløsning (fortyndet).
Faktisk er en sprøjteklar opløsning af Roundup *mindre* giftig end en drikkeklar kop kaffe.
Det gælder ikke med koncentrerede midler, hvor andre effekter gør sig gældene.

Bortset fra det så bruger jeg "ugiftigt" for at gøre opmærksom på, at der ingen
risiko er for at anvende midler i en have, hvor der optræder fugle og husdyr.
Det væsentligste er, om de midler man anbefaler her i gruppen, er godkendte til formålet.
Det er Roundup-midlerne (endnu), men det gælder derimod ikke for anvendelse af
salt, diverse dyrer som eddikesyre m.v.
Forbydes kemsike midlerne i haven sker det ikke af saglige grunde, men faktisk bør man ikke
anvende kemiske planteværnsmidler i en almindelig have - desværre overholder ikke allle de
forskrifter, der er trykt på pakningen - overdosering, anvendelse udenfor den lovlige periode m.v.
Men som hjælp i en vanskelig situation er det OK.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-05-05 17:13

Hej igen 1975. Har du glemt denne tråd? Eller tror du stadig der kommer gode kommentarer?

Godkendelse af svar
Fra : 1975

Dato : 16-08-05 22:48

Tak for svaret invisible.