/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvordan beskytter jeg bedst rød lak på h~
Fra : goldeneye
Vist : 2775 gange
100 point
Dato : 04-05-05 09:08

Jeg har købt spritny bil, og den er rød

Vil undgå at lakken falmer, og vil derfor beskytte lakken bedst muligt.
Hvordan gør jeg det ?

Er det godt nok at vokse bilen 2 gange årligt som forhandleren sagde ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-05-05 09:14

Nej, det er det ikke med en rød bil, for de falmer som bare pokker, og kan med tiden totalt miste farven.
Voksen forhindrer ikke bilen i at falme, men beskytter bare lakken.

Jeg ville nok vælge at den givet en gang lakforsegler.
Tal med en god autolakerer, de kender problemet, og især med de røde biler.

mvh dova

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 04-05-05 09:34

Hej Goldeneye

Pas på med at vokse bilen selv, hvis du bruger vaskehal - der kan dannes skjolder, som ikke kan hjernes igen. Så henvend dig til en god autolaker, som dova forslår.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-05-05 11:00

Det er nu ikke særlig svært at give en bil lakforsegler - snarere lidt hårdt.
Det vigtigste er, at man får fjernet voks, fedt og siliconerester hvilket gøres med en neutral autoshampoo der ikke indeholder plejemidler (brug Alaskas anbefalede).
Lakforsegleren skal ikke påføres i for store områder ad gangen og det må aldrig ske i stærk sol. Følg anvisningen på emballagen.

MEN hvis du aldrig har prøvet før burde du ofre de ca. 1000 kr. man kan få det gjort for når det nu er en ny bil for et dårligt stykke arbejde er omend ikke umuligt så særdeles besværligt og dyrt at rette op på.
Lakforseglerens opgave er, at beskytte mod småridser fra bilvask og lignende samt at beskytte mod solens ultraviolette stråler.
Du kan ikke helt undgå at den røde farve falmer, men du kan forsinke det.
Jeg syntes at røde biler er flotte, men vil ikke selv vælge farven på grund af falmningen der også kan reducere en gensalgspris.

Kommentar
Fra : goldeneye

Dato : 04-05-05 11:56

Ok... så kan man ikke engang regne med hvad en bilforhandler siger længere

Nu bor jeg i Kolding, og her koster en lakforsegling 2.500 kr. for en Cartec behandling og 2.800 for en Ditec behandling.
Hvad er så bedst ? ... og findes der evt. andre forhandlere ?

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 04-05-05 12:07

Spørg hvad du får for pengene og vælg ud fra det.
Ditec og Catec kører nogle programmer hvor der bliver gjort meget ud af tingene og egentlig tror jeg at pengene er givet godt ud.
Jeg skal selv i gang med at lakforsegle min 9 mdr. gamle bil, men venter på højere temperatur da den skal over 18 grader og så skal det ske på en tør men overskyet dag fordi jeg ikke kan få bilen ind da den er for bred til garageporten.
Lad være med at spare da god vedligeholdelse bliver vel belønnet ved gensalg for slet ikke tale om glæden ved en flot bil.

Godkendelse af svar
Fra : goldeneye

Dato : 04-05-05 16:32

Tak for svaret BjarneD, og tak for hjælpen til i andre

Kommentar
Fra : Jbjerrum08

Dato : 14-06-12 22:27

Jeg købte en falmet rød Suzuki Wagon. Alaska lakrens gjorde den rød igen. Derefter en gang lakforsegling. Nu vasker jeg nænsomt vognen selv uden for meget sæbe, tørrer den nærmest bare af med klud, og har givet den tre gange lakforsegling med en uges mellemrum. Jeg tror ,er sikker på, lakforseglingen bliver vasket af i vaskehal. Bilen holder sig ihvertfald rød nu.