/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
kattene bliver væk !
Fra : Trine80
Vist : 621 gange
50 point
Dato : 04-05-05 00:11

Hej.
Vi er nogle stykker der heletiden mister vores voksne katte på mistisk vis ?!?
Nogle er kommet syge hjem, hvor andre har været fundet død ude i vandet ?!? (havet)
Mig og min mor har nu talt talt om hvorvidt der findes en eller anden form for mini GPS der kan monteres på katten, evt i halsbånd, eller som en chip der simpelthen sættes ind under huden.
Kan det lade sig gøre ? Og er det noget der findes ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-05-05 00:21

Næ, det har jeg nu ikke hørt om, så skulle det ligefrem være et halsbånd med en radiosender i, men det er vist en bekostelig affære at anskaffe det.

En anden ting er så, om I har en teori om hvorfor kattene forsvinder, om nogen ligefrem udrydder dem, og hvilke sygdomme har de katte der kommer hjem.

Det er jo desværre ikke alle steder det er forsvarligt at lukke sine katte ud.

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-05-05 00:25

Det gør det sikkert. Tænk på den der skildpadde luky hedder den vist, som tv 2 har fulgt gennem længere tid. Men det kan vel ikke afsløre hvem der smider kattene i vandet??
Dem der kommer syge hjem er de forgiftet eller er det mon kattesyge?? Nogle katte bliver vel væk fordi de er blevet ramt af en bil.
Dem i finder i vandet, kan i se om de er skudt?
Noget rigtigt råd mod kattehadere har jeg ikke!

Kommentar
Fra : Trine80

Dato : 04-05-05 00:25

Vi tror de for rottegift.
En lægger rottegift ud til vandrotter, men han er ligeglad med kattene. Han er sådan lidt mystisk.

Kommentar
Fra : Trine80

Dato : 04-05-05 00:29

Valde< ved du hvad den havde på af søge dims siden de kunne finde den ?
man burde kunne få sådan en mini gps til halsbåndet, spørgsmålet er bare, hvor køber man sådan noget ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-05-05 00:33

Nu er jeg så lidt i tvivl om, hvorvidt en kat af sig selv ville æde rottegift.

Men derimod kunne det meget vel tænkes, at de alligevel bliver forgiftet af noget.
Hvilke symptomer har kattene?
Og de døde katte i vandet ? Tja, en kat er faktisk dygtig til at svømme, så jeg vil tro, at de bliver smidt i vandet efter de er døde.
Men I kan sådan set ikke stille meget op hvis der er en der indfanger (og evt. afliver) dem, når de er uden for egen grund.
Selvfølgelig er der ingen der må forgifte kattene, for det er imod dyreværnsloven.

mvh dova

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 04-05-05 00:36

Der skal sendes et signal fra dyret, og det kræver batteri og antenne.
Jeg ved ikke hvor småt den kan fremstilles.

Her er noget fra Norge om overvågning af får.

http://www.abelia-innovasjon.no/pub/config/dir_struc_root/829_1068725643_sauer_er_aalreite_dyr.pdf

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-05-05 00:37

Nej jeg ved ikke; men den var så effektiv at den kunne følge dyret helt til de øer på den sydlige halvkugle hvor skildpadderne yngler - jeg husker heller ikke navnet på de øer. Det er meteorelogerne på Tv 2 der fortæller om den der skildpadde, man kan da ringe eller maile til dem - det er sikkert et dyrt apparat.
Manden må ikke selv lægge gift ud! Der skal tilladelse til og man skal sikre sig at husdyr og fugle ikke kan få fat i det.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 04-05-05 02:35

Jeg ved godt, at dette indlæg ikke vil blive populært - men tænk nu lige over det, inden I hidser jer helt op....

Et ganske enkelt råd: Gør som andre gør med deres hunde - bind den - til et træ, en flagstang eller hvad I nu har.

Jeg er selv nabo til 3 familier med katte, og jeg er godt og grundigt irriteret over, at flere af dem skal bruge min have som toilet. Det stinker, når man river i haven, fra tid til tid sker det, at blomster rives op - og det er helt sikkert, at jeg skal have bøvlet med at dække ungernes sandkasse til - glemmer jeg det, kan de sidde og grave rundt i kattelort.

Det synes jeg helt ærligt er noget svineri - og jeg kan simpelthen ikke acceptere standard undskyldningen med at "en kat er sin egen", "en kat kan ikke holdes inde" osv. Alle forventer, at folk med hunde holder dem for sig selv. Alle forventer, at naboen opdrager hans snottede unger - men katteejere forventer bare, at alle andre skal elske deres dyr - og oven i købet at alle andre nærmest skal være glade og beærede over at få besøg af bæstet - og over at få lov til at rydde op i efterladenskaberne.

Derfor: Bo på landet, hvis du vil have kat - eller få den opdraget som en hund, så den ikke løber ud af jeres haver - eller som nævnt: Bind dem, så de ikke løber ud - så bevarer I et godt forhold til naboen - og sikrer samtidigt, at de ikke bliver væk....

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 04-05-05 07:39

Helt enig med Erling.

Jeg har i mange år opdrættet katte, de er i løbegård af en masse grunde:

Jeg vil IKKE af med dem, de kan blive stjålet, kørt ned, skudt ( bor på landet) taget af ræve, hunde o.s.v.

Desuden er det mine katte, IKKE naboernens!!!!!!!

Der påhviler altså katteejere et ansvar med at holde de katte hjemme på egen grund, de skal IKKE rende fri rundt.

Godt skrevet, erling, du har min fulde opbakning.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 04-05-05 08:12

Hvis der er en beboer der ligger rottegift ud, ville jeg kontakte kommunen (hvis det ikke er på personens egen ejendom), idet det også vil skade de vilde dyr - ikke "kun" dine katte.

I øvrigt enig med Erling.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : smor20

Dato : 04-05-05 08:33

Erling

Jeg vil lige sige at det er forbudt at binde sine dyr

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 04-05-05 08:45

Smor20 - der er forskellige måder at binde sine dyr! - Vi har en hund som bliver sat i en 10 meter lang snor til en "proptrækker" når vi er hjemme hos andre - det har jeg svært ved at se skulle være ulovligt.

Min søster gør det samme med sin kat i deres have, og den virker ikke det mindste generet. Ideen er at dyrene kan være ude uden at komme til skade eller genere andre.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : smor20

Dato : 04-05-05 08:58

http://www.themis.dk/synopsis/docs/Lovsamling/Hundeloven.html

Jeg fandt hundeloven...

§ 5. Det er forbudt til stadighed at holde en hund bundet.
Stk. 2. Når en hund holdes bundet, skal dens lænke mindst være 5 m lang, og den skal have adgang til et opholdsrum, der kan yde den forsvarligt læ mod regn, blæst og kulde. Består opholdsrummet i et hundehus, skal det være rummeligt og så højt, at hunden kan stå oprejst.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-05-05 09:01

Det er bestemt ikke ulovligt at binde sine dyr!!

Men der er en regel om under hvilke forhold det må ske.
Og loven omhandler mest hunde:

Citat
Det er forbudt til stadighed at holde en hund bundet (LBK nr. 380 af 26/6 1969, § 5). Når en hund holdes bundet, skal dens lænke være mindst 5 m lang, og den skal have adgang til et opholdsrum, der kan yde forsvarligt læ mod regn, blæst og kulde. Hvis opholdsrummet består af et hundehus, skal det være rummeligt og så højt, at hunden kan stå oprejst.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-05-05 09:10

Nå, smor20 havde åbenbart fundet samme paragraf mens jeg skrev den.

Men i spørgsmålet her, er det sådan, at uanset det er lovligt eller ikke, at lade sine katte løbe frit, berettiger det ikke nogen til at begå overgreb af nogen art, eller lægge gift, som kan påføre katten nogen lidelser.
Det kan til enhver tid anmeldes og straffes efter dyreværnsloven.

Kommentar
Fra : smor20

Dato : 04-05-05 09:12

Enig der Dova...

Trine80 .. Har i meldt kattenes mærkelige forsvinden?

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 04-05-05 09:30

Dova og Smor20 - Jeg synes det er lyder som om, at I ikke læser kommentarerne ordentligt, eller vælger at tolke dem negativt hele tiden. (10 meter ER længere end 5)

At binde et dyr, behøver ikke at være hele dagen eller træde istedet for de 2-3 timers luftetur som en hund skal have (og får). Jeg synes personligt at det er bedre at "binde" en kat eller hund, frem for at dyrene skal være inde hele dagen.
En kat kan også sagtens lære at gå i snor og blive luftet ligesom en hund og i nogle af mellemperioderne være i haven i snor - uden at der er tale om dyreplageri!

Trine80 - som tidligere nævnt, så kontakt din kommune først og fremmest - de ved hvad du skal foretage dig.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 04-05-05 09:43

Godt skrevet, Erling. Det er hammer irriterende med naboer som mener man skal være begejstret over at få gødet sin køkkenhave af 3 katte. De får vand, får de!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-05-05 09:48

ampere
Det synes jeg da ikke at jeg tolker noget negativt, jeg skriver jo netop, at det ikke er ulovligt hvis man overholder visse regler når man binder sin hund. For uanset det kun er en luftetur som du skriver, så skal hunden altså have et sted at kunne gå ind.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 04-05-05 10:32

Dova - ok

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 04-05-05 12:40

Jeg har også hunde, 4 stks, og de har sandelig INTET sted at gå ind, hvis vi er på besøg et sted og jeg binder dem.

Læs nu: der står: TIL STADIGHED!!!!!!!!!!!!!

Det er de gammeldags gård / vagthunde, der her er beskyttet, sørme ikke min hund, fordi den får et tøjr.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-05-05 12:44

Kandu gik ned i aftes ved sengetid, så jeg fik ikke svaret det jeg havde tænkt. Uanset at Erilng og Majbrit har ret, så er det ulovligt at udlægge rottegift, også på egen grund, så husdyr kan komme i berøring med det. De moderne rottegifte skal ikke ædes, bare det kommer i berøring med pelse eller de træder i det, så slikker de poterne og får gift nok i sig til at dø af indre blødninger, det skulle være smertefrit - men de er syge nogle dage, modgiften er k vitamin.
Med hensyn til den der sender der var tale om. Det billigste er nok de der ankelbind med sigbalgiver der anvendes på plejehjem og på fanger under udgang, de må kunne bruges i forbindelse med et halsbånd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-05-05 13:16

maj_britt
Du tolker forkert.
Det er totalt forbudt at have en hund der står bundet hele tiden. (uanset den kan gå ind eller ej)

men HVIS man i perioder er nødt til at binde hunden, skal den have adgang til at gå ind, og lænken skal være mindst 5 meter lang.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 04-05-05 13:44

Nope, dova, du er galt på den.

Tolk lige perioder? Er det en time hos min gamle far i sommerhuset, hvor hunden lige er bundet?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-05-05 13:55

Maj-Britt! Du behøver da ikke diskutere med Dova - - det gør hun da udmærket selv
Det er totalt forbudt at have en hund der står bundet hele tiden. (uanset den kan gå ind eller ej)

men HVIS man i perioder er nødt til at binde hunden, skal den have adgang til at gå ind, og lænken skal være mindst 5 meter lang.
De sidste 2½ linie er copieret fra Dovas sidste svar

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-05-05 14:12

Nej valde det er dette citat fra en lov

Citat
Det er forbudt til stadighed at holde en hund bundet (LBK nr. 380 af 26/6 1969, § 5). Når en hund holdes bundet, skal dens lænke være mindst 5 m lang, og den skal have adgang til et opholdsrum, der kan yde forsvarligt læ mod regn, blæst og kulde. Hvis opholdsrummet består af et hundehus, skal det være rummeligt og så højt, at hunden kan stå oprejst.

Det krav med et sted at gå ind, gælder for de perioder hunden er bundet, uanset det er en eller 3 timer, og altså ikke som undskyldning for at man må have hunden bundet hele tiden bare man anskaffer et hundehus el.lign.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-05-05 14:47

Hvad betyder så ordet totalt i den sammenhæng?

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 04-05-05 15:18

Hej Trine

Jeg beklager lidt, at jeg fik flyttet fokus i dit spørgsmål - det var vel ment, men ikke meningen. Der er adskillige systemer i dag. Søg efter "pet finder" på google, og der kommer mange op.

Her er et link til et af de smartere, hvor du kan få informationen om hvor din kat (eller i alt fald dens halsbånd) befinder sig via din mobiltelefon. Lidt smart egentlig. Gad vide, hvad svigermor ville sige til at få sådan en på sig, så man altid kunne blive advaret om, at hun kom ??

http://www.globalpetfinder.com/

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-05-05 15:59

Valde,

Nu har jeg på fornemmelsen, at du bare er ude på at ævle
For du er vel ikke i tvivl om hvad totalt betyder.
Men i denne sammenhæng betyder "totalt forbudt", at man, under ingen omstændigheder/slet ikke/aldrig, må lade sin hund stå bundet hele tiden.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-05-05 17:04

ja a! jeg ved søreme da ikke hvem der ævler

Kommentar
Fra : mpjc

Dato : 09-03-06 20:07

har du fået løst problemet ellers hjælper jeg gerne?

Kommentar
Fra : jakjoe