/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bambus planter, Alder ?
Fra : pepsi2005
Vist : 3465 gange
50 point
Dato : 03-05-05 20:55

Hej
Jeg har hørt at bambus dør når de er ca. 90 år (incl. moderplantes alder) er det rigtig ? jeg kan hente noget gratis bambus planter hos nogen private, men er bange for at de så pluselige dør og alt det arbejde med at plante/grave op er spild efter nogen år... "sælger" siger det er ca 10år siden de blev plantet...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-05-05 21:02

Det er rigtigt. Om det lige er 90 år ved man ikke, der er også tale om 100-110 år. Om disse 10 år gamle planter dør om et år eller 90 kan du ikke vide. Hvis de stammer fra en 90 år gammel moderplante, kan du risikere at de dør om en uge.
Men hvis du elsker bambus er du du nødt til at tage chancen. m.v.h. Arne

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-05-05 21:05

Bambus er formeret sidelæns, så det er i princippet den samme plante, som dør efter rigtig mange år.
For nogle år siden døede der temmelig mange bambusplanter, som åbenbart var fra samme stamme.
Nogen siger at det er noget vrøvl..........så måske overlever din i mange år.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-05-05 21:09

Ja de blomstrer efter 90 - 100 år hvoefter de dør og sætter frø. For 10 - 20 år siden døde så at sige al bambus i Danmark, fordi de stammede fra samme plante, som var indført omkring århundredeskiftet. Så de planter der plantes nu og er efterkommere af dem der døde. er så unge planter, der har en frmtid på en ca 80 år.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-05-05 21:13

Det jeg skrev gælder kun hvis de er frøformeret
Stiklingsformerede har samme alder som moderplanten - som flere andre skriver

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-05-05 21:16

emesen -> De der siger at det er noget vrøvl, er nogle vrøvlehoveder. Hvis de planter man har/får er sideskuds-formerede, har de samme levealder som moderplanten, idet de er genetiskt identiske (kloner). Er de nye planter derimod et resultat af en frøformering, er der tale om en helt ny plante, der så vil have en levetid på 90-110 år.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 04-05-05 09:25

Hej pepsi

Der er flere arter bambus.
Den vi indførte efter 2. verdenskrig blomstrede efter ca. 70 år - og døde derefter.
Det gælder uanset om de stammede fra senere sideskud - den fysiologiske alder var
den samme.
Denne opførsel har i hjemlandet en stor konsekvens for Pandabjørnene, der lever af bambusskud.

En anden art bambus har ikke denne egenskab, den fortæstter med at gro efter evt. blomstring.
Spørg planteskolen, hvilken art de har.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : pepsi2005

Dato : 07-05-05 08:19

hej 2603ph Du skulle vel ikke vide vilken art det er ? kan man se forskelv ?

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 13-08-06 16:59

Man behøver ikke at fortvivle over at bambussen dør. Det er naturlivs ærgerlig at de en skønne dag er væk. MEN - de sår sig selv igen . Sørg for at frøene ikke fjerne, så har du snart nye planter. Vores bambus døde for ca. 4 år siden og nu har vi igen flotte eksemplarer !