/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Gourmetslankekur?
Fra : jomfruane
Vist : 631 gange
200 point
Dato : 03-05-05 11:53

Nogen der har gode links?
At tælle dit og dat burde være overflødigt da det handler om livsstilsændring...

Jeg skal væk fra det hvide brød og sukkeret, men tørstegt kalkun på et salatblad holder simpelthen ikke i længden!
Kender du nogle ernæringsmæssige gode retter der smagsmæssigt er afstemt på en rafineret måde så hører jeg gerne fra dig.

Jeg vil lade spørgsmålet være åbent i en rum tid, da jeg ønsker mange besvarelser. (lad være med at kommenterer 1 regler på Kandu, 2 psykologiske overvejelser 3 andre personligt forfnidrende kommentarer - det er et seriøst spørgsmål selvom jeg har virkelig dårlige erfarinegr herinde).

venligst Ane

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 03-05-05 13:37

Spørgsmålet er måske om det ikke er en god ide at tælle kalorier i et par dage, så du kan se hvor du står i forhold til hvor du burde stå. oven i det burde man måske også kigge lidt på hvad man putter ned i indkøbskurven, tjekke fedt% og kalorier, for at ligesom prøve at finde alternetiver til det man ellers plejer at spise, jeg kender det fra mig selv, jeg anede ikke hvad der var i ting, og da jeg begyndte at kigge lidt på varene fik jeg da lidt af et chock.
Nå nok om det, jeg vil mene at det for det meste ikke er hvad man putter i munden der er det helt store problem, det er tit mængden der er problemet. Der er jo ikke nogle fødevarer der er egentlig usunde, det er mængden vi spiser dem i der er problemet, en god dansk hakkebøf kan jo godt laves på en forsvarelig måde, hvis man tænker lidt over det, og man kan jo egentlig godt nøjes med 1 bøf istedet for 2.
Men hvis det er opskrifter du vil have kan du kigge ind på http://www.dk-kogebogen.dk/ der er der masser af dem, blandt andet også en sektion med fedtfattige ;)

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 03-05-05 13:40

Lige bortset fra den sidste linie var det netop et eksempel på hvad jeg ikke søger....

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-05-05 13:48

Hej med dig Ane!!

Jeg har efterhånden mange gange nævnt den løsning, der har virket for mig som den første i mit liv. Jeg har en kedelig tarm-sygdom, som for et års tiden siden resulterede i, at jeg måtte lægge min kostvaner radikalt om. Jeg startede med at udelukke alt hvede og skar kraftigt ned på mælkeprodukterne. Dette medførte for mig, at min sygdom slog sig en smule til ro og at jeg desuden tabte omkring 6 kilo i et stille og roligt tempo. Siden har jeg fundet ud af, at jeg stort set ikke tåler nogen former for korn og mælkeprodukter. Det er nu omkring 10 måneder siden, jeg udelod disse fødevarer af min kost - Jeg har nu tabt lige knap 20 kg.
Da jeg heller ikke tåler kartofler, har ris været den eneste kilde til kulhydrater og derfor er disse blevet delvist erstattet af grønt. Jeg tænker på ingen måde på at skære ned på fedt - men ville nok gøre det, hvis vægttab var min motivation for kostændringen. (Så går det sandsynligvis lidt hurtigere i starten).
Jeg erkender, at det er meget svært at overgå fra at spise en masse kulhydrater (som de fleste danskere gør), til næsten ikke at spise nogen. Men efterhånden som tiden går, vender man sig til det - på nuværende tidspunkt kan jeg næsten ikke have den voldsomme fylde som f.eks. kartofler og pasta giver i maven. Desuden synes jeg ikke, at sultfornemmelsen bliver ligeså intens, som før jeg stoppede med at spise alle de kulhydrater.
Og at jeg ikke behøver at være fedtforskrækket og leve af kaninfoder er en gave!!!

Da det jo er langt fra sikkert at du er allergiker som jeg, vil jeg først og fremmest anbefale dig at fjerne ALT hvede fra din kost. Du må nærlæse varedeklarationer, for de skidt lister sig ind overalt - selv i ristede løg!!
Og at skære ned på brødet og op for grøntsagerne - også de stegte - er et hit. Det er ikke nødvendigt, efter min erfaring, at købe ultrafedtfattigt kød og tørstege det... Det er jo ganske aldeles smagsløst og demotiverer totalt. Køb det du kan lide - spis, hvad du kan af kød og grønt men skær ned på brød (også det "gode"), pasta og kartofler.

Dette har været vejen for mig - om det er det for dig eller andre, er ikke sikkert. Men jeg breder det ud så meget jeg kan - hvis bare en kan få den samme fornøjelse ud af dette som jeg, er det SÅ skønt!

Hvis du er interesseret har jeg et link til en "kur" som er en god forløber for denne kostændring. Bare skriv

Vaxen

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 03-05-05 13:53

Nogen skal jo gøre det ;) men jeg har ret, jeg ved det :P

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 03-05-05 13:54

Kender du nogle ernæringsmæssige gode retter der smagsmæssigt er afstemt på en rafineret måde så hører jeg gerne fra dig.

dette er mit spørgsmål kære læser....

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-05-05 14:10

Ane, det kommer jo først og fremmest an på, hvad man definerer som ernæringsmæssigt gode retter.... Hvad mener du, er god ernæring - så bliver det måske lettere at søge i gemmerne efter de gode sager

Vaxen

Kommentar
Fra : kandaikke

Dato : 03-05-05 14:16

Nu skriver du kostomlægning... Skal du også tabe dig ?? Så kræver det at du på en eller anden måde tæller eller føre statestik over hvad du spiser på en dag..

I de fleste kogebøger med slaknekost, skal du tælle det ene eller andet.. Selv om kosten er fedfattig og fri for kulhydrater er det ikke ensbetydning med at du bare kan spise løs af dem...

De danske vægtkonsulenter har nogle gode kogebøger man kan købe for en mindre formue.. Kig forbi deres hjemmeside..
www.vaegtkonsulenterne.dk

De kan absolut anbefales.. jeg har tabt 6 kg på 2½ uge og har fået en masse energi..

God fornøjelse.. Kandaikke

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-05-05 14:31

Kandaikke>>> Jeg tæller ingenting - kun kiloene, der rasler af

Vaxen

Kommentar
Fra : kandaikke

Dato : 03-05-05 14:46

Vaxen>> Tillykke med det tabte...

At du ikke tæller er ok for dig.. jeg tæller heller ikke jeg vejer At du har en sygdom, gør så at du skal være opmærksom på ,hvad de forskellige produkter indeholder.. Men for jomfruane tilfælde skal maden bare serveres, og her prøver jeg bare at fortælle at det ikke er så let.. Det kræver en insats..

Kandaikke

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 03-05-05 14:50

Ja det er netop min pointe!! Jeg mener, at ernæringsmæssig rigtig kost er en ting, du noget andet. Hvad Ane mener er rigtigt vides ikke - derfor synes jeg ikke det er nemt at finde opskrifter.

At jeg har en tarmsygdom har ikke i sig selv noget med vægttabet at gøre - det var sådan set bare min motivation for kostomlægning. Gevinsten var en sundere og slankere livstil

Men Ane>> Vil du have opskrifter på fedtfattige retter, kulhydratfattige retter, kødrige/fattige retter?? Der findes med garanti lækre ting i alle kategorier.
Og som Kandaikke var inde på - Har du vægttab med i motivationen for kostomlægningen, eller er det generelt en sundere livstil du efterlyser opskrifter til?

Vaxen

Kommentar
Fra : pjuller

Dato : 03-05-05 16:35

Atkins eller South Beach.
Personligt holder jeg mig til Atkins. Her får man så mange gode sager, at man nærmest slår sig for panden og tror det er løgn. Smør, god ost, flæskesvær, piskefløde og creme fraiche. Det får grøntsager til at glide let og ubesværet ned!
Men når det er sagt, kommer man jo stadig ikke uden om at holde en vis form for regnskab med hvad man propper i hovedet. Man får dog ret hurtigt en fornemmelse for det.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 05-05-05 06:17

Har du nogle gode opskrifter til mad uden hvidt sukker og mel (eller minimalt indhold) uden at de svømmer i fedt, så vil jeg meget gerne høre fra dig, men det skal være super lækkert, altså noget du kan anbefale.

Hvad spiser du fx når du får lyst til en god bolle med smør osv? (forudsat du finder noget andet med større næringsindhold).

Kommentar
Fra : pjuller

Dato : 05-05-05 06:46

Hvis det er mig, du spørger, så bager jeg mit brød selv af hørfrømel. Smør på og havartiost.
Hvis du gerne vil vedligeholde din søde tand, kan du blande kokosmel, cacao, sødemiddel i brødet.

F. ex. Lasagne kan du lave uden pasta, smid noget salat eller kinakål imellem istedet for pladerne og lav en bechamelsovs på ost og fløde, - altså uden mel. I det hele taget er der utallige muligheder.

Så er der røget laks med friske asparges og smilende æg, en god creme fraiche dressing til.

Ja, jeg kunne jo blive ved. Men stadig er det jo en "Hel kur", hvis man kan sige det sådan. Det duer ikke, hvis man spiser rundstykker om morgenen og kartofler ind i mellem. Hvis du er interesseret, så læs om den på atkins.com.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 05-05-05 07:45

Tak for tippet Pjuller - du fik mig faktisk lidt tændt på Atkinsons... nu har jeg bestilt bøgerne på bibliotektet.
Må jeg spørg - hvad spiser du til morgenmad - jeg plejer at tage ristet rugbrød med banan er ret uvild med æg - det virker som en amerikansk morgenmad, og føj bacon

vil du af med opskrift på hørfrøbrød - det lyder under alle omstendigheder som noget der må prøves.

Kommentar
Fra : pjuller

Dato : 05-05-05 09:07

Selvfølgelig vil jeg det. Har hugget den fra denne hjemmeside, hvor der er mere hjælp at hente:
http://www.sitecenter.dk/hanne81/hjemmeside/

Til morgenmad spiser jeg en skive af det brød (Du køber hørføene hele og blender dem) med enten ost eller spegepølse.
Og selv om det lyder besværligt med "mal selv dit mel"... så varer det aldrig og med 1-2 skiver om dagen holder det længe. Er også fryseegnet. Og kan ristes..

Mens vi er ved det, får du også lige et link til en anden kanonflot side, hvor du også kan se lidt opskrifter. Desværre er der ikke meget aktivitet på siderne...
http://home20.inet.tele.dk/quinden/

Kommentar
Fra : 9887

Dato : 09-10-05 09:55

Hej Ane,
Atkins er absolut den lækreste kostomlægning, der findes. Og pas nu på med brødet.
Maden behøver jo ikke drive af fedt - ideen er bare, at fedt kræver samtidig indtagelse af kulhydrater for at sætte sig.
Vh 9887

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 09-10-05 10:02

jeg havde glemt dette spm...

jeg prøvede atkins og var ved at brække mig efter tre dage - aldrig har jeg oplevet noget mere ulækkert!

så det må handle om det fedtfattige for mig

Annuller spørgsmålet
Fra : jomfruane

Dato : 15-01-06 00:26

der kom ingen brugbare svar