/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Navnekartotek
Fra : blueexblue
Vist : 3728 gange
250 point
Dato : 03-05-05 11:07

Jeg savner et meget, meget simpelt navnekartotek.
Hvem kender et meget lille, simpelt og smart kartoteksprogram (gerne freeware), hvor man kan klistre navn og diverse information ind om sine venner fra f.eks Yahoo, MSN og Skype.
Microsofts adressekartotek er for besværligt til lynhurtigt at få relevant information på skærmen på ét skærmbillede.
Kravet er lynhurtig visning, når navn eller lign. tastes ind eller browses.
Programmet skal ligge på computeren eller helst fylde så lidt, at det kan transporteres i en mail.

blue/

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 03-05-05 11:13

hvad med at taste det hele ind i et regneark ?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-05-05 11:21

Du kan benytte adresselisten hos hotmail - og du har tilgang til det over alt.

Kommentar
Fra : blueexblue

Dato : 03-05-05 11:47

hcma: Regnearkmodellen opfylder ikke kravet. For besværligt.
emesen: Adresselisten hos hotmail opfylder ikke kravet. Dit forslag kræver, at man skal være logget på internettet med hotmail hele tiden, og programmet kræver flere skærmskift for at se informationerne.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 03-05-05 11:54

du vil altså have en grabber som tager de specifikke individuelle ting fra hver kontaktperson, og automatisk smækker dem ind i en lille database/navnekartotek ?
Kender ikke et sådant program (bortset fra MS Outlook, som kan meget lidt af det)

Kommentar
Fra : blueexblue

Dato : 03-05-05 12:00

hcma: Nej det er blot et intastningsprogram, hvor man også skal kunne bruge cut and paste.
Jeg tænker nok på en forenklet (sofistikeret) udgave af et pladesamlingsprogram eller lign. Blot et navnefelt, evt. email, evt. nickname og så et rimeligt inforfelt.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 03-05-05 12:03

ja, så ville jeg benytte et regneark (men smag og behag)

Kommentar
Fra : fdbm

Dato : 03-05-05 12:44

Har du Access, er det nemt at danne en lille database som Adressekartotek - med alskens muligheder for udtræk på kryds og tværs. Og den har en fin guide til oprettelse.

Accepteret svar
Fra : Bjarne_H

Modtaget 260 point
Dato : 03-05-05 12:48

Hej

Afhængig af antal poster og krav til sortering kan du hvis mindre mængder, bruge et smart lille program som jeg bruger til hurtig indsættelse af tekster.

I stedet for navn til tekst indsættet du bare navn og du har så mulighed for at skrive ønsket tekst.

Programmet fås i en Lite vers. (gratis) og pro vers. p.t. $ 19,95 - jeg bruger Lite vers. og det er meget hurtig og ligger fast i hukommelsen.

Download og prøv via: http://flashpaste.softvoile.com/download.php

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-05-05 13:09

Lille / smart / brugerlet.......................................VB6..................og lidt benarbejde.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 03-05-05 13:12

Hej igen

Et andet program som man også kunne benytte hedder AT-notes.

Programmet ligger også fast i hukommelsen og er meget hurtigt at arbejde med; men har mange flere muligheder og indstillinger. Jeg bruger selv båned AT-nots og Flashpaste.

AT-notes er freware og kan downloades og prøves via:
http://atnotes.free.fr/introduction.html

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : blueexblue

Dato : 03-05-05 13:27

fdbm: Access er for omfattende til det begrænsede formål. Det er et stort program at have åbent konstant.
Bjarne_H: Forslaget er indtil videre det bedste. Jeg har installeret programmet, der aftomatisk gerne vil gøre opmærksom på sig selv alle steder - inkl. i startup. Jeg tester det noget mere. Det virker lovende med denne reklame:
Flashpaste is an utility for making it easier to enter the frequently used text blocks: greetings, standard phrases, e-mail addresses, Internet addresses, logins/passwords, etc. The program is perfect tool for your work with text. It actually inserts the text into any text box. It will give you a solid boost in work productivity.

You enter the necessary text once in the database by specifying two strings. One of them will be displayed in the popup list and the second one will be actually inserted in the appropriate place. When you need to enter a pre-defined phrase, you just press the hot key (you specify it in the program dialog) and select the necessary line from the popup list. To select the line, you may type its first symbols.

You can use various macros while generating lines. Macros are certain strings that are either replaced or processed by the program when it inserts lines. Using macros, you can add the current time and date, insert the commands emulating pressing the Tab or Enter keys.

Double pressing the hot key will result in the main program dialog to be displayed on the screen.

Besides, the program records the clipboard history. It means that several text fragments recently copied onto the clipboard are always at hand. It makes the work connected with copying and pasting text frequently considerably easier.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 03-05-05 14:12

Hej igen blue m.fl.

Som tidligere skrevet bruger jeg selv Flashpaste og At-notes - m.h.t. Flashpaste Lite - kan man desværre ikke opdele i grupper - kræver pro-versionen $19,95 - men man får 30 dages prøvetid så man kan se om det er pengene værd.

Men prøv også lige det gratis AT-notes - kan noget mere bl.a. også opdeling i grupper.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : oz1eqp

Dato : 03-05-05 14:12

Det er da meget nemt at lave en html fil til det formål.

<html>
<head>
<title>Dette er mit HTML dokument</title>
</head>

<body>
<p>Her er et eksempel på, hvordan du kan markere en tekst til at være en adresse</p>

<address>
Peter Hansen<br>
Damgården 23<br>
4722 Himmellev
</address><hr>

<adress>
Arne Christensen<br>
Skovbyvej 26<br>
6470 Sydals
</adress><hr>
</body>
</html>

oz1eqp

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-05-05 14:25

Hvis du måtte være intereseeret har jeg et lille nemt adressekartotek kaldet "cardfile".
Det er nemt og lige til at gå til, uden nogen form for "dikkedarer".

I så fald kan jeg sende det til dig på mail.
ellebye snabelA.ping.dk

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 03-05-05 14:38

Prøv at kigge på www.download.com eller www.tucows.com eller http://sourceforge.net/softwaremap/trove_list.php ,så kan du måske lettere selv finde dit ønskeprogram.

Kommentar
Fra : blueexblue

Dato : 03-05-05 15:35

Soenne: Ja, det er udmærket ide at se på de 30-40 programmer der ligger i Tucows under:
Windows > Business > Address books - men andres erfaringer er guld værd.
oz1eqp: Du kan nemt lave en adresseside i html, men du kan ikke løbende indsætte i den med informationer.
Ellebye: Ved at søge på cardfile (19$) fandt jeg programmet azzcardfile i Tucows. Men ContactKeeper 1.2.5. samme sted - ser bedre ud. Det er freeware, og deres screenshot ser lovende ud. Jeg prøver det senere. Det har den fordel, at informationerne formentlig også kan anvendes i anden software.
Bjarne_H: AT-notes ser besværlig ud.

Godkendelse af svar
Fra : blueexblue

Dato : 04-05-05 08:27

Tak for svaret Bjarne_H. Og tak til de øvrige.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 04-05-05 18:46

Selv tak - håber, at du bliver glad for det

Mvh
Bjarne