/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Labrador på 2 år tisser inde...!!!
Fra : sniffers
Vist : 1624 gange
20 point
Dato : 02-05-05 21:07

Jeg har en Labrador Retriever, mørkebrun, hanhund på 2 år. Han er stadig ikke helt renlig. Tit når vi står op om morgenen, har han både lavet stort og småt. Han kan sagtens være alene hjemme sammen med vores anden hund (foxterrier) i 8-9 timer, når vi er på arbejde uden at lave noget. Det er altså underligt. Håber nogen kan give et godt råd til, hvad vi gør???
Sniffers

Kommentar
Fra : alwagner

Dato : 02-05-05 21:18

Ja, det lyder meget underligt. Er hundene sammen på en anden måde om natte? Fx adskilt?
Et eller andet, må være anderledes om natten, hvis den kan gå 8-9 timer uden at lave noget når I er på arbejde.
Sker der noget der kan gøre den utryg om natten? Kommer den anden hund fx op i sengen til jer.
Noget i dens/jeres fælles adfærd må gøre at den bliver utryg/usikker og derfor laver "unoder" på den måde.
Hvordan kan i for resten være sikre på at det er den og ikke den anden der er utæt om natten???
mange hilsner
alwagner

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-05-05 21:21

Du skriver han stadig ikke er renlig, så jeg går ud fra, at han har gjort det fra han var lille, og ikke noget han er begyndt med for nyligt.

Nu er det lidt underligt, at han kan være alene om dagen uden at lave noget.

Men det kunne henlede tanken lidt på, at der er noget skævt i hundens fodrings- og luftnings vaner, altså om den bliver fodret og luftet på nogen tidspunkter der gør, at den skal af med det ene og det andet midt om natten.
Hvor tidligt/sent bliver han luftet før sengetid?
Og hvornår på dagen får han sin mad?

hvis ikke det er derfor, tror jeg det skyldes manglende renlighedstræning fra hunden var hvalp.
Store hunderacer skal ikke være mange måneder gamle før man kan forvente, at de kan holde sig natten over, og ikke mindst at den er klar over, at en "dygtig" hund ikke laver både stort og småt indendøre.

mvh dova

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 02-05-05 21:38

Er foxterrien en han eller tæve?

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 02-05-05 22:50

Du skulle prøve om du kunne fange hunden i at den tisser, så i det den gør det så skynd dig at, vende hunden om så den tisser på sig selv.
Så skal den nok holde op, har selv haft problemet dog kun som hvalp.

mvh
zita

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-05-05 23:17

Du husker vel at lufte ham inden i går i seng.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 03-05-05 08:59

Har I forsøgt at gå en længere tur med hunden, hvor den får lov til at besørge og tømme blæren helt inden I skal sove?
Nogle gange har unge hanhunde travlt med at lege og kommer ikke helt af med vandet mv. på turen.

Hvis det ikke er mangel på lufte ture, synes jeg at du skal tale med dyrlægen om hvorledes du skal takle det.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-05-05 13:01

Lad være med at give ham mad efter kl. 18. Og gå en lang tur med ham efter kl. 22. Det er ikke nok at lufte ham i haven om aftenen.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 03-05-05 16:36

Hej sniffers.
Jeg vil fuldt understøtte det alwagner skriver, de jeg går ud fra at du er en samvittighedsfuld hundeejer, tror jeg ikke det har noget med luftning eller foder tider at gøre, hvis den kan være "allene" sammen med den anden hund i 8 - 9 timer i dagtimerne er den normalt renlig, det er usikkerhed om natten. Så hvor i ligger forskellen, når vi finder den kan vi bedre sige hvorfor og hvad der kan gøres.
Mvh.
Kim

Kommentar
Fra : sniffers

Dato : 03-05-05 20:10

Tak for alle svarene. Her er lige nogle svar på jeres spørgsmål: Foxterrieren er en hanhund, og de er rigtig gode venner. De er sammen om natten og får ikke lov til at komme i soveværelset. De får mad ca. kl. 18 hver dag, og sidste tur er mellem 22 og 24.
Vi har prøvet at skælde ud, og vi har prøvet at lade være med at sige noget, vi har også prøvet at rose helt vildt. Nogle gange laver den ikke noget i flere uger, så jeg forstår det ikke. Jeg tror ikke at der sker noget om natten, som ikke også sker om natten. Han er ikke så lærenem som Foxterrieren. Og så kæmper han også med mig om at være førerhund. For det meste går det godt, men han er meget stærk - vejer mellem 35 og 40 kilo, og jeg har ikke så mange kræfter som min mand. Måske er det bare dominans.
Og jeg VED, at det er labradoren, som tisser, for den lille ville tisse op ad noget. Og vi tager den jo også ofte i det, så den er helt sikker!
Håber I har godt ideer!
Sniffers

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-05-05 20:18

Vil det sige, at du ligefrem skal kæmpe fysisk med dyret for at vise det er dig der bestemmer siden du skriver, at du ikke har så mange kræfter.

Så er der noget helt galt, for det skulle en hund på 2 år ikke være i tvivl om, hvem der bestemmer.
Han har fået alt for meget magt, og så kan det meget vel tænkes, at det er et udtryk for det, at han sviner om natten.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-05-05 20:19

Det kan nemt være et dominans problem og så skulle I måske overveje en kastration fordi det kan udvikle sig til alvorligere problemer end urenlighed. Snak med dyrlægen de rådgiver jo om den slags.

Kommentar
Fra : alwagner

Dato : 03-05-05 21:37

Nu skriver du kun at Labradoren er 2 år ikke hvor gammel Foxterrieren er, kun at det også er en hanhund. Er Foxterrieren ældre?
Det lyder for mig som om det har meget med dominans at gøre, har faktisk selv haft det problem med to hanhunde. Her var der også tisset på gulvet (mest om natten, men også nogle gange om dagen).
Jeg satte et videokamera op for at se hvad - og hvorfor det skete og det viste sig at det faktisk var den 2 år ældre hanhund der tissede på gulvet.
Derfor vil jeg sige til dig at man aldrig kan være 100 % sikker på hvilken hund det er der laver hvad og hvorfor uden beviser.
Hvorfor skulle den anden ikke kunne tisse op a' noget, det er jo også en hanhund.
Ok, du siger I tager ham i at gøre det, men også om natten og når de er alene hjemme?

Nå, men tilbage til min egen oplevelse. Den yngste var blevet kønsmoden og prøvede at overtage magten, som det nu er naturligt for hunde/ulve. Den ældre hund havde bare ikke muligheden for at flygte, som den ville gøre i naturen og derfor tissede han på gulvet. det var frygteligt at se hvordan han blev trængt op i en krog uden mulighed for at flygte/komme væk!

Du siger også han ikke er så lærenem som den anden, så måske gør I, ubevidst, alligevel forskel på dem og det mærker en hund straks.
Du siger du har prøvet at skælde ud, hvordan kan du gøre det, når du ikke tager hunden, på fersk gerning, i at gøre noget galt?
- Det i sig selv kan være nok til at den tisser på gulvet om natten. Hvis det altså ER den der gør det.

At du faktisk må kæmpe fysisk med/mod den er et meget farligt skråplan at komme ind på - det er dig og kun dig der bestemmer!
Du må endelig ikke gå ind i en fysisk kamp, men derimod skal du psykisk vise at du er den stærke. Det kan du læse om hvordan i nogle af de bøger jeg nævner længere nede.

Labradoren er lige nøjagtig i den alder hvor den skal se om den kan få overtaget (blive førerhunden)
Hvis du ikke gør noget nu, er det ikke kun kastration der kan komme på tale, men aflivning! Fordi den måske ender med at bide dig eller andre!

Bliver den aktiveret nok? Hermed mener jeg ikke gå/løbeture, men noget hvor den skal bruge alle sine sanser - fx at gå spor, søge/finde osv. osv. - Har du græsplæne, så er det bare at udnytte det og smide maden ud over hele græsplænen, så den kan få lov at bruge sine jagtinstinkter til at finde føden. Det er trods alt en meget aktiv hund du har der, ydermere en jagthund, og den skal motiveres og ha' lov til at bruge sine sanser/instinkter - Ja, det skal alle hunde selvfølgelig, men nogle kræver mere end andre.
Igen kan jeg, som før i dette debatforum, anbefale dig at læse nogle bøger om hundepsykologi bl.a. Roger Abrantes bøger kan jeg stærkt anbefale fx Hundesprog, Hunden vor ven -psykologi frem for magt, Hunden alene hjemme osv.
Held og lykke
alwagner

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 04-05-05 12:14

Det ligger i hundenes natur, at hvis der er "rod" i hiarkiet, bliver den hund der ikke kender sin plads sat FYSISK på plads af den højre rangerende - jeg taler IKKE om hundeslagsmål. Det er derfor naturligt at man som ejer også må gøre dette, når hunden ikke kender sin plads.

Den letteste måde at vise sin hund at man er overlegen, er ved at tage fat i "kinderne" i begge sider og lægge den ned - hold den til den underkaster sig og slip så. Det kræver ikke nogle krafter, men er en ren teknik.

I forbindelse med det fysiske, skal man være opmærksom på, ikke at lege styrketræningslege med hunden, da den kommer til at kende dine kræfter - brug kun det fysiske som en del af opdragelsen. Hunden må ALDRIG være højere rangerende end mennesket (ALLE mennesker, ikke kun ejere)

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-05-05 15:06

Jeg synes, at det lyder meget, meget mærkeligt, at en hanhund skulle tisse på gulvet når der er tale om dominans...

Er du sikker på, at en af hundene ikke er syg? En hanhund, der tisser siddende indendørs hvor den også sover, den må da være trængende..
Jeg tipper på f.eks. blærebetændelse, nyreproblemer eller sukkersyge...
Afføringen kan være et eller andet, han har spist, der har sat lidt ekstra skub i maven, hvis det kun sker en gang imellem.
Er det en stor sø, når han har tisset? -Eller bare en lille sjat, -måske flere steder?

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 04-05-05 19:32

Jeg er meget enig med alwagner's udlægning, det at den (hvis det er den) gør det om natten, og ikke om dagen når de er allene hjemme, kan skyldes at når de er allene er det suverent terrien der er leder, men om natten lægger den lederskabet til de tobenede, som laben ikke godtager som leder, så tror den den kan gører som den vil. Lederskab er ikke noget man kan diktere eller tilkæmpe sig det er noget man skal fortjene gennem sin ro, handlinger, psykiske styrke og at man lærer hunden til at gøre det man gerne vil have den til, isteden for at skælde ud og blive sur, da hunden ikke gør noget for at være ulydig, men den ved bare ikke bedre.
Til Birgitta Dine ideer kan ikke lade sig gøre for hvis det var blærerbetændelse ville hunden sjat tisse helt op til 1 gang i minuttet og af fysiske orsager er det meget sjællen at en voksen HAN HUND får blærebetændelse, ang de to andre ting
så ville den ikke kunne holde sig i 8 - 9 timer i dagtimerne.
Så alt i alt må sniffers prøve at få styr på lederskabet først, evt. finde en klub og gå til træning med Labrador Retrieveren i, men hvor det kun er den der er med.
Mvh.
Kim

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-05-05 20:05

Enig!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-05-05 21:07

Kim, du har sikkert ret, men jeg synes, det er så få oplysninger, vi har om de to hundes adfærd i det hele taget.
Hvis det ER lederskabsproblemer, så synes jeg bare, at det er en usædvanlig måde, det viser sig på. Og at der ikke er andre adfærdsproblemer om dagen...
Men træning med henblik på at fastsætte lederskab er jo i hvert fald ingen skade til. --Men måske var det umagen værd at få en hundekyndig til at gennemskue, hvem det er, der er problemer med, så man ikke forstærker et eller andet utilsigtet...
Det virker ikke som om, sniffers selv helt kan se, hvad der foregår mellem hundene. Det er nok vigtigt at styrke den mest dominerende overfor den anden, hvis der er tale om en magtkamp imellem dem.. Styrker man den forkerte, så kan det i værste fald give konflikter mellem hundene.

Sniffers, kan du fortælle hvem af hundene der bestemmer over den anden om dagen?
Har du haft dem lige længe?

Mennesker er tilbøjelige til at holde med den svageste, og det bør man ikke i hundeverdenen..

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 04-05-05 21:39

Birgitta hvis du læste min sidste komentar rigtig, er det ikke et problem mellem hundene, da det tilsyneladende er den ældste der bestemmer når de er allene og det aksepterer den yngste fuld ud, problemet opstår når de tobenede kommer hjem, så overtager de lederfunktionen, det aksepterer den ældste, men ikke den yngste, og det er der det starter.
Mvh.
Kim

Kommentar
Fra : alwagner

Dato : 04-05-05 22:55

Jeg kan, som altid, kun være HELT enig med kimpetersen!

Jeg kan samtidig, stadig, stærkt anbefale dig fx at sætte et videokamera op, læse nogle bøger med lederskabsøvelser (ikke så meget for hundene, men for menneske og hundene imellem)

Få dem/den aktiveret, helst gennem en god hundeklub. Jeg kan også stærkt anbefale Agillity. Og for ikke at gentage mig selv - alt det jeg har skrevet før + det kimpetersen skriver
Mvh
alwagner

Kommentar
Fra : sniffers

Dato : 05-05-05 10:56

Hej alle! Tusind tak for alle svarene - det er helt fantastisk!
Det er jo nok rigtigt det med dominansen og at jeg måske ikke fra starten har sat mig nok i respekt. Den lille foxterrier er 3 år gammel og vi havde haft ham i et år inden vi fik den anden. Den lille har sin størrelse imod sig, da den store til enhver tid kan skubbe ham væk, men den har mere temperament, så den bestemmer stadig.
Jeg har prøvet at gå til hundetræning med labradoren 2 forskellige steder, men hvert sted havde den mest travlt med at ville hen til de andre hunde, og så måtte jeg bruge 1½ time på bare at kæmpe med at holde ham, så det var ikke særlig vellykket. Jeg kunne ikke få kontakt med ham. Jeg blev nødt til at gå rundt med ham langt væk fra de andre hunde, og så hjalp det en lille smule (det var hos DCH). Men hver gang jeg skulle prøve at komme hen til de andre for at lave noget, måtte jeg bare kæmpe med ham igen. Den præsterede endda at vælte træneren omkuld en dag, da han skulle holde hunden!
Måske er det en god idé med videokamera og at læse nogle bøger. Og jeg prøver virkelig at vise hvem der bestemmer og at være konsekvent. Han er blevet lidt bedre til at gå pænt.
Jeg har faktisk talt med en dyrlæge, som absolut ikke mente, at der var noget galt med hunden rent fysisk, så kimpetersen og alwagner har nok ret. Jeg må bare blive ved og måske også prøve at aktivere hunden noget mere. Det er bare begrænset, hvor meget længere jeg kan blive ved, hvis det ikke snart bliver bedre.
Sniffers

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 20 point
Dato : 05-05-05 11:04

Det er ikke ualmindeligt at piger/kvinder kan have problemer med store han-hunde da hunden hurtigt fornemmer, at den er fysisk "overlegen".
Hvis DU skal have kontrol over den hund og få den til at falde ind i familiehirakiet skal du nok have hjælp af en professionel adfærdsekspert da det nok i lige så høj grad er dig der skal lære at håndtere hunden, som det er hunden der skal lære at indordne sig.
http://www.hundepsykologen.dk/

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-05-05 11:37

Giver Bjarne helt ret i det med professionel hjælp, og især fordi det drejer sig om en hund der skulle have haft den rangorden på plads for meget længe siden.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : sniffers

Dato : 05-05-05 13:21

Tak for svaret BjarneD. Og tak for alle I andres kommentarer. I har helt ret I, at det er mig, der skal lære, hvordan jeg kan styre hunden, og vi kommer nok videre her. Og det er måske nok nødvendigt med professionel hjælp. Tak for linket Bjarne, det kan måske hjælpe.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-05-05 13:48

Nu håber jeg ikke, at du på nogen måde opfatter mit råd som en kritik for det er det bestemt ikke. Alene det, at du spørger andre om råd er et godt skridt på vejen og da hundeopdragelse i høj grad er et samspil mellem hund og dens ejer vil du nok finde ud af, at der kan gøres meget ved hjælp af vejledning fra professionelle.
Jeg ønsker dig og dine hunde held og lykke.