/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Bios batteri dødt
Fra : kdf_dk
Vist : 1555 gange
154 point
Dato : 02-05-05 10:54

Hej,
Jeg har problemer med min bærbare computer, en IBM Thinkpad R30. Under opstarten af computeren får jeg en fejlmelding der siger: "System battery is dead replace and run setup". Jeg har udskiftet bios-batteriet men fejlmeldingen bliver ved med at komme. Er det muligt at computeren ikke har registreret udskiftningen???
Jeg får også fejlmeldingen: "System cmos checksum bad default configuration used" og "Invalid RFID serialization information area or bad CRC2".

Jeg aner kort og godt ikke hvad jeg skal gøre. Kan I computer-hajer ikke hjælpe mig?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 02-05-05 11:12

Når fejlmeldingen kommer skal du fortsætte ind i BIOS, og ikke bare "springe" fejlmeldingen over.
Når du kommer ind i BIOS, skal du trykke på "F10" for at afslutte og gemme informationerne.

Er du 100% sikker på at du har sat batteriet rigtig i ???? Er batteriet ikke sat rigtigt i genkender din computer ikke batteriet og BIOS "glemmer" hvergang du slukker for den.

De BIOS batterier jeg har skiftet på IBM bærbare er altid loddet i, hvilket gør dem trælse at skifte.

Kommentar
Fra : tomozy170758

Dato : 02-05-05 12:20

Hvis du bor i København, kan du hos Brinck Elektronik i Frederiksborggade 42, indkøbe en løs batteriholder. Når du har loddet det gamle batteri af, pålodder du blot den nye batteriholder og er nu i stand til at skifte batteri når du har brug for det.

Kommentar
Fra : kdf_dk

Dato : 02-05-05 12:32

Hej thulin og tomozy.
Problemet er at jeg har forsøgt at ændre tids-og data-indstillingen i bios, efter at have tastet F1 og afsluttet med F10. Jeg har afmonteret tastaturet og derefter skiftet det Maxell CR1220 batteri (såkaldt mønt-batteri) som sad i ud med et nyt. Batteriet var nemt nok at skifte, er ikke lodret monteret men sat i en metalholder.
Men det må jo ikke sidde korrekt, ellers ville det vel virke?

Kommentar
Fra : tomozy170758

Dato : 02-05-05 12:39

Måske er du nødt til at "Cleare CMOS", men prøve først at tage batteriet ind/ud igen.

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 154 point
Dato : 02-05-05 12:44

Du skal ikke "clear" din Bios/cmos.

Hvis du har sat et funktionelt batteri i, vil den første gang du starter op, komme og fortælle at den er "forvirret", fortsæt inf i bios skift dato/klokkeslet og gem.

Genstarter du vil der ikke være noget problem, fordi at du stadigvæk har strøm på, sluke helt ned, fjern strømstikket kort og start op igen. Sidder batteriet (og den rigtige type) skulle den ikke skrive flere fejlmeldinger til dig

Godkendelse af svar
Fra : kdf_dk

Dato : 02-05-05 16:10

Tak for svaret thulin.