/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
my-search som ufrivillig startside
Fra : ck2
Vist : 322 gange
50 point
Dato : 02-05-05 09:51

Er der nogen der kan fortælle mig, hvordan jeg forhindre at en side som My-Search søgeside automatisk lægger sig selv ind som startside i min Internet Explorer. Jeg har forsøgt at skifte startside og forsøgt at slette alt i Temporary Internet Files, men efter genstart er det igen min startside.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-05-05 10:02
Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 60 point
Dato : 02-05-05 10:08

Installér Spybot Search & Destroy til blokering af (og evt. oprydning efter) spyware (http://www.spybot.info/en/index.html)
Ryd op med spybot...
Vælg punktet "IE tweaks" under "Advanced mode" og hak af der hvor man kan låse IE's startside...

mvh berpox

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 02-05-05 10:10

Prøv at installere Ad-aware: http://www.lavasoftusa.com/software/adaware/
(og eventuelt Spybot Search and Destroy) Kør så en scanning og det vil sandsynligvis løse problemet

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-05-05 10:11

vil nu synes at arlets hijackthis er at foretrække så netop gemte/skjulte filer kommer helt ud

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-05-05 10:32

Spybot fjerner mysearch fuldstændigt ...

HiJackThis - skal man være noget PC kyndig for at bruge selv, så der ikke sker uoprettelig skade på systemet, men det er et knaldgodt værktøj, og både www.arlet.dk og www.spywarefri.dk er vist ret hjælpsomme i den forbindelse

mvh berpox

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-05-05 10:40

berpox - det er jo netop hjælpsomheden der gør det så let for brugeren at bruge hijackthis i forbindelse med for eks. arlet

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 02-05-05 10:41

Men når perbox siger at spybot fjerner mysearch fuldstændig, så scanner du med spybot og får den til at fjerne den og så er du den lykkelig ejer af en ren computer igen.

Tillykke med det..

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-05-05 10:42

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 02-05-05 10:53

Hej Frank, forstår sandelig godt at du "spøger" lidt med det.

ck2 >> scan med Spybot og FÅ SÅ LAVET DEN HIJACKTHIS-LOG og kopier den herind (eller hos arlet.dk / spywarefri.dk), ellers får du aldrig renset/slettet rester af uønskede ting.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-05-05 10:55

kan kun holde med dig hcma

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-05-05 12:12

Et lille pip fra mig: Berpox, du tager helt og aldeles fejl! Bare det havde været så let.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-05-05 12:31

Hmmmm......okay - jeg taler måske med bedre vidende, men jeg var egentlig overbevist om, at jeg fjernede mysearch med spybot - men ved nærmere eftertanke, så kan det være at det var ved hjælp af X-clean onlinescanneren, og at spybot så senere helt har blokeret for det snavs. Men det er længe siden jeg havde besøg af det snask, så måske er det blevet mere sofistikeret siden.

Så jeg beklager, hvis jeg har ledt nogen/ck2 på vildspor.

mvh berpox

Godkendelse af svar
Fra : ck2

Dato : 02-05-05 13:14

Tak for svaret berpox. Jeg så du til sidst havde dine tvivl om hvorvidt det var Spybot eller et andet program der havde hjulpet dig, men jeg kan kun sige at mit problem synes forsvundet. Pyha. Og tak

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 02-05-05 13:19

ck2 -> Hvor har jeg meget medlidenhed med dig..

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 02-05-05 13:44

ck2 >> der ligger stadig skadelige rester af "my search" på din harddisk, men hvis du er tilfreds med det for nu, siger jeg bare: på snarlig gensyn

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-05-05 14:32

En tåbe frygter ikke et dårligt råd!

Kan du nu se at få lavet en hijackthis og lad de flinke kompetente mennesker hjælpe dig.
Du skal være usandsynlig heldig hvis der ikke ligger andet snavs tilbage, men bevares lyt ikke til dem der er vant til at løse den slags problemer

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-05-05 18:20

hmmm....Spybot skulle pr. 2004-10-26 yde beskyttelse mod mysearch....

http://www.safer-networking.org/en/updatehistory/2004-10-26.html

ck2> jeg vil egentlig helst ikke acceptere at du har accepteret mit svar før du/vi er HELT sikre på at my-search er helt ude af vagten.

Så hvis du vil lægge en hijackthis log fil her som de øvrige så klart anbefaler dig at gøre, så kan vi få syn for sagen

Hvis det snavs ikke er helt væk, så skylder jeg vist den 50'er til en eller anden, og så trækker jeg mig baglæns og foroverbøjet ud af lokalet

mvh berpox

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-05-05 20:17

Berpox, det handler ikke om, at du fik point, men om at erfaringen viser at der slæbes meget snavs med ind når man får uønskede searchbars installeret og desværre er dem der laver den slags ganske opfindsomme når det drejer sig om at gemme spionsoftware og trojanere.
Det er glimrende at anvende gode antispywareprogrammer, men når skaden er sket kan man godt forvente, at der skal mere radikale midler til.
Hvis det skulle vise sig, at der ikke findes mere via Hijackthis loggen så er det bare godt, men man bør altså ikke være tilfreds med at tro da nogen af de ting der skjuler sig ofte er software der bare producerer en ny trojaner når man har ryddet op og dermed kan gøre skaden større.
Venner?

For mit vedkommende drejer det sig ikke om, at nedgøre dit svar, men alene at gøre spørgeren opmærksom på, at han fravalgte den optimale løsning, men det kan forhåbentlig nås endnu.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-05-05 22:50

hvis der var lidt mand/kvindfolk i ck2 så ville han have glæde af at se hvordan arlet arbejder - for eks. her http://www.kandu.dk/dk/spg/63684

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-05-05 22:55

...og det er ganske vist.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 03-05-05 00:19

Bare rolig Bjarne - det handler ikke om point, og jeg har skam heller ikke taget det ilde op. Jeg kan sagtens tåle (velbegrundet) kritik, og det er kun yderst rimeligt, at ck2 gøres opmærksom på, at der kan være tvivl om svarkvaliteten.

Jeg var blot af den 98% overbevisning at den klarede spybot som en mis, da spybot i langte de fleste tilfælde jeg kender til, har løst problemet, i modsætning til både spyguard, pestpatrol og ad-aware.

Jeg bruger selv denne cocktail af oprydningsværktøjer ,Spybot, xclean og hjt, når der skal ryddes op på ramte arbejdspc'er, og det er jo væsentligt nemmere og hurtigere, end selv at finde frem til de skadelige .js .txt .htm .vbs osv. filer/foldere, samt manuelt at gennemtrawle registreringsdatabasen for "snavs", sådan som jeg måtte gøre det i starten inden antispywareprogrammerne blev så udbredte.....

Det eneste der egentlig tæller er, om ck2 slap helt af med snavset, så derfor skal der stadig lyde en opfordring fra min side om, at lægge en hjt-log herind, om ikke andet, så blot for en sikkerheds skyld.

mvh berpox

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-05-05 09:12

hmmm mon ck2 tror den hellige grav er velforvaret fordi han ikke kan se den bar ?????
endnu en opfordring herfra til at bruge www.arlet.dk - har set hvad de spyer der ligger og skjuler diverse nullermænd kan gøre ved en pc fordi en eller anden ikke VIL hverken se eller høre.