/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
minkfedt
Fra : gal
Vist : 3518 gange
50 point
Dato : 21-09-02 12:09

kan der laves en oliefyrsligende fyr der kan fyre med minkfedt

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-09-02 11:09

Ja. det kan der sandsynligvis.
Send mig en mail.

Mvh.
Thomas

gal <gal.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9qXi9.12536$Qk5.605745@news010.worldonline.dk...
> kan der laves en oliefyrsligende fyr der kan fyre med minkfedt
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : lsf

Dato : 21-09-02 13:28

joh det kan man godt " men pas på hvad du laver"

her er et citat fra jylandsposten!!!
-----
Tre storbrande på minkfarme med skader for mio. af kr. får nu forsikringsselskaber til at advare mod minkfedt, der kan selvantænde. Brandene i Middelfart, Holstebro og Sindal er alle opstået pga. en ny teknik, hvor savsmuld bruges til at rense skindene for fedt, når dyrene er blevet pelset. Det fedtmættede savsmuld er billigt som brændsel. Problemet er bare, at savsmuldet er så brandfarligt, at det antænder sig selv i de sække, som minkfarmerne opbevarer det i. Teknisk chef i forsikringsselskabernes organisation, Forsikring & Pension, Bo Balschmidt, oplyser, at det ikke er et problem, man har kendt til, før de tre brande, der alle har hærget i løbet af de seneste dage. Han angiver som årsag til brandene, at dyrene i dag kun pelses på få minkfarme, hvorfor koncentrationen af fedt er stor.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 21-09-02 14:16

Ja der findes en fabrikant i nordjylland, der laver en forsats, som kan sættes på en oliefyrskedel, istedet for en alm. oliefyrs brænder. Kender en der har et sådan fyr, og det virker fint,fint. Dog skal man prøve sig lidt frem med blandningen, da minkfedt og savsmuld skal blandes sammen.

MVH

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 21-09-02 18:52

Hej gal,

ES Smede & Maskinservice ApS, fra Grenå... -->
http://hos.nr-djurs.net/es/
sku' ha' et fyr der hedder "ES Stoker"... -->
http://hos.nr-djurs.net/es/stoker.htm
som sku' ku' brænde med Minkfedt...

et andet er Maskinfabrikken Goliath ApS i Sæby... -->
http://www.goliath-dk.com/goliath/home.html
de sku' ha' en MultiStoker der også sku' ku' køre på minkfedt...

efter hva' jeg ku' læse fra dette dokument... -->
http://www.aalandbrug.dk/inlan2002.pdf
fra Aalborg Amts Landboforening... hvori der ved "Goliath ApS" stod... -->
..." Få konsulent rådgivning og tilbud om Multistokerfyr til træpiller, korn, flis, træ, minkfedt. "...

men som LSF påpeger, så pas på... -->
http://host.infopaq.dk/fvm/nyheder.asp?PAGE=1&ArtNo=1533022

for hva' er der ved at fyrer med minkfedt hvis ens hytte brænder af... så er der ihvertfald ingen penge sparet, samt de fyr ser noget pebret ud i prisen...
og hvor meget en modifikation af et eksisterende fyr koster har jeg ingen anelse om...

men det ka' måske være en af de to firmaer ka' fortælle dig det...

mvh.

Strarup

Accepteret svar
Fra : Harbo21

Modtaget 50 point
Dato : 21-09-02 22:43

ES Stoker....

Anlæget er godkendt og på positivlisten som et af de 5 bedste anlæg med den reneste forbrænding med træpiller og ligger allerede i den bedste ende af den nye EURO standard.
Godkendt fra 9 - 34 kW.
Vi har prøvekørt max. belastning på 50 kW.

Der er mange kombinationsmuligheder med div. kedler, deraf også eksisterende og brugte.

Den største forskel fra vores og andre stokere er vores materiale- og komponentvalg.

Brænderhovedet er lavet af 8 mm syrefast rustfrit stål.
Sneglevindinger er lavet af 16 mm syrefast rustfrit stål der er påsvejset en 40 mm aksel, hvoraf de første 140 mm er i rustfrit materiale.
Gear og transmission er i industristandard.

Af styringer findes der 2 muligheder:

Ren computerstyring der kører alle parametre i.h.t. iltstyring.
En styring til dem som gerne vil afprøve markedet indenfor brændsel.
F.eks. træpiller, flis, afpres fra rapsolie, cacaoskaller, rug , havre, savsmuld + minkfedt/fiskeolie, afrens.
Stokeren kan desuden tilpasses automatisk påfyldning.

Der er også mulighed for at montere flere anlæg i serie for at opnå større kapacitet.
Vi har anlæg til over 200 kW i vores program

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 21-09-02 23:45

Jeg tror disse her kan levere olien :

Ramme Mink A/S
Pindsmarkvej 9
7620 Lemvig

Kommentar
Fra : gal

Dato : 22-09-02 13:13

det er en ren fedtbrænder jeg søger(uden savsmuld)

mvh gal

Kommentar
Fra : lsf