/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Kan man blive smittet ved insektstik?
Fra : Vestjyden
Vist : 1136 gange
50 point
Dato : 20-09-02 21:39

Vi sidder lige og snakker om der er risiko for at få en smitsom sygdom når f.eks. en myg stikker. Nu er det jo sjældent at andre stikkende insekter som bier og hvepse angriber folk, så jeg vil holde mig til myggene. Tænk på i denne tid, hvor myggestik kan få ben og arme til at ligne et månelandskab!

Hvis myggen først stikker en smittet person, og tager blod med til næste person, ryger der da blod med ind, når myggen sprøjter giftstoffet ind inden den suger på ny? Hvis der gør det, er det vel nok til at smitten kan overføres, da der vel ikke skal meget blod til, eller maler vi fanden på væggen?

Måske er der en på kandu.dk, der véd noget om det?

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 20-09-02 21:47

Hej ....

en del sygdomme gør tilsyneladende .... flere end jeg gider remse op her, men sender dig linket til en side, hvor en del sygdomme beskrives som værende "myggeoverført" MEN det drejer sig vist mest om malaria myg ( og enkelte beskriver sygdomme overført fra myg i f. eks Sverige )
tror ikke danske myg bærer nogen smitte med sig som har betydning for os.

her er linket i hvert fald http://www.akselfaber.suite.dk/Laege08.htm

nå, men det var bare e lille kommentar, men vender da tilbage hvis jeg skulle støde ind i data om myg fra de hjemlige himmelstrøg -

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 20-09-02 21:50

Hej Vestjyden igen ...
iflg. denne side overføres INGEN sygdomme via myg herhjemme ( læs nederst på siden )
http://www.alternativinfo.dk/public/art_2000/myg.htm

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 20-09-02 22:08

Tak for svare Fnollerpige!

På den side du linker til sidst står der at 'Herhjemme er der ikke nogen fare for at blive smittet gennem myggestik. Hverken AIDS eller andre sygdomme smitter gennem myg. Men skal du ud at rejse, er det en god ide at forhøre sig på Seruminstituttet eller hos det engelske Masta, hvilke sygdomme der kan overføres fra myg, fluer og andre insekter.'

Nu ved jeg godt at der er forskel på myg (bl.a. størrelsen), men princippet med først at sprøjte gift ind og derefter suge blod, er jo det samme. Så når én sygdom kan overføres, kan AIDS vel også?

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 20-09-02 22:20

Ja, se der kan man jo blive i tvivl ikk`- jeg antager at da AIDS jo er virus, så er det rimeligt sikkert at antage at vira ikke kan "overleve" i myg ( hverken danske eller udenlandske ) meeen kan godt følge dig i din teori, så de myg der kan overføre f.eks malaria kunne vel i teorien også overføre AIDS !!!

den gift myg sprøjter ind først er jo bare for at fortynde dit blod, så det er nemmere at suge ud.
Grunden til de kan fastslå at AIDS ikke smitter på den måde må jo så være at HIV/ AIDS vira dør ret hurtigt efter vira forlader "værts-kroppen" - måske til forskel fra malaria.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-09-02 21:21

"Vestjyden" <Vestjyden.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:7GKi9.10804$Qk5.543841@news010.worldonline.dk...
> Vi sidder lige og snakker om der er risiko for at få en smitsom sygdom
> når f.eks. en myg stikker.

Prøv at se her: : http://makeashorterlink.com/?S12623CD1

> Måske er der en på kandu.dk, der véd noget om det?

Jeg skriver ikke via kandu.dk - jeg går den direkte vej via min
udbyders news.server. se http://www.usenet.dk
Alternativt søger jeg i arkivet for grupperne på http://www.google.com

Mari

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-09-02 21:13

> Hvis myggen først stikker en smittet person, og tager blod med til næste
> person, ryger der da blod med ind, når myggen sprøjter giftstoffet ind
> inden den suger på ny?

Så vidt jeg ved, så stikker danske myg kun en gang i deres liv, så det
problem er vist hurtigt overset. Men skulle de nu stikke flere gange, så er
det jo fordi de er sultne = tomme. Så derfor ingen smitte (min logik, for
malariamyg smitter jo rent faktisk).

Mvh Maria

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 20-09-02 23:32

Fnollerpige, HIV kan vel godt overleve i myg, hvis myggen flyver fra person A til person B indenfor 1 minut?

Men hvis Marias teori om, at en myg kun stikker een gang er rigtig, er der jo intet at frygte!

Ku' man ikke spørge en specialist på et sygehus, eller har I en bedre ide?

Accepteret svar
Fra : Fnollerpige

Modtaget 50 point
Dato : 21-09-02 00:27

Vestjyde efter min bedste overbevisning mener jeg altså IKKE at myg kun stikker een gang, hunmyg stikker - hanmyg gør ikke.

Og nej AIDS vil ikke kunne overføres det er en virus, malaria er en infektion ( så der er i malariamygs tilfælde tale om, at overføre en infektion fra en person til flere )

Men altså myg i Danmark ( hunnerne ) stikker flere gange, indenfor de tre uger de lever.

Hvorfor det lige helt teknisk er at myg så ikke overfører virus er vist en biologs opgave at forklare -
Har fundet flere sider om myg og denne side bekræfter endnu engang hvad jeg osse synes lyder MEGET logisk at myg ikke overfører vira.
( tror vi er ude i noget med forskel i cellesystemer m. m ) hos den "danske" myg til forskel fra malariamyg.

http://www.patientnet.dk/hiv-aids/sygdomsbeskrivelse.asp

- et andet sted læste jeg at man netop nu forsker i at malaria myg skulle kunne overføre hepatitis B - for forskerne skulle efter forlydender have fundet egenskaber i malariamygs gener/ cellesystem der ville sætte dem i stand til at viderebringe hepatitis B.
Så måske alm. myg bare slet ikke KAN overføre vira. Måske hvis du vil have en rigtig laaaang og endnu mere kedelig udredning af emnet, skal man spørge en eller anden med en dybere viden indenfor biologi, eller en læge eller whatever *S*

Godkendelse af svar
Fra : Vestjyden

Dato : 21-09-02 09:10

Godt svar!