/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Raps og sennep ? Er det det samme`?
Fra : martinussen
Vist : 8605 gange
100 point
Dato : 01-05-05 11:37

Hej

Vi kom forleden til at diskutere om sennep bliver lavet af raps, eller om det bare er planterne der ligner hinanden??

Jeg er meget i tvivl, for nogle siger at sennep og raps er det samme, men jeg har også fundet steder hvor der står, at det er lignede planter, men ikke den samme.

Og begge planter dyrkes da i Danmark, ikk?

Kommentar
Fra : newface

Dato : 01-05-05 11:45

Nej og Ja

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 01-05-05 12:08

Det er ikke det samme

Citat
Sennep har sin egen slægt Sinapis. Rent visuelt ligner de umiddelbart hinanden, dog er raps noget højere end sennep, op til ca. 1 meter mod senneps 20–60 cm. Raps har mere aflange, blålige blade. Sennep har stivhåret stængel på agersennep – især plantens nedre dele – mens raps er glat. Derudover er skulperne af forskellig længde. Raps har betydeligt længere skulper end sennep. Jeg kender ikke forskellen tilstrækkelig godt på duften, til at kunne sige noget om denne.

http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/diverse/2716.html

Hilsen ans

Kommentar
Fra : lexion

Dato : 01-05-05 12:11

Hej Martinussen
Det er to forskellige planter,men agersennep og raps er begge af den korsblomstrede familie og ligner derfor hinanden meget.
om agersennep ligefrem dyrkes i danmark er jeg i tvivl om idet den anses som ukrudt i raps
Mvh Lex

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 01-05-05 12:47

Nix, og belært af min landmandsnabo er raps ej heller blot raps.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-05-05 13:35

der findes en lang række arter indenfor de korsblomstrede: Raps, ryps, sennep, som alle tre dyrkes. desuden findes der agersennep som er en ukrudtsplante ligeledes agerkål, og en lang række krydsninger, mellem de forskellige, . Kålarterne hører også til denne slægt, prøv at lade en kålplante stå et år mere så får den også de karateristiske gule blomster. de krydses nemt indbyrdes.
svaret på spørgsmålet er at raps og sennep er to forskellige planter, indenfor samme famillie

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-05-05 15:10

Jeg mener at kunne huske, når vi kørte en tur på landet, da jeg var barn, at sennepsmarkerne ikke lugtede ret godt.

MVH
Hanne

Godkendelse af svar
Fra : martinussen

Dato : 01-05-05 16:19

Tak for svaret ans. Hurtig besvarelse, takker..!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-05-05 16:24

Tak martinussen