/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Har du forstand på en Jack Russel ?
Fra : Bragesvej
Vist : 1161 gange
50 point
Dato : 30-04-05 22:10

Efter at have haf Tysk ruhår og cairn terrie, ønsker vi at købe ny hund
Denne gang Jack Russel , kan nogen anbefale en kennel, den skal være stambog´s ført i DKK.

Link´s til denne race (krav,opførelse mm,) ønskes,

Jeg ved lidt om den, men ikke nok!

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 30-04-05 22:17

Det bedste du kan gøre er at kontakte dansk terrier klub. Dels for information og dels for hvalpeliste.
http://www.dansk-terrier-klub.dk/index.html

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 30-04-05 22:29

Hvad er forskel på en parson og en russel?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-04-05 22:47
Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 30-04-05 22:51

En Parson og en russel er det samme???

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-04-05 22:52

Fra et program jeg hørte i radioen

Citat
Et klogt råd er at ringe til den nærmeste smådyrsdyrlæge for at forhøre sig om en given race, og desuden for at høre om der er nogen specielle arvelige sygdomme i racen. En dyrlæge er jo neutral i sin vurdering og vi kender de sygdomme racerne har.

http://www.dr.dk/p4/p4panelet/vis_spm.asp?id=1114773933475

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-04-05 23:05

Citat
PARSON RUSSELL TERRIER Oprindelsesland: Storbritannien Anvendelse: Robust og vedholdende brugsterrier med særlige evner for arbejde i grav. Klassifikation: FCI Gruppe 3 (Terriers), Sektion 1 (Store og mellemstore terriers). Med brugsprøve. Historie: Skaberen af denne race, pastor John (Jack) Russell blev født i 1795 i Dartmouth, Devon. Han blev præst og virkede det meste af sit liv i Swimbridge sogn i Devon. Som erfaren rytter og ivrig jæger blev han lidenskabeligt involveret i arbejdet med avl og udvælgelse af terriers. Da ”The Kennel Club” blev grundlagt i 1873, blev han et af de første medlemmer. Han døde i 1883 i den høje alder af 87 år. Under studietiden i Oxford købte han sin første terrier, en hvid, ruhåret tæve med aftegninger i hovedet, meget lig standarden i dag. Jack Russell foretog flere krydsninger mellem forskellige brugsterriers, både ensfarvede og flerfarvede. Hans hensigt var altid at forbedre jagtegenskaberne uden særlige hensyn til at opnå en ensartet type. Han fortsatte denne tradition med indkrydsning af andre terrierracer langt frem i tiden. Han forsøgte også at indkrydse andre racer, men da afkommet ikke svarede til den oprindelige Jack Russell-type, var disse bestræbelser skuffende og blev opgivet. Siden Anden Verdenskrig har racen nydt stigende popularitet i Europa, især blandt jægere og ryttere. Den 22. januar 1990 anerkendte The Kennel Club racen og udgav en officiel, midlertidig standard under navnet Parson Jack Russell Terrier. FCI optog racen på sin midlertidige raceliste den 2. juli 1990. Det nugældende racenavn Parson Russell Terrier blev givet i 1999 af The Kennel Club, og racen blev endeligt godkendt af FCI den 4. juni 2001. Helhedsindtryk: En brugstype, energisk og adræt, bygget til fart og udholdenhed. Helheden er præget af harmoni og smidighed. Skrammer fra indsatsen under jagt accepteres.
--------------------------------------------------------------------------------

http://64.233.183.104/search?q=cache:3PflGsgom5MJ:www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/Parson.pdf+parson%2Bjack+russell&hl=da

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 01-05-05 07:38
Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 01-05-05 09:37

Som jeg forstår det er parson et nyt navn til Jack russel

Mvh den tungnemme...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-05-05 09:48

Sådan har jeg også forstået det.

Citat
Det nugældende racenavn Parson Russell Terrier blev givet i 1999 af The Kennel Club, og racen blev endeligt godkendt af FCI den 4. juni 2001

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 01-05-05 11:04

Bragesvej> Du er nu ikke helt så tungnem. Det er nemlig rigtigt.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 01-05-05 12:58

Meget fint, át den ikke er helt gal mad hovede , et link til hundens tempermarnt (Stave) og krav til denne hund søges?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-05-05 13:22

Bragesvej

Læs dette link igen, der står meget om den race

http://hjem.get2net.dk/stutteri-roegild/beskrivelse_af_en_parson_jack_ru.htm

og som jeg tidligere skrev 30-04-05 22:52

kontakt en dyrlæge før købet.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 01-05-05 13:37

ok, jeg har nu snakket med en opdrætter som siger der forskel på en parsson og en jack, bla højden og det at en parson er ruhåret m,m

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-05-05 16:32

Det er også rigtigt, Bragesvej.
Der er en del forvirring om netop den race.
Nogen påstår det ikke er den samme, mens andre fastholder det er 2 forskellige.
Det afhænger af hvilken side man kigger på.

Men der er et andet spørgsmål her i rubrikken om det, og der er der nogen link til forskellige sider.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-05-05 16:37
Kommentar
Fra : qfha

Dato : 01-05-05 16:43

Den holdning raceklubben under FCI udtrykker, er den vi må henholde os til, hvis man ønsker at have en DKK stambog.

At der er varianter er der ikke noget mærkeligt i, det er der indenfor mange racer.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-05-05 17:19

Citat
Der er en del forvirring om netop den race.
Nogen påstår det ikke er den samme, mens andre fastholder det er 2 forskellige.

dova du kom ikke med noget nyt i denne tråd.

Accepteret svar
Fra : kimpetersen

Modtaget 50 point
Dato : 01-05-05 18:04

Hej Bragesvej.
Hvis du går ind på DKK's hjemmeside, vil du kunne finde begge racer.
http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/Russell.pdf
http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/Parson.pdf
Held og lykke med dit forehavende
Mvh
Kim

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-05-05 18:26

Nej det er da rigtigt arne, øøøhhh nej ans, undskyld fejlen

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 01-05-05 18:54

ok...jeg springer langt nu...... det som jeg har kig på er en 3 årige han (Jack Russel reg i http://www.djrtk.dk/ er det dårligere en Dansk kennel klub??

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 01-05-05 19:29

Enhver kan jo lave en forening eller udstede en stambog. Og om nogen er bedre end andre beror jo på hvad man søger.

Hvis du vil have en hund/race som er anerkendt og du kan bruge i større sammenhæng er det klogt at købe en hund som anerkendes i den største organisation, som også historisk set er den organisation under hvilken racen er udviklet. Den organisation som har de største kontakter internationalt, og muliggør international aktivitet.

Hvor sandsynligheden for, at der er udstukket enslydende avlkriterier for racen og et minimum af sikkerhed for en vis kvalitet i avlsmaterialet og din fremtidige hvalp.

Hvis du ikke har specielle planer med din hund og vil løbe risiko'en for svingende kvalitet i hvalpematerialet er det nok ikke så vigtigt.

Men hvad med at gøre et godt forarbejde. Besøg forskellige kenneler og dan dig et indtryk selv. Tal med de forskellige opdrættere og hør hvem der har den største viden om racen.

Held og lykke med projektet.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 01-05-05 19:39

Hej Bragesvej
Det er jo en helt anden sag. Du starter med "Denne gang Jack Russel , kan nogen anbefale en kennel, den skal være stambog´s ført i DKK.", og ender med "ok...jeg springer langt nu...... det som jeg har kig på er en 3 årige han (Jack Russel reg i http://www.djrtk.dk/ er det dårligere en Dansk kennel klub??".
Det er et temperement spørgsmål. "Dansk Jack Russell Terrier Klub" er en klub som er uenig med FCI som deler Jack Russel Terrien op i 2 standarter, men de har så det til fældes at de ser racen som et.
Så hvis du ikke har Kennelmærke i DKK, og avler kan det være lige meget, når du tager en 3 år gammel hund kan du se hvad du får (der er ingen garanti på den) og får ikke mulighed for at klage, det er der hvor DKK evt. kunne komme ind med hjælp.
Se dig for og held og lykke
Mvh.
Kim

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 01-05-05 19:55

I forbindelse med qfha Kommentar har jeg taget et kopi af en del af FCI standarden som je egentlig fortæller at "Dansk Jack Russell Terrier Klub" ikke har helt uret i deres udsagn og instillinger.
Historie:   Jack Russell Terrieren opstod i England i 1800-tallet som en følge af præsten Jack Russel’s indsats. Han udviklede en stamme af Fox Terriers, som kunne opfylde hans behov for en hund, der kunne følge hans Fox Hounds og gå i grav for at tvinge ræve og andet vildt ud af deres huler. Der fremstod to varianter med samme basis-egenskaber, kun med forskelle i hovedsageligt størrelse og proportioner. Den højere og mere kvadratisk byggede kaldes nu Parson Russel Terrier, og den mindre, der er en smule længere i sine proportioner, kaldes Jack Russell Terrier.
Mvh.
Kim

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 01-05-05 20:10

Det er muligt.

Jeg har ikke det store tilovers for udbryder grupper. Det ses i flere og også større racer. Hvor udviklingen af racen går i forskellig retning. Indenfor retrieverne sker i øjeblikket en deling mellem "udstillingstyper" og "markprøvetyper". Et resultat af specifikke og egocenriske interesser med manglende forståelse for hundens funktion og helhedsvurdering. Dette betød at en gruppe med interesse kun for jagt brød ud af Dkk og dannede deres egen klub, hvor man ikke på nogen måde interesserer sig for hvad og hvordan man avler. Der avles alene udfra princippet, at hvis to hunde kan løbe hurtigt kan deres hvalpe løbe endnu hurtigere.

Og jeg vil tilføje, at hvis man synes en 3-årig hund uden en officiel stamtavle er sød, jamen så skal man da bare købe den. Men man skal ikke tænke i stamtavler avl osv. For i avlsammenhæng har den status af uægte hund.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-05-05 20:29

Bragesvej

Hvad er dit formål med at købe en hund?

Skal den være en familiehund eller skal du også bruge den til avl/udstilling?

Hvis det skal være en familiehund, som du vil købe, skal du tænke på at den hund, du nu har i tankerne er 3 år gammel.

Hvordan har hunden tidligere levet og hvorfor sælges den nu?

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 01-05-05 20:42

Asn.

Hunden skal bruges som (Aktiv) familie hund, jeg ønsker at møde andre som feks har hund reg i http://www.djrtk.dk
kan den bruges til udstiling er det jo helt fint, kan den ikke så pyt... bare den lever op til racen´s standard!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-05-05 20:49

Bragesvej

Den hund, som du har i tankerne nu er 3 år gammel.

Hvorfor bliver den solgt?

Du må være forberedt på, at den måske ikke bliver til den "aktive" familiehund.

Har du set hunden, det har du måske, og den trivedes godt der, hvor den var, men det er ikke sikkert, at den vil trives hos dig.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 01-05-05 20:54

Ans, jeg kan følge dig langt hen af vejen, jeg skal se hunden sidst på ugen og intet er slet ikke sikker om det bliver denne hund!
Årsag til hunden bliver solgt er pga af flytning fra Hus til Lejlighed!...de har haft hunden fra hvalp.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-05-05 21:04

Stakkels hund.

Hvis du køber den, så luk den ikke løs ud i din have. Måske den vil finde "hjem"

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 01-05-05 21:19

Hej ans.
Jeg vil give dig ret.
Det med at den vil stikke af for at finde hjem, kommer nok an på hvordan den har haft det hvor den kommer fra *(hvem vil skille sig af ved enven gennem 3 år)*.
Men ellers ja hunden skal jo lære sin nye flok at kende først, og den nye flok skal jo byde på noget, der er lige så godt, eller bedre end den gamle, for der ikke er nogen risiko for at den vil prøve at vende tilbage.

Mvh.
Kim

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-05-05 21:41

Ja, et er hvordan virkeligheden er og noget andet, hvad der står i en annonce.

Måske der er rigtigt at ejeren skal flytte, men det kan også være at hunden bare er til gene for ejeren.

Jeg håber da, at hunden får et godt hjem.

Måske hunden vil stikke af, men den kan også blive glad for et nyt hjem. Det kommer meget an på omstændighederne.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 01-05-05 21:47

Det kan ikke siges mere rigtig, vi håber et godt hjem til hunden.

Til Bragesvej.
Se dig for jad vær med at tage den af melidenhed, det kan give bagslag.
Held og lykke med det
Mvh.
Kim

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 01-05-05 21:51

Tak for svaret kimpetersen. og til jer andre..

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 01-05-05 23:05

Velbekom Bragesvej og held og lykke
Mvh
Kim

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-05-05 22:05

Bragesvej

Tænk dig nu godt om, hvis du vil købe den hund på 3 år.

Jeg tænker på den ulykke i Jylland, hvor en pige på 8 år mistede livet.

Det er så betegnet som en hændeligt uheld, men da du tidligere har skrevet at du har et barn ca. 3 år, så skal du være forsigtig.

Hilsen ans