/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Gode råd mod furunkulose?
Fra : Axelise
Vist : 11342 gange
100 point
Dato : 30-04-05 16:35

Min hund har fået konstateret furunkulose på poterne mellem tæerne. Han er nu på penicilinkur og skal have vasket poter i klorhexidinsæbe hver dag.
Dyrlægen siger, at det er et problem der ofte hører til denne race (amerikansk bulldog) og at det kan forekomme, når hunden bliver ældre (som i min hunds tilfælde) og har et lidt dårligere immunsystem.
Er der nogen der evt. har nogle gode råd til hvordan jeg kan dæmme op for problemet fremover?
Han får 1 Omega 3-6-9 kapsel hver dag, som er god for både led og hud. Og så får han nyreskånende specialkost. Men er der noget jeg ellers kan gøre?
Jeg er selvfølgelig opmærksom på at tørre hans poter grundigt, når han er blevet våd.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-04-05 17:14

Ikke at jeg kender til problemet, men har du prøvet at kigge forbi http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Sygdomsleksikon/hund_syg_furunkulose.html

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 30-04-05 17:45

Når du har fået bugt med dette anfald, kan du med jævne mellemrum dyppe hundens poter i Atamon. Vores Golden får det i en mildere form p.g.a. allergi. Vi havde simpelthen en plastikboks stående udenfor døren, med Atamon i. Den skyllede vi hendes poter i, INDEN hun blev luftet. Så glemte hun det under lufteturen, og Atamonene blev siddende. Så snart hun begyndte af blive en smule rød, begyndte vi at dyppe poterne i boksen. Men hvis det når at blive alt for slemt, så kan det ikke tage det. Så skal der hormoncreme/salve til. Det er heller ikke sikkert, det kan blive ved med at tage det i det lange løb. Da vi havde brugt det et par år, holdt det op med at virke. Men jeg ved så ikke, om det var Atamonen, der holdt op med at virke, eller om det var allergien, der blev så slem, at Atamonen ikke kunne gøre noget ved det.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-04-05 17:48

Nøøh, du gør jo i forvejen alt det rigtige...

Silke har lidt røde poter, "potesvamp", så jeg vasker hendes poter med brun sæbe-opløsning hver dag.

Men når Axel har furunkulose, så er det nok bedre med klorhexidin-sæbe. Det er vigtigt, at poterne bliver helt tørre bagefter. Men det ved du jo. Brug en hårtørrer. --Jeg bruger også baby-pudder (Endelig UDEN parfume) på Silkes poter. -For nylig fik jeg et råd om at give hende ølgær, så nu får hun også en ordentlig skefuld af det hver dag. -Foruden en ordentlig skefuld lakseolie.

Men når Axel har nyreproblemer, så må du endelig ikke give ham NOGETSOMHELST!! uden at tale med dyrlægen om det først.

Han er jo en moden herre med lidt forskellige problemer... Hvordan har han det ellers? Er hans humør i orden nu? Og er han ved at skulle have checket nyrer? -du snakkede om, at han skulle kontrolleres "om 3 mdr." -Det var i starten af februar..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-04-05 17:52

Sjovt... Silkes hud bliver nærmest irriteret af atamon... Måske har jeg lavet opløsningen for skrap....
Hvor meget atamon kommer du i f.eks 1 l vand, Jette?

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 30-04-05 18:25

Axels humør er heldigvis fint. Jeg var hos dyrlægen forleden på grund af de røde poter og et sår, jeg ikke har kunnet få bugt med med den sædvanlige hormonsalve. Så nu er det penicilin og klorhexidinsæbe. Jeg afleverede en ny urinprøve, som blev testet, og den viste det samme som for 3 mdr. siden, nemlig "svag til middel", hvilket åbenbart indikerer, at noget er under opsejling. Dyrlægen mener somsagt at det givetvis er begyndende nyresvigt, så jeg giver Axel noget helt sindssygt dyrt foder for at dæmme op for eventuelle problemer. Jeg skal først aflevere en ny urinprøve om ½ år, og hvis Axels tilstand ved hjælp af foderet kommer ned på "svag", kan jeg godt give ham normalt foder igen om ½-1 år, siger dyrlægen.
Axel "ligger brak" i disse dage, da han blev passet hos mine forældre i torsdags, mens jeg var på arbejde. De har en dejlig stor have, og den nyder han at være i. Hans yndlings program i hunde tv er: "Hvornår kommer ræven" eller "Kommer ræven mon?" Han kan få timevis til at gå med at ligge og kigge ud af havedørene.....
Nå men ræven KOM altså. Op til flere gange, så Axel jagtede den gennem nabo haverne og det hele. Med det resultat, at da jeg kom om aftenen for at hente ham, kunne han ikke støtte på det ene forben og det ene bagben. Det var et ynkeligt og hjerteskærende syn, men det mærkelige var, at han var glad alligevel! Det var som om han syntes, at det havde været det hele værd!
Først i går aftes begyndte han at støtte lidt igen, og i dag går det meget bedre, men nogen lange ture får han ikke lige foreløbig.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 30-04-05 18:28

Udbrud af furunkulose sker normalt kun hvis hunden har et svækket imunforsvar. Giv den eks. vitalanimin eller lign.

Husk det smitter til andre hunde.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 30-04-05 19:33

Jeg brugte ren Atamon, Birgitta. Det reagerede hun ikke på i negativ retning.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 30-04-05 22:19

Hvorfor bruge atamon til en betændelsestilstand. Det er ikke svamp. Det ses som "bumser"

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 30-04-05 22:40

Vores havde også svamp. Derfor.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 01-05-05 07:20

Nårh.... Jeg troede dialogen drejede sig om furunkulose. Men det er nok ikke noget Axelise kan bruge til furunkulose.
Hvis det skal vaskes er det i sæbespånervand. På samme måde som man vasker sår. Det bliver jo tit til sår. hvis hunden klør i det.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-05-05 15:15

Nåja, det er sikkert rigtig nok...Men tit opstår bylderne på grund af andre sygdomme. -Som forårsager svamp... som igen gør huden sårbar så der let kommer en infektion...

----Underligt nok, så kan jeg ikke finde noget om "potesvamp" overhovedet på nettet... --Måske er det et symptom snarere end en sygdom....

---Jeg har selv haft en hund med sukkersyge... -og furunkulose, --en hund med allergi... og furunkulose, --og nu har jeg så Silke med "potesvamp" som ret sikkert sagtens kan udvikle sig til furunkulose, når hun bliver ældre... (suk)

En anden sag er, Axelise, at da min berner-pige blev 7 år og dyrlægen foreslog alders-helbreds-check, da foregik det ved hjælp af en blodprøve... Det undrer mig lidt, at Axel "bare" skal aflevere en urinprøve.. (gåseøjnene er fordi jeg godt ved, at det ikke er så ligetil at få fat i en urinprøve)

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 01-05-05 17:32

Birgitta> Hhhmmm.... du skal da vist finde andet sted at købe hund.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-05-05 18:09

jamm,jamm,jamm.. Deerdaik' købt det samme sted... Det var endda: 1) en blanding, 2) en "fin" bernersennen og 3) en rød og ikke særlig "fin" golden retriever..

Men hvor mange MENNESKER går gennem livet uden at få besværlige sygdomme at slås med undervejs...

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 01-05-05 18:30

Birgitta, hvis du søger på "svamp i poter" i stedet for potesvamp, så kommer der 7 sider alene på dansk.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 01-05-05 20:41

Birgitta>jeg ved det. Der er ingen garanti for hvad man får, meeen jeg vil alligevel påstå, at en god research af forældredyr minimerer sandsynligheden for, at man får problemer.

Jeg tror på, at en dyrt indkøbt (forstået som god kvalitet) hund er billigere over tid. At det ikke altid holder, er jeg også enig i. Af og til er visse kombinationer af linier uheldige og der kan komme dårlige hvalpe ud af det.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 01-05-05 21:28

qfha - han får Vitalanimin.
Og Birgitta - jeg ved ikke hvorfor dyrlægen ikke skønner, at en blodprøve er nødvendig, men måske er det fordi Axels helbred ellers er ok. Hans pels er fin, tænderne fine, hjerte, lunger osv. Jeg ved at pote-eksem ligger til bulldog-racen; jeg kan huske at Axels mor havde slemme sår mellem tæerne på poterne, så han er nok også arveligt belastet.
Jeg tvivler på at Atamon vil løse problemerne, da det ikke er svamp, han har. Hormonsalve med jævne mellemrum plejer at holde hans eksem nede, men lige nu er det meget slemt.
Jeg tænker faktsik på, om de Rimadyl han får mod gigt har gjort noget ved huden. For han har aldrig haft så svære hudproblemer nogensinde, som efter han er begyndt at få Rimadyl.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 02-05-05 06:40

Kunne han være foder allergiker. Symptomerne kunne lyde lidt i den retning.

Rimadyl plejer at give organproblemer, men man kan da ikke afvise det.

Jeg har lidt besvær med visse dyrlægernes brug af diagnosen furunkulose. Det bruges meget bredt ved hudproblemer. Hvis det udspringer af eksem, som du nu fremfører, er det jo en betændelse som kommer af at hunden klør/bider i en irriteret hud/pels.

Prøv evt. at give ham en foderkur kun bestående af ris og kalkun/lam/fisk og en vitaminpille dagligt i 4 uger, og se om irritationerne ikke er på vej væk. Det vil de være hvis det skulle være foder allergi. Det kan selvfølgelig være en anden type allergi, der har du mulighed for at teste ham.

Men det er, som du selv skriver, meget almindeligt at bulldogs får problemer mellem tæerne.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 02-05-05 17:34

Det har været et tilbagevendende problem med rødme mellem tæerne, og det har været uforandret selvom jeg har prøvet at fodre efter BARF principper og han har altid fået rent foder med færrest mulige tilsætningsstoffer. Desuden er ½ af hans daglige foder et råt lammeben, som er næringsrigt og godt og han elsker det.
Det væskende sår han fik mellem et par af tæerne er nu på retur, men han har aldrig nogensinde haft nogen hudproblemer før, som har været så slemme. Det startede faktsik lige præcis inden jeg begyndte at give ham det meget dyre nyreskånende tørfoder. Og det er ikke blevet bedre på dette foder.
Jeg er bange for, at Axel (og jeg) nok må leve med hans sarte hud; så må jeg bare gøre mit bedste for at dæmme op for problemerne.
Dyrlægen sagde iøvrigt, at det ikke var noget der smittede og at Axel ikke er smittet af nogen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-05-05 18:22

Ja, der er nok en del hunde, der har problemhud mellem tæerne.. Ligesom der er en del mennesker, der døjer med bumser..
Måske kan man avle sig ud af det, men det er jo på bekostning af andre egenskaber hver gang man sorterer avlsdyr fra.

Du skriver, at det startede lige inden Axel kom på den specielle nyreskånende kost.. Så det er ikke på grund af foderet... Måske er det på grund af nyre-problemerne...? Og de er jo ikke blevet bedre, -men heller ikke værre- af det nye foder...

Rimadyl KAN være for belastende for hans nyrer... Og enkelte hunde FÅR udslet af det, men f.eks. injektioner giver underligt nok mindre hududslet end f.eks. tyggetabletter...

http://www.rimadyl.com/display.asp?country=US&lang=EN&drug=RC&species=CN&sec=660

Er der ikke noget alternativ til rimadyl, som I kan prøve? Om ikke andet så bare for at se, om hans poter bliver bedre uden rimadyl...

...Rent foder uden tilsætningsstoffer er godt og sundt til sunde og raske hunde. Når der er sygdom, så kan det være nødvendigt med diæt, hvor man også undgår andre ting, som er sunde eller uskadelige for raske hunde..

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 02-05-05 23:17

Jeg har forhørt mig hos begge mine dyrlæger, hvoraf den ene er lidt mere alternativt tænkende end den anden. De er dog begge enige om, at Rimadyl er det bedste til Axel, og deres erfaring er, at al medicin har nogle bivirkninger, men at de aldrig har oplevet nogen grumme bivirkninger af Rimadyl, selvom de godt ved, at man især i USA er meget på dupperne overfor dét middel.
Det kan somsagt være Axels alderdom og begyndende nyresvigt, som har øget hudproblemerne, evt. i kombination med Rimadylen. Der er bare ikke så meget jeg kan gøre ved det.
De daglige potevaskningsture i klorhexidin-sæbe er et værre gedemarked. Axel og jeg hader det vist lige meget, men han finder sig troligt i det. Hele køkkengulvet er dog smurt ind i skidt, vand og sæbe og det samme er badeværelset. Han skal jo gå rundt med sæben på i 5 min. inden den skal skylles af. Det er ikke skide sjovt!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 02-05-05 23:34

Du kunne jo få ham til at lægge sig stille ned imens, og så nusse ham og snakke med ham imens. Evt. massere lidt på ham. Vors Golden skal have smurt poterne ind i noget shampoo mod kløe med jævne mellemrum. Det skal sidde 5-10 min. Vi har gjort det til en hyggestund med hende, så i stedet for at hade det, som hun gjorde i starten, så elsker hun det nu - selv om turen ender i badeværelset, som hun HADER. Der kommer jo vand ud af det modbydelige instrument.
Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 03-05-05 13:14

Ja, man kan lære at elske sine yndlingsaversioner. Min sidste hund, RamsesII skulle vaskes et par gange ugentlig med specialshampoo på grund af allergi. Og shampoen skulle sidde i i 5-10 minutter. Så vi gik nærmes i bad sammen, og nussede og skummede og masserede, mens vi fortalte hinanden, hvor pragtfuldt, det var.

Axelise, hvis du sætter dig ned til ham og nusser og nulrer ham, så kan det gå hen og være rigtig hyggeligt for jer begge to. Sæt dig på en lav taburet eller lign. så du ikke skal stå og bukke dig. Og der er da ingen grund til at smøre både køkken og badeværelse ind i sæbe...

Hvor har du dog fået den idé fra, at han skal GÅ RUNDT??? med sæben på i 5 minutter....... Det virker da lige så godt, hvis han står stille....

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 03-05-05 18:33

Ja, det kan da have ret i!
Men sagen er vist den, at Axel får så afsindigt mange kærlighedserklæringer og så meget kæl og nus og kys dagen lang, så han er ikke ligefrem i underskud, når vi når til sæbe-seancen.
Jeg lader ham spadsere rundt i - eller stå - køkkenet, da det er stort og lige ved siden af badeværelset, som iøvrigt er så småt, så det ville føles som et fængsel for både ham og mig, hvis vi skulle blive dér. Jeg tager såmænd gerne lidt ekstra gulvvask med i købet, hvis det kan glæde Axel.
Iøvrigt kom jeg i tanker om, Birgitta, at dyrlægen skam HAR taget blodprøve for et par måneder siden. Og den viste intet unormalt. Men hun siger, at man i urinen hurtigt kan spore ting, som ikke umiddelbart kan ses ud af en urinprøve.
Axel halter stadig på bagbenet; han orker ikke mere end 1-2 små ture om dagen i langsomt tempo, og nogle dage slet ingenting. Jeg er meget ked af det og meget bekymret og skal op til dyrlægen igen på fredag, da hun gerne vil se nærmere på både hans ben og på eksemen, som burde være forsvundet efter 1 uge på penicilin, men ikke er det. Så han skal have en penicilinkur mere og jeg skal fortsat vaske poter.
Dyrlægen siger, at hun er bange for, at Axel måske fejler noget mere alvorligt, så det har været en rigtig hård dag for mig idag.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 03-05-05 21:48

Det lyder som din dyrlæge har godt check på tingene og tilsvarende at du har prøvet hvad du kunne. Det er svært at komme på mere.

Det er rigtigt at rimadylen på papiret kan give en masse ubehagelige og alvorlige symptomer, men når man har en gammel hund, er det her og nu problematikken som er det vigtigtste. Min gamle hanhund fik også rimadyl i flere år uden der viste sig bivirkninger, så en aktuel smertebehandling er mere væsentlig. Hvad får han rimadylen for? Hvis det er gigt er glukosamin bedre. Det tager dog 3-4 måneder før virkningen slår igennem. Min hanhund kom af med rimadylen efter start på glukosaminen.

At det skulle være noget mere alvorligt lyder ikke så godt, men man må håbe det bedste.

Kommentar
Fra : vixendk

Dato : 04-05-05 14:26

Sorry, jeg ved at det er off-topic, men jeg har lige en kommentar til jer der har skrevet om Atamon:
Mht, Atamon, så så jeg i "Rabatten" på DR, at det kan bruges til alt muligt, blandt andet til at rense fødder og så videre i, men det er ikke alle der kan tåle det. Det er nok derfor at nogle hunde reagerer sådan.

Jeg håber at Axel får det bedre snart

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-05-05 14:52

Nårh, dit skind, -og Axel med...

Men nyreproblemer ER jo alvorligt, og han har jo haft det noget skidt i længere tid... Så måske.....

Jeg tror nu nok, at jeg ville forsøge -forhåbentlig i samarbejde med dyrlægen- at trappe ham ud af Rimadylen og give ham Glucosamin i stedet... Især, da du mener, at problemerne er opstået efter start af Rimadylen.

Har I prøvet Glucosamin?

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 04-05-05 22:56

Jeg har prøvet Glucosamin med msm, som skulle være det mest virkningsfulde, men helt uden resultat. Efter sigende virker det godt på nogle, men slet ikke på andre. Og ja, Axel får Rimadyl mod gigt. Og så giver jeg ham nogle meget dyre og gode kapsler med fiskeolie og andre olier (Ultra Omega 3-6-9), som virker rigtig godt på ham. Desuden ingefær kapsler, så jo...jeg synes selv at jeg gør, hvad jeg kan for ham. Dyrlægen mener, at det er rigtig godt med de nævnte kosttilskud, men at jeg ikke skal trappe ham ud af Rimadylen. Han har svær hofteledsdysplasi samt svær gigt i de 3 nederste led i rygsøjlen, i albueleddene og i poterne. Han fik en guldkur i efteråret, og det hele har hjulpet rigtig godt, - lige indtil furunkulosen brød ud og ræve-turen i torsdags.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-05-05 14:05

Det er synd, at Axel skal have så mange problemer.. Du har snart gjort alt menneskeligt muligt, Axelise. Han vil jo måske aldrig blive rigtig rask. Så det er nok ved at være nu, du skal beslutte, hvor meget mere du vil lade ham gennemgå.. -Denne gang var det en ræve-tur og slemme poter. Selv om I får styr på de to ting, så dukker der nye ræve og nye furunkler op. Og måske andre skavanker. Så du skal måske beslutte, hvor din grænse går. -Hvor tit kan du acceptere, at han har "ræveture-bivirkninger" og hvor tit er det acceptabelt, at han får furunkulose... En gang om året? Hver uge?
Har han indenfor f.eks. de sidste 3 måneder haft flere gode dage end dårlige dage?

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 05-05-05 17:51

Ja, det synes jeg faktisk. Altså at han har flere gode dage end dårlige.
Mærkeligt nok er hans humør fint, han virker slet ikke trist mere, som før han fik guldkuren.
Hvad angår hvor langt jeg vil strække mig, ja så vil jeg strække mig så langt det overhovedet kræves. Ført når jeg oplever, at han ikke længere er en glad hund, har jeg mødt min grænse. Jeg kører ham gerne ud af København for at han kan få 15 min. supertur i skoven, hvis det kun er 15 min. han kan klare. I dag har vi været en tur i Tisvilde og gået ved vandet ½ time, og det nød han, men nu er han også helt færdig. Så jeg må bare skåne ham og sørge for at gøre så meget godt som muligt for ham, så han synes at det er besværet værd at være her. Og sådan virker det faktisk. Endnu.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-05-05 18:29

Godt, -så længe han har flest gode dage, så kan du udskyde beslutningen. Og bruge tiden på at indstille dig på, at dagen måske kommer, hvor det er bedst at sige farvel.
I må nyde de gode dage I får..

Og måske bliver beslutningen taget for dig...

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 06-05-05 18:19

Besøget hos dyrlægen idag gik heldigvis godt. Hun var bange for, atAxel måske havde sprængt et korsbånd, men det havde han gudskelov ikke.
Han har "bare" overanstrengt sig og skal fortsat skånes i forhold til kun at motionere så meget, han selv bestemmer og så skal han fortsætte med penicilinen nogle uger endnu. Hans hjerte og lunger er perfekte, og hun mener at han godt kan nå at dø af alderdom inden nyreproblemerne vil give ham voldsomme problemer.Hans værste svagheder er leddene + hudproblemerne, men dyrlægen ser ikke umiddelbart noget til hinder for at Axel kan få 1-2 gode år endnu.
Så jeg er lettet og har med stor glæde betalt en mindre formue i dyrlæge regninger og medicin. Pyha. Men bare det at man kan betale sig fra at skulle tage afsked med sin hund er jo fantastisk!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-05-05 19:42

Hej Axelise. Tag fordi du giver besked om, hvordan det gik.
Og tillykke med, at du har ham endnu.
Så penicillinen må jo have hjulpet noget, det skal bare have længere tid.
Når bare der er fremgang at spore, så fortsætter man jo glad og gerne.
Men han skal jo nok ikke på rævejagt sådan lige med det første...

--Har hans hud ikke gavn af havvand? Det er jo ved at være årstid for havbadning, -altså når han begynder at kunne klare lidt mere motion igen. Samtidig er svømning jo godt både for hofter og rygproblemer. Måske kan det træne hans muskler op uden at belaste hans led.
--Har du forsøgt med svømmehal? Der er vandet jo opvarmet og så dybt, så hundene får svømmet rigtigt. Mange hunde med led og rygproblemer har fået det bedre ved at gå til svømning. Og man bruger det også til genoptræning efter skader og operationer.

http://www.solvang.dk/default.htm

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 06-05-05 22:33

Axel er desværre meget bange for vand, ellers havde jeg sørget for svømme-træning for længe længe siden.
Jeg har kun set ham svømme én gang som hvalp, og det gik bare helt fint, men han kan åbenbart ikke huske, at han sagtens kan svømme.
Vi har prøvet at lokke ham med i vandet så mange gange, når vi selv har badet, men han går højst ud til brystet og vil absolut ikke mere. Så lidt saltvand på poterne, jo det kan han godt få nu og da, men svømning...ak nej. Han er galdere for skovsøer end for havet, men her er det det samme: kun ud til maven lige rører vandoverfladen og nix mere.
Ellers må jeg sige, at jeg har en hund der tydeligt er på vej opad. Penicilin plejer at slå ham ud og gøre ham meget træt, så når penicilin kuren engang er overstået, tror jeg nok at han er kommet så meget til hægterne, at vi kan genoptage vores små ture i skoven.
Han er idag begyndt at kunne skrabe bagud med begge bagpoter som han plejer, når han er kæk eller har besørget. Dejligt at se!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-05-05 13:15

Jeg gik til svømning med RamsesII, som var en berner sennen. -Som absolut ikke er en "naturlig" svømmer. Han var 4 mdr. da vi startede, -dengang lå der en svømmehal ved Roskilde med en rigtig dygtig og sød instruktør.
De første gange stod han bare i vandet med redningsvest på, men han blev ved med at være utryg, og til sidst gjorde vi kort proces og satte ham ned i det dybe vand, stadig med redningsvest på, så der kunne ikke ske noget. Og helt automatisk pjaskede han og gjorde svømmebevægelser. Og vi trak han forsigtigt ned i den anden ende af bassinet og tilbage igen. Da han kom op igen var han bare SÅ stolt!! Og han blev tørret og nulret og rost.
Der gik en hel del gange før han frivilligt gik op i bassinet, og jeg var da spændt på, hvor længe han skulle have redningsvest på. Instruktøren, Vibeke, sagde, at de fleste hunde kunne undvære vesten i løbet af 5-6 gange, og ingen havde haft brug for den mere end de første 10 gange. --Ramses havde vesten på 12 gange...

Vi brugte en dag om ugen på at tage bus, tog og bus igen for at komme til svømmehallen, -i ca. 3 år. Og han kom virkelig til at elske det. Når han var blevet bruset, så stormede han selv ind i svømmehallen, løb op af slisken og så stod han der og hylede og pev til jeg kom og smed en bold ud i vandet, som han kunne svømme efter. Han blev aldrig "verdens hurtigste" men han lærte at elske det.

Axel er jo ikke megastor. Kunne du ikke bare tage ham i favnen og vade ud i vandet med ham, altså når det bliver varmt nok for mennesker? Sådan lærte Silke da at svømme. Axel ville såmænd nok ikke engang behøve redningsvest, for du er der jo, lige ved siden af ham og kan hive hans hovede op over vandet. --I svømmehallens bassin er hundene alene i, så der må de sikres bedre.

Er saltvandet ikke også godt for hans poter? Jeg kunne da forestille mig, at det virker rensende på betændelsen. Så hvis han kun kan lide at soppe, så er det jo heller ikke så ringe endda. I må ud og soppe sammen en masse i løbet af sommeren. Men jeg tror altså ikke, at skovsøer har den samme helbredende virkning, desværre...

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 07-05-05 21:58

Axel er skam en stor hund på 49 kg, så ham kan jeg slet ikke løfte! Amerikanske bulldogs går jo for at være en stor og tung race.
Axel er desværre også meget frygtsom af sig (lige undtagen overfor frække hanhunde, ræve, katte, svaner og egern), så dét med at smide ham ud i vandet nænner jeg simpelthen ikke. Begivenheder han er blevet meget bange for sidder altid i ham i lang tid efter. I årevis faktisk. Så jeg tror at vi må nøjes med at soppe i vandkanten.
Heldigvis er det dér Furunkulose jo altså et nyt problem, som han ikke har lidt af før. Tidligere har han bare haft tendens til rødme, som kunne afhjælpes med lidt hormonsalve i ny og næ.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-05-05 23:04

Nåh, jeg tænker nok på en engelsk bulldog... De er vist lidt mindre.
Nej, så er det nok lidt sent at lære ham at svømme. Så må I bare soppe ved stranden, så meget I kan komme til det. Det er da i hvert fald godt for ømme, røde poter..

Vi kunne godt allesammen snart ønske os lidt sommer og strandvejr..

Kommentar
Fra : KennelKipler

Dato : 19-05-05 07:56

Hej

Vores ældste tæve har lidt meget af furunkulose, men er idag fri for udbrud. Vi har fodret efter BARF-princippet i 16 måneder nu, og har kun haft ét udbrud, som vi klarede med et hjemmelavet powergrøntmix. For hun kunne ikke tåle pillerne fra dyrlægen denne gang.

BARF er ikke bare BARF, man skal sammensætte det som ens hund har brug for, så dens immunforsvar er højt, ellers vil der komme udbrud!
Furunkulose er en stafylokokbakterie som lever i alle hunde, men kun hos nogle giver det problemer. Og nej det smitter ikke!!
Når man står med en hund med furunkulose må man være meget restriktiv i sin fodring. Mange folk som BARFer har opdaget at især hvede, kartofler, pasta osv. kan frembringe udbrud. Så man kan selv gøre meget.

Dernæst er det selvfølgelig et must at holde hundens poter tørre, og det er en god idé at klippe hårene mellem poterne helt ned, (med en næsehårstrimmer), så er det nemmere at holde det tørt!

Håber du kan få lidt glæde af ovenstående, så din hund kan få en pause fra udbruddene.

MVH Marie.
www.kiplers.dk

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 19-05-05 10:56

Mange tak, Marie.
Min hund har i forvejen kort pels (amerikansk bulldog har pels som en boxer), så det er ikke noget problem at "komme til".
Jeg har forsøgt med BARF efter alle kunstens regler, da jeg altid har gået meget op i at passe og pleje min hund på bedste vis. Ingen tvivl om at kosten er vigtig, - jeg går også meget højt op i min egen kost.
Desværre bryder Axel sig ikke om BARF, - han spiste det de første 3-4 uger, men så har han nægtet lige siden.
Det eneste jeg har bibeholdt er de rå lammeribben. Dyrlægen siger at det er godt; Axel elsker dem og der er mange næringsstoffer i, de renser tænderne og der er ikke så megen protein i. På grund af begyndende nyresvigt får han nu en specialkost som skåner nyrerne.
Jeg ville ønske at jeg kunne få BARF i ham; har faktsik forsøgt at vende tilbage til fodringsmodellen flere gange, men den går bare ikke.

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 01-06-05 20:15

Tak for svaret Birgitta. Jeg tror at det er på tide at lukke tråden, men du får points for dine altid søde, deltagende og opmuntrende svar.
Jeg er begyndt at give Axel bukkehornsfrø i kapsler udover alt det andet (!) Bukkehornsfrø virker anti-bakterielt, anti-svamp og er godt for bl.a. hudlidelser samt en masse andet.
På din anbefaling er de daglige pote-bade nu blevet et tidspunkt til ekstra meget nus op og ned ad rygsøjlen, som Axel elsker. Han er stadigvæk på penicilin og får stadigvæk dagligt vasket sine poter i klorhexidin. Han springer fint rundt som en lille (stor) kanin de fleste dage, og tager den med ro en gang imellem. Poterne er blevet meget meget finere og der er ingen sår eller noget, men stadig lidt røde pletter, så dyrlægen siger at vi skal fortsætte på denne måde indtil poterne er helt fine, - og så skal Axel have penicilin i 1 uge til, når alle symptomer er helt væk. Det er åbenbart en lidelse, der godt kan tage sin tid at få bugt med.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-06-05 20:42

Hej Axelise. Tak for accepten af mit svar.
---Ikke altid søde og deltagende svar... Jeg kan skam godt vær en skrap madamme indimellem...
Men jeg har nok et blødt punkt for den hårdtprøvede Axel (og hans mor)
Jeg er glad for at høre, at det går bedre med poterne nu.

Silkes poter er også ret fine nu. Jeg besluttede at give atamon endnu en chance. Måske har poterne været for slemme, da jeg prøvede sidste gang.
Nu får hun dyppet poter i ren atamon hver morgen lige inden vi går tur, som Jette foreslog.
Og der er næsten ikke mere misfarvning af hårene. Hun skulle meget gerne have helt lyse hår på poterne, og de var ret mørkebrune mellem tæerne. Men ikke mere.
Men enkelte af hendes negle er stadig mørke (skal også være lyse), så vi fortsætter, så længe som det måtte tage. Vi bruger en stor flaske atamon (22kr) om ugen, så det er jo ikke så slemt.

Måske skal du også prøve det på Axel, når det røde er væk... Men det kan jo være svært at se, om der er misfarvning af hår eller negle, hvis han er mørk...

God bedring med ham.. Vi mødes nok i en anden tråd.