/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
1. hjælp til rhododendron
Fra : Axelise
Vist : 5443 gange
100 point
Dato : 30-04-05 16:16

Jeg bor i København og har til min lejlighed en lille have. Jorden herinde i byen er dog temmelig udpint, så det er ikke alt, der har lige nemt ved at gro herinde, på trods af gødning og god jord omkring nye planter ved udplantning.
Mine 10 år gamle rhododendron bliver mere og mere sølle for hvert år. Spørgsmålet er, om man kan give dem lidt 1. hjælp? Og i så fald hvordan?
De har på de 10 år ikke vokset voldsomt meget, og de er blevet mere "tynde" i det med tiden istedet for kraftigere. Og så er det efterhånden også lidt begrænset med knopper.
Eller bør jeg bare købe et par nye rhododendron og så glæde mig over dem i de 5-6 år de er flotte?
Tænkte på, om man kunne grave de gamle op og komme ny frisk spagnum omkring?

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 30-04-05 16:39

Du kan sagtens grave dem op, og komme noget nyt spagnum omkring. Men husk, det skal være uberiget spagnum, ellers tager rhododendronen skade. Du kan i første omgang bare prøve at give dem noget gødning, specielt beregnet til rhododendron, hvis du er sikker på, at der er den rigtige spagnum, den står i.
Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : fluffyclaus

Modtaget 110 point
Dato : 30-04-05 17:26

Rhododendron skal stå i "sur" jord. Det kan faktisk gøres så nemt som at hælde kærnemælk i jorden rundt om den
Mine forældre havde samme problem som dig, så den blev beskåret kraftigt og fik en omgang kærnemælk. Og i løbet af et års tid stod den fantastisk flot igen.

Vh fluffy

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 30-04-05 17:49

Der er da kalk i kærnemælk!!!!!!!!!!!! Man plejer at bruge enten rhododendrongødning eller Jernvitriol.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 30-04-05 17:53

Livet er for kort til at ærgre sig over mislykkede havevækster Den hurtigste løsning er at skifte dem ud Men det er en misforståelse at tro at rhododendron ikke skal have gødning og kalk. Der findes specielle rhododendrongødninger. når fluffys forældre havde succes med kærnemælk, så er det ikke på grund af mælkesyren, (Det er en meget flygtig syre) men på grund af det ret store kalkindhold i kærnemælk! Jo jo rhododendron skal have sur jord; men der skal være tilgængelig kalk. Det er også derfor gamle rhododendron klarer sig godt når de har fået rødderne ned under den specielle rhododendronjord de står i. Snak lidt med dem på planteskolen hvis du køber nye, og få gode råd om hvilken slags spagnum de skal plantes i, og hhor stort et hul der skal fyldes med spagnum.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 30-04-05 17:58

Jeg har så aldrig hørt man bruger jernvitriol, derimod svovlsur ammoniak, Alt løv - også rhododendronløv indeholder kalk, så det skal være tilgængeligkalk - i så små mængder at jorden stadigvæk er sur

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 30-04-05 18:15

Tak for svaret fluffyclaus.
Jeg tror jeg prøver med kærnemælken i første omgang, da jeg de sidste 8 år har brugt speciel rhododendron gødning uden nogen særlig effekt.
Ellers bliver det et par nye planter om 1 år eller 2.