/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
tager ikke gassen i starten.
Fra : david_dollas
Vist : 538 gange
50 point
Dato : 30-04-05 11:27

Når jeg starter scooteren så køre den fint, også når jeg giver gas hvis den står på støttefod, og derfor ikke belastes, men når jeg så vil køre, så triller den ganske langsomt i starten... ca 10-20 meter langsomt og derefter så køre den fint. ??? Er det stø'rre dyse der skal til, eller noget med de skide ruller ?

Det er en PGO Dr Big

Polini SpeedControl Variomatic
Polini Sport 70ccm Cylinderkit (Ø47mm)
Doletto (eller hvad de hedder) 17mm

jeg har 2 af disse: Arreche 21mm Karburator liggende. Skal jeg prøve at smide sådan en på?

Det er 6.8 G ruller, mener jeg...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-04-05 12:19

Dellorto 17,5 mm er en fin karburator og kan også fint bruges, men 21 mm er bedre til din opsætning.
Dysen kan kun bestemmes ved bundgas, og ved mindst 1 minuts bundgas, og slukning uden tomgang, skal tændrøret (Som skal have den rigtige varmegrad (9)og længde til polinis topstykke) være gråt.
4,5-5 grams ruller passer.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 01-05-05 09:28

lyt til palle........ jeg tror du skal op i dysestørrelse....

Kommentar
Fra : david_dollas

Dato : 01-05-05 09:53

Nu har jeg smidt en 90 dysse i en arreche 21mm karburator, og nogle 5.6 ruller... Og nu går det helt galt.

Ifølge den rpm tæller (der iøvrigt ikke kan være real, da jeg tvivler på at den køre 8000 RPM) køre den 8000 RPM og kun 60 KM/t

Den har stadigvæk problemer i starten.. Det er somom at der er klumper i sovsen...

Nogle ideer ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-05-05 11:48

Ja, du har sat en stram koblingsfjeder i (Som du ikke har skrevet noget om)
Var det ikke muligt at justere den vario til en anden vinkel, eller var der en extra remskivehalvdel med?
Hvorfor tror du ikke den kører 8000 RPM, det er da ikke så voldsomt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : david_dollas

Dato : 01-05-05 11:53

hmmm, jeg har godt nok prøvet det med den fjeder, men den er tilbage til den originale igen... Kan det være derinde der er noget galt... JEg kan jo prøve at pille det fra hinanden igen, og så prøve at samle det på ny? Er der noget jeg skal være opmærksom på ?`

"Var det ikke muligt at justere den vario til en anden vinkel, eller var der en extra remskivehalvdel med?"
Det må du godt lige skære ud i pap.

8000 rpm... Det virker da helt i skoven... så skulle den køre 2000 rpm, når den bare står i tomgang??? Det holder ikke... DEt er da lige i overkanten...

Iøvrigt... Når jeg lige har startet og den står i tomgang, så køre den ca 1500-2000 rpm... Men når jeg så gasser lidt op, og lader den falde ned i gen, så blvier den på 3000 - 3500 RPM... Dette er både når jeg tester det på støttefod og når jeg har kørt...

Har checket om der er frigang i gaskablet, og det er ikke der problemet er... dvs. den falder helt på plads...

????

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-05-05 13:00

Næ, så tror jeg ikke der er noget galt med fjederen, og der er ingen grund til at skille ad.
Det med den ikke falder helt ned til tomgang, kan skyldes enten en utæthed (Bundpakning under cyl. eller karburator/membransiden eller simmerringe på krumtapakselen (Den sviner måske ud bag varioen)) Eller det skyldes at du har skruet luftskruen 1/4 omg. for langt ind.
Der er nogle Polinivarioer, der kan justeres, eller der følger en remhalvdel med, som har en anden vinkel, så rullerne på bagsiden kører opad en mere eller mindre skrå flade, så de enten har let eller svært ved at komme ud.
Det kan da godt være din omdr.tæller ikke er nøjagtig, og omdrejningerne skal selvfølgelig ned i tomgang, så den ikke trækker baghjulet med rundt. Men en tuncylinder skal da kunne komme op på mindst 10000omdr. i belastet tilstand.
Nu er en stor karburator meget sværere at få til at køre ordentligt i tomgang og i mellemgasområdet, da den skal kunne levere perfekt med bundgas, det er et problem som er helt almindeligt.
Men for at begynde med begyndelsen: Din maskine kunne før køre stærkt, men var død ved lav hastighed.
Men efter rulle og karburatorudskiftning, vil den ikke over 60, men accelererer bedre, eller hva?
Det er altid bedst at kun udskifte en ting ad gangen.
Tror du den får for meget benzin, så den 4-takter, så den selv på støttefod ikke vil køre helt op i de vilde omdrejninger?
VH Palle Hansen