/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Web camera
Fra : olefabricius
Vist : 486 gange
240 point
Dato : 20-09-02 19:06

Efter at have installeret "Logitech Quick cam",afprøvet uden modem "ADSL128-256"
og lokkede på for samse med venner, melder systemet,"Wind 98-2",cameraet er optaget af et andet program,selvom jeg ikke har andre pogrammer åbne.Har USB hub med selvstændig strømforsyning .Kan nogen fra panelet venligst komme med en forklaring eller et godt råd. Mvh Ole

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 20-09-02 19:32

Hej Ole,

jeg går ud fra at du bruger win98...

har du downloadet den nye driver samt software pakke til Logitech's Quick Cam?

hvilket program bruger du til at snakke med dine venner? (netmeetning eller andet)

har du evt. lukket Quick Cam programmet ned når du vil snakke med dine venner?

har du firewall på din computer?

hvilket bundkort har du?

du må meget undskylde disse spørgsmål, men der ka' være lidt forskellige faktorer der spiller ind, så derfor vil det være rart med lidt flere oplysninger...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : olefabricius

Dato : 20-09-02 19:47

Hej Strarup
Jeg har downl Logitech,jeg bruger Messenger,har lukket Quik pogrammet,aner ikke om jeg har firewall,aner ikke hvilket bundkort,er desværre 100% amatør.Mvh Ole

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 20-09-02 20:04

Har du andre ting sidende på usb porten ?
Hvis ja, prøv at fjerne alt også hubben, og stik den direkte i usb stikket på computeren.

Kommentar
Fra : olefabricius

Dato : 20-09-02 20:23

Det forstår jeg ikke rigtigt? Hvad m modem?Jeg har printer .modem og Web camera siddende i hub?

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 20-09-02 20:35

Hej Ole,

oki doki...

ang. bundkort ka' du vha. af dette program "Bios Wizard" finde ud af hvilket bundkort du har... -->
http://www.motherboards.org/files/programs/bwz-rel.exe
programmet er hentet fra denne side... -->
http://www.motherboards.org/moboidtools.html

når du så har åbnet Bios Wizard... og kørt run, og save... vil den kreere en tekstfil "bwz.txt"... her ka' du så kopier følgende, som i eksemplet her nede under... ind på siden så vi ka' finde ud af hvilket bundkort du har, samt Chipset...

f.eks. er det her et resultat fra mit ASUS bundkort med Bios Wizard... -->
---------------------------------------------------------------------
BIOS Manufacturer : Award Modular BIOS v6.0
BIOS ID : 01/04/2002-I815EP-TUSL2-C
BIOS Date : 01/04/02
BIOS OEM Signon : ASUS TUSL2-C ACPI BIOS Revision 1011
BIOS ROM Size : 256K
Chipset : Intel Solano 815/EM rev 2
Super I/O Chip : Known super I/O chip is not found
---------------------------------------------------------------------

hvis det f.eks. er et VIA chipset du har, (hvis der står VIA et eller andet der hvor der ovenover står "Intel Solano 815/EM rev 2"), er det muligt at VIA4in1 driverne ska' opdateres...
hvorimod hvis det er et Intel chipset ska' du bare se bort fra det med VIA4in1...

men det "modem" du nævner er det et ADSL USB Modem eller en ADSL Router?

og med USB Hub mener du så en USB Hub eller selve USB portene på computeren?
(undskyld jeg spørger men det er fordi USB portene på computeren også er en Usb Hub)

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 20-09-02 20:41

Hej Ole,

oki... jeg tror allrerede jeg har fået svar på 2 af de spørgsmål jeg stillede... du har et USB ADSL Modem og en seperat USB Hub...

jeg tror det SRHansen foreslår dig er at du ta'r din USB Hub ud fra USB portene (der hvor den er sat i på computeren), og ta'r at putter dit Webcam direkte på den port hvor hubben sad på før og stikker den der i...

hvis du så vil ha' internet adgang ska' du så også ta' dit USB Modem ud af hubben og putte den direkte på computeren...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 20-09-02 20:46

Hej Ole og Strarup

Jeg skaber vist mere forviring, end godt er

Jeg vil nøjes med at lytte og se om der falder nogle gode fiduser af

Kommentar
Fra : olefabricius

Dato : 20-09-02 20:57

Jeg takker og prøver ,men så er jeg jo på den med mus og tastatur

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 20-09-02 21:09

Hej igen

Strarup har ret tror jeg.
Jeg har været på Logitech's side og der står stort set det samme som strarup er inde på i deres faq om dette problem.
prøv evt. at læse her http://www.logitech.com/index.cfm?page=support/products/document&CRID=307&contentid=4712&contentid2=5036&showalldocuments=0&countryid=4&languageid=1

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 20-09-02 21:13

Hej Ole,

øh... hvis du har USB Mus og Tastatur, så ska' du ikke ta' dem ud af portene, med mindre du har en anden mulighed for at få musen og tastaturet til at virke...

men det er da også en del ting du har koblet på USB... ved du om det er et USB 1.x eller USB 2.0 kort du har?
(evt. hvis du kører Bios Wizard, så ka' jeg selv finde ud af det når jeg ved hvilket bundkort du har)...

hvis det er USB 1.x ka' det meget vel skyldes at båndbredden på USB er blevet "overbelastet"... hvis jeg ska' forklare det bliver det en noget lang forklaring... men hver USB enhed deler båndbredden... og Webcammet ka' være noget resource krævende...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : olefabricius

Dato : 20-09-02 21:25

jeg takker,men er nød til lige at fordøje hvad i har sagt,er som sagt amatør,vil gerne vende tilbage når jeg ved et el andet.Mvh Ole

Kommentar
Fra : olefabricius

Dato : 20-09-02 21:46

Hej Strarup
Mit bundkort er som følger
Bios manu............Award Modular Bios v4.60PGA
Bios id.................06/09/1999-VP3-586B-W877-2A5LEF09C-00
Bios date.............06/09/99
Bios OEM Signon...Version 1.15JI37
Bios Rom Size.......128k
Chipset...............via 82C597 rev 4
Super I/O Chip.....Winbond 83877TF (use 87h) found at port 3F0h
Håber det nytter en smule Hilsen Ole

Kommentar
Fra : olefabricius

Dato : 20-09-02 21:46

Hej Strarup
Mit bundkort er som følger
Bios manu............Award Modular Bios v4.60PGA
Bios id.................06/09/1999-VP3-586B-W877-2A5LEF09C-00
Bios date.............06/09/99
Bios OEM Signon...Version 1.15JI37
Bios Rom Size.......128k
Chipset...............via 82C597 rev 4
Super I/O Chip.....Winbond 83877TF (use 87h) found at port 3F0h
Håber det nytter en smule Hilsen Ole

Kommentar
Fra : olefabricius

Dato : 20-09-02 21:47

Hej Strarup
Mit bundkort er som følger
Bios manu............Award Modular Bios v4.60PGA
Bios id.................06/09/1999-VP3-586B-W877-2A5LEF09C-00
Bios date.............06/09/99
Bios OEM Signon...Version 1.15JI37
Bios Rom Size.......128k
Chipset...............via 82C597 rev 4
Super I/O Chip.....Winbond 83877TF (use 87h) found at port 3F0h
Håber det nytter en smule Hilsen Ole

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 21-09-02 11:36

Hej Ole,

det er bare helt i orden... du ta'r bare den tid du har brug for... jeg ska' også nok prøve på at gøre det så ukompliceret som muligt... og være lidt mere uddybende...

hvad jeg sådan umiddelbart har kunnet finde ud af hedder dit bundkort VA-503+... -->
http://www.fica.com/site/html/products/mb/detail.asp?cat_id=240000051&C_ID=240000077

og det bruger VIA Chipset... -->
http://www.viaarena.com/?PageID=2

Bios opdateringer til dit bundkort... -->
http://www.fic.com.tw/techsupport/drivers/searchbios2.asp?selectedmodelname=VA-503%2B
med mindre du kender nogen der ka' opdatere BIOS'en for dig vil jeg foreslå at være med at opdatere den... med mindre du har mod på det... idet en BIOS opdatering ka' være en ret speget affære... og et lille fejltrin ka' betyde at computeren bliver ubrugelig...

jeg ved ikke lige hvilket mærke processor du har... idet dit bundkort ser ud til at ka' køre både med AMD, Intel eller en VIA cyrix processor... men hvis du ved hvilken slags processor du har samt hvor hurtig den er, ka' du så ikke lige skrive det ned... hvis du ikke ved det, vil jeg prøve at finde et stykke software der ka' finde ud af det...

men hvor mange MegaByte ram har du?
og ved du hvilken version af QuickCam programmet samt driver du har?

på denne side fra Microsoft har de også en artikel... "USB Devices May Not Work in Windows 98 Second Edition"... -->
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;Q240075&

der er bl.a. 2 grunde mht. til hardware de skriver hvorfor det muligvis ikke vil virke... en AMD processor på 350 MegaHerz eller hurtigere, og en USB kontroller fra VIA Technologies... Jeg ka' ikke lige huske i hvilken en af VIA4in1 driverne dette problem blev løst... men den sku' være med i de nyeste drivere...

ellers er der også dette seperatte USB filter der bl.a. ka' bruges til dit bundkort... -->
http://www.fic.com.tw/techsupport/utilities/ficvia.htm
"VIA USB filter version 1.08"... på siden er også VIA4in1 version 4.38, hvor den nyeste fra VIA selv er version 4.43... -->
http://www.viaarena.com/?PageID=2

jeg tror dog ikke helt at det er det der er problemmet idet dit USB Modem og printer jo virker... samt mus og tastatur...

jeg går også udfra at du ka' få webcammet til at virke i Quick Cam programmet...

så jeg vil foreslå dig at lave en stresstest... for at finde ud af om det ka' være pga. båndbredden på USB der måske er problemet... USB 1.x har en Max båndbredde på 12 MegaBit per sekund (ca. 1,5 MegaByte per sekund) og det er den båndbredde alle USB enhederne ska' dele og være fælles om... I teorien ka' man ha' ca. 127 USB enheder koblet på en USB vært...

du ska' her så ha' koblet alle dine USB enheder til...

det jeg vil foreslå dig at gøre er at åbne dit QuickCam program... og bare sætte den til at vise live billeder... åbn QuickCam programmet og vælg Fanebladet "Tag billeder og optag videoklip"... la' vær med at sætte den til at optage eller ta' billeder (foto's)... men bare la' den bare vise billederne... (idet den ska' simulere Webcam chat)...

herefter sætter du din computer til at downloade en rimelig stor fil på f.eks. 30 Megabyte (hvis det er muligt) og derefter sætter du din printer igang med at printe et dokument på en 4-5 sider...

hvis disse 3 ting kører OK... sku' der ikke være noget problem med båndbredden på USB... men prøv evt. at åbne et Notepad eller et andet tekstredigeringsprogram, og tast lidt på tastaturet imens de processer er igang... virker det også... så vil jeg mene at vi har elimeneret båndbredden som et problem...

hvis stresstesten virker efter hensigten og dine enheder fungere fint... dvs. ka' quickcam programmet blive ved med at vise billeder, mens der bliver downloadet, printen og skrevet... at
vi så må til at grave lidt ned i systemprocesserne... for at finde ud af hvad der reelt kører som ka' være årsagen... og som gør det driller...

jeg håber ikke dette er blevet for rodet, virker kompliceret eller noget... men hvis det er eller du er i tvivl med noget, så bare spørg løs...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-09-02 10:30

Hvordan opføre den sig efter en reboot ?

---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.389 / Virus Database: 220 - Release Date: 16-09-02

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 21-09-02 15:53

Har selv haft samme problem som olefabricius...

Jeg fjernede blot softwaren til webcameraet - rebootede computeren og svarede nej da Windows kom og meddelte at den havde fundet nyt hardware. Derefter rebootede jeg igen og geninstallerede driverne - og nu virker skidtet. Sjovt nok har jeg haft samme problem, hver gang jeg har skiftet computer og/el. operativsystem, men hver gang har ovenstående virket.

I XP kan der desuden opstå konflikter mellem XP's mulighed for at snappe billeder med webcameraet og den medfølgende (opdaterede) software.

Blot en lille kommentar fra sidelinjen.

Kommentar
Fra : olefabricius

Dato : 21-09-02 18:52

Hej Strarup og andre.
Tak for ulejligheden. Efter dine anvisninger så godt som muligt.AMD (k6) 500 mhz
330 Mb Ram.Quick cam version 6.0.1.Så efter hvad du skriver er det processoren
det er galt med,Quick cam pogrammet virker slet ikke når modem er pl i.Jeg har også prøvet at gøre som" mblm" foreslog,men niks,har downl USB filter version 1.08" og VIA 4in1 version 4.38 Venligst Ole

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 21-09-02 18:55

Hej ole

Fik du kigget på mit link længere oppe til logitech's side vedr. netop dit problem ?

Kommentar
Fra : olefabricius

Dato : 21-09-02 19:08

Hej Srhansen,
Kigger på den nu,du er smuttet i forvirringen.Tak Ole

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 22-09-02 14:23

Hej Ole,

jeg beklager hvis du er blevet forvirret...

så jeg vil prøve at holde indlæggende så korte som muligt... og prøve at ta' det i så få trin som muligt...

men hvis du er i tvivl... så læs det igennem et par gange... og stil endelig spørgsmål hvis du er i tvivl om noget af det der er blevet skrevet... for hvis du ikke skriver det, ka' jeg jo ikke vide det...

men før jeg går i gang med mere neden under, ska' jeg lige ha' klarlagt, om QuickCam programmet virkede og ku' vise billeder, når modemet ikke var puttet i?

hvilken version af DirectX bruger du?

jeg tror ikke umiddelbart at det er AMD eller VIA Chipsettet der er problemet, men det skader for det meste aldrig at opdatere... jeg vil nu foreslå dig version 4.43 fra VIA4in1... idet der også er andre opdateringer til din computere deri...

jeg fandt den danske version af artikelen fra Microsoft... "USB-enheder fungerer muligvis ikke i Windows 98 - 2. udgave"... -->
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;DA240075
der findes ikke et Dansk fix til dette problem umiddelbart der ka' downloades, men du ka' prøve og se om den engelske version vil virke... -->
http://download.microsoft.com/download/win98SE/Patch/4.10.2223/W98/EN-US/240075up.exe

min umiddelbare teori er dog at det er båndbredden den er gal med, og det er lidt ærgeligt Win 98 ikke har den mulighed indbygget som Win ME/2000/XP har, med at den ka' vise Båndbredde forbruget... idet du så selv ku' kontrolere det...
men jeg har lavet et par tests på min Win2000 computer og den viste at 65% af båndbredden blev brugt af QuickCam ved (320*240), samt 11% der hele tiden er reserveret af systemet... dvs. at der så er omkring 24% tilbage af båndbredden til resten af USB enhederne...

jeg ændrede så visningen af quickcam størelse til en 160*120 visning, og båndbredde forbruget røg ned på 50% ved at formindske datamængden...

Hubben, Musen og Tastaturet forbruger også noget båndbredde... så lige hvor mange procent af båndbredden der bliver tilbage til Modemet ved jeg ikke, idet jeg ikke lige ved hvor meget båndbredde de andre enheder bruger, men jeg tvivler på at der er meget tilbage til modemet af de 24% ved en 320*240-visning, hvorimod der evt. ka' være en mulighed for modemet ved en 160*120-visning idet der så er 39% tilbage af båndbredden...

NB!!!!!
Så jeg vil foreslå dig, at sætte størelsen på visningen af Webcammet til "160*120", og så prøve at se om det så vil virke når modemet er puttet i...

mht. til om dit system sku' være USB parat, ska' du prøve dette værktøj fra Intel... det virker også på en AMD processor, jeg har testet den på en Win98 med en AMD thunderbird 1400 Mhz processor... -->
http://www.usbman.com/WebDrivers/Intel%20USB%20System%20Check/USBREADY.EXE
den laver en lille analyse af dit system... og ser efter om USB miljøet er ok...

jeg har også være inde på det link SRhansen har sendt og kigge lidt dybere i det, og der så ud til at der også var nogle indstillinger i din BIOS du ka' ændre for at optimere dit system... men jeg vil nødig forvirre dig alt for meget...

du ka' foresten hente den nyeste driver samt program til Webcam'et her (version 7)... -->
http://www.logitech.com/pub/techsupport/quickcam/is700dan.exe

damn... nu blev det et langt indlæg igen... jeg beklager...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : olefabricius

Dato : 22-09-02 16:51

Hej Strarup
Det er virkelig pænt af dig at ofre kræfter på dette.Men jeg downl den seneste driver fra Logitech,med det resultat at systemet brød fuldstændig sammen.Et el andet sted er jeg stødt på en måling af båndbredde,måske i webs eget pogr,der var kun 1% tilbage på systemet.Ville det hjælpe noget hvis jeg install 2000 el xp,med den processor mener jeg?El skal jeg skifte processoren?Vil ikke have noget der ikke virker optimalt.Har nu ,syntes jeg, prøvet alt ,downl det halve af internettet,reinstal 98
2 gange,så nu er tålmodigheden ved at være lidt tyndslidt,men hvis du ville svare på
spørgsmålene ville det være fint.Venligst Ole

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-09-02 12:02

Hej Ole;

Har nøjagtigt samme problem.
Jeg har har forsøgt næsten alt, og har desværre ingen Win98-løsning.
Muligvis er Windows XP-løsningen. Jeg har en gang haft Windows XP
installeret, og jeg kunne både have kameraet og udb-modemet tilsluttet.

Men XP er jo halvdyrt og det kan tage tid at få det til at spille sammen med
al din øvrige hardware, da man skal have nye drivere til det meste.

Peter

"olefabricius" <olefabricius.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:hrIi9.10312$Qk5.528880@news010.worldonline.dk...
> Efter at have installeret "Logitech Quick cam",afprøvet uden modem
> "ADSL128-256"
> og lokkede på for samse med venner, melder systemet,"Wind 98-2",cameraet
> er optaget af et andet program,selvom jeg ikke har andre pogrammer
> åbne.Har USB hub med selvstændig strømforsyning .Kan nogen fra panelet
> venligst komme med en forklaring eller et godt råd. Mvh Ole
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 240 point
Dato : 24-09-02 14:47

Hej Ole,

umiddelbart hvis det er båndbredden der er problemet vil det hverken hjælpe at skifte operativ system eller processor...

jeg tvivler også på at det er AMD processoren der er problemet... idet nogle af USB enhederne funker fint nok...

og hvis du har kørt dette program... -->
http://www.usbman.com/WebDrivers/Intel%20USB%20System%20Check/USBREADY.EXE
og det har sagt OK til alt, så er USB miljøet som det ska' være... (umiddelbart)

men Win 2000 og XP er noget mere "USB Robuste" end 98, men dermed ikke sagt at der ikke ka' være problemer med USB på Win 2000/XP...

men hvis det er båndbredden der er et problem ka' det løses med en extra USB pci kort...

f.eks. denne USB 1.x PCI kort... -->
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1314577930
eller denne USB 2.0 PCI kort... -->
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1314577929

jeg ville nok personligt vælge dette USB 2.0 PCI kort fra Adaptec, men den er noget dyrere, men der er så også 5 års garanti på... plus drivers til Win98... -->
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1314737896
du ka' her læse lidt mere info om det... -->
http://www.adaptec.com/worldwide/product/proddetail.html?sess=no&prodkey=AUA-3100LP&cat=%2fTechnology%2fUSB%2fUSB+Adapters

hvorfor jeg foreslår et USB 2.0 PCI kort... er det at den har en båndbredde på 480 Mbit/sec, hvor USB 1.x kun har en båndbredde på 12 Mbit/sec... Så her vil der ikke være noget problem med båndbredden, plus den er mere fremtidssikret end USB 1.x er...

grunden til jeg foreslår den fra Adaptec er at jeg ved de har en win98 USB 2.0 driver der virker... Idet Microsoft har valgt ikke at understøtte USB 2.0 til Win 98/ME platformen...
hvorimod hvis du vælger at opgradere til Win 2000/XP så er der USB 2.0 understøttelse...

men alt i alt kommer det helt an på dig... jeg ku' også foreslå dig at købe et nyt bundkort med indbygget USB 2.0 understøttelse og en ny processor samt at opgradere til Win 2000 eller XP... men det er jo ikke mig eller min pengepung der ska' afgøre det...

men hvis du vil ka' jeg da godt hjælpe med at vejlede dig hvis du ska' ud og købe nyt...

men fik du kigget på link SRhansen sendte og afprøvet disse ting der er nævnt der... hvis den gav problemer pga. engelsk eller manglende skærmbilleder eller andet... ka' jeg godt sætte mig til at lave en Dansk vejledning med skærmbilleder hvis du vil ha' det... men så sig lige til... for hvis du ikke vil, har jeg ikke lyst til det... men hvis du vil, gør jeg det gerne...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : olefabricius

Dato : 24-09-02 19:08

Jeg tygger lidt på det og vil gerne vende tilbage,har prøvet forslaget fra SRhansen,der gik syst i sort og måtte reinstall.Jeg har ikke de st problemer med det Engelske,men ellers tak, skal nu lige have kigget på priser osv.Håber jeg må vende tilbage.TAK, Ole

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 24-09-02 21:00

Hej igen

Jeg er oprigtigt ked af vi ikke har fået løst dit problem endnu, men måske er der lys for enden af tunellen

Siden sidst har jeg købt netop det USB 2 kort fra adaptec strarup anbefaler dig.
Det interessante er at jeg bruger win 98/2 på en P3 800MHz Solano, altså et system tæt på dit i ydelse.

Jeg kører i øjeblikket: Harddisk, mus og tastatur på USB 2 porten uden problemer (Først for sent læste jeg strarups tips her på kandu vedr. USB-diske og win98, men den driver han omtaler i tippet er heldigvis blevet opdateret).

Det skal være sagt med det samme at et USB 2 kort ikke er nogen garanti for succes, men jeg må erklære mig 100% enig med strarup i at et USB 2 kort vil være en langt bedre satsning end en større processor.

Jeg valgte netop dette kort af de samme årsager som strarup nævner "afprøvet teknik", hvorimod jeg har læst mange klager over billigere kort af andet fabrikat. Jeg gav 424 kr for kortet.

Jeg håber med dette indlæg at du vil spørge, hvis der er ting du ønsker uddybet.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : olefabricius

Dato : 24-09-02 21:24

Hej srhansen
tak for tippet,men prisen på kortet kan jeg ikke få til at stemme,på edb priser er prisen fra 193-399 kr på Adaptec USB.2.0 PCI,men du har måske købt det andetsteds?Jeg er også ligeglad med prisen , bare det virker,Tak for deltagelsen,jeg strør point ud når det virker. Mvh Ole

Godkendelse af svar
Fra : olefabricius

Dato : 14-01-03 19:49

Tak for svaret strarup. Bev bedt om at lukke gl spørgsmål.Mvh Ole