/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Hjælp til opsætning af hjemmenetværk øns~
Fra : hansen10
Vist : 426 gange
100 point
Dato : 20-09-02 18:29

Jeg har Adsl fra tele Dk og en Hub som går til :
1. pc = Windows XP home, 1200 mzh, ethernet kort, navn XX computer MsHome
2. pc = Windows XP home, 350 mzh, ethernet kort, navn XXX computer MsHome
Begge pc'r kan fint komme på internettet men de kan ikke finde hinanden hvad har jeg gjort forkert eller måske slet ikke gjort ???
Jeg har forbundet dem således, fra telefonstikket og til modemet derfra til hub og fra hub går to kabler en til hver pc. Jeg har på begge pc'r i windowsXP kørt den der "Opret et hjemme eller mindre kontornetværk"
Er der en der ud fra dette kan fortælle mig hvad jeg skal gøre ?????
På forhånd tak.

Accepteret svar
Fra : Vestjyden

Modtaget 110 point
Dato : 20-09-02 18:45

Da du har forbindelse til internettet, kan der ikke være problemer med forbindelsen fra adsl-modemet til hub'en. Alligevel check lige, at den sorte ledning fra adsl-modemet sidder i uplink-stikket på hub'en/switchen, og lad være med at bruge den port, der er ved siden af uplink-stikket.

Hvis du alligevel har problemer med at computerne kan 'se' hinanden, skyldes det sikkert, at du ikke har installeret NetBEUI som protokol. TCP-protokollen anvendes til internetkommunikationen, mens NetBEUI håndterer din lokalnettrafik.

Installer NetBEUI som protokol under 'Netværk', 'Tilføj', 'Protokol' på alle pc'erne.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 20-09-02 19:35

Hej Hansen,

hvilke ip nummere har dine computere samt gateway?

samt har du en firewall ud over den som er i WinXp? (f.eks. Norton)

mvh.

Strarup

Godkendelse af svar
Fra : hansen10

Dato : 20-09-02 20:43

Jeg ved ikke hvilke ip nummere og gateway jeg har, hvordan finder jeg ud af det ?
Jeg har slået windowsXP's firewall fra på begge pc'r og har installeret Zonealarm pro på begge to.

Kommentar
Fra : hansen10

Dato : 20-09-02 20:43

Jeg ved ikke hvilke ip nummere og gateway jeg har, hvordan finder jeg ud af det ?
Jeg har slået windowsXP's firewall fra på begge pc'r og har installeret Zonealarm pro på begge to.

Kommentar
Fra : hansen10

Dato : 20-09-02 20:43

Jeg ved ikke hvilke ip nummere og gateway jeg har, hvordan finder jeg ud af det ?
Jeg har slået windowsXP's firewall fra på begge pc'r og har installeret Zonealarm pro på begge to.

Kommentar
Fra : hansen10

Dato : 21-09-02 12:22

jeg kan ikke finde NetBEUI som protokol under 'Netværk ??? Er det noget som Xp har eller skal jeg downloade den protokol,

Kommentar
Fra : k_eggert

Dato : 30-12-02 02:34

det er noget sludder at tcp/ip kun duer til internet og netbeui til lokalnet tcp/ip kører fint på lokalnet men netbeui duer ikke til internet. Hvis der skal bruges IP tildeles hver maskine en ip adresse evt 192.168.0.x undermaske 255,255,255,0 hvor x evt er 1 på den ene maskine og 2 på den anden maskine, det gøres manuelt eller automatisk med en DHCP server sådan en er der i de fleste routere
(netbeui er en mere simpel protokol der ikke kan routes (nødvendig til internet) men er nem at få til at virke på lokalnet)
(TCP/IP er meget mere avanceret)