/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Stegning af Kalvesteg
Fra : bantam
Vist : 7002 gange
100 point
Dato : 20-09-02 13:56

Jeg skal lørdag lave denne Kalvesteg som stammer fra denne side http://www.gamledanskeopskrifter.dk/index.html

Kalvesteg

ca. 1 kg kalveinderlår
salt, peber
1 spsk. smør
4 dl bouillon eller suppe
3 spsk. cremefraiche

Puds kødet fri for evt. sener og hinder. Brun det i ovnen i ca. 10 min. ved stærk varme 250 grader. Tag kødet ud og pensel det med smeltede smør og krydr med salt og friskværnet peber. Sæt stegen i ovnen igen, hæld bouillon/suppe ved og lade stegen stege færdig ved jævn varme 170 grader i ca. 1 time. Dryp stegen et par gange med stegeskyen under stegningen. Hæld skyen fra bradepanden op i en gryde, tilsæt cremefraiche og lad skyen koge et par minnutter ved svag varme.
Serveres med kogte kartofler og smør dampede ærter og bønner til.

Jeg er blevet i tvivl om den skal steges på rist over bradepande, eller direkte i bradepanden. Jeg mener Kalveinderlår måske bliver tørt hvis man steger på rist, og bliver bedre af at stege direkte i bradepanden, så bouillionen gør at den bliver saftig, men jeg plejer ellers at bruge rist til andre stege, men der er jo som regel også mere fedt på end kalveinderlår, som jo er helt mager.

Hvad mener i ?, måske nogle har erfaring med helstegning af kalveinderlår, jeg har ikke, har kun brugt det til schnitzler før, men vil nu prøve dette. Håber på et svar og takker på forhånd.

Med venlig hilsen og god Weekend
Bantam

Accepteret svar
Fra : dandelwatson

Modtaget 110 point
Dato : 20-09-02 14:29

davs Bantam

Jeg er udlært kok og det der med at stege kalveinderlår kan godt være lidt tricky men du opnår det bedste resultat ved at stege det på rist over bradepanden da fonden ( bouillonen i bradepanden ) så trænger ind i kødet når det fordamper og ikke gør kødet " snasket " som når du kommer den direkte i fonden i brædepanden.
men ellers er det bare at følge opskriften altså dryppe den et par gange ca. 1 gand pr. 20. minut så bliver den bedst.
P.s du får en rigtig god smag i dit kalveinderlår hvis du tager noget frisk timian og drysser over stegen når den steger.

Men venlig hilsen Dandelwatson.

pps. god fornøjelse

Kommentar
Fra : dandelwatson

Dato : 20-09-02 14:31

lige lidt mere bbantam hvis du kommer den direkte i bouillonen så hedder det kalvesteg stegt som vildt.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-09-02 13:11

Hej Bantam ...

Jeg ville hvis jeg var dig grydestege den som man
grydesteger en gammeldags Oksesteg også på grund
af at det ellers vil blive tørt ...

I øvrigt er der ingen stege som jeg steger på rist -
jeg kan ikke komme på nogen - hvorfor skulle man
det ...

Sammen med stegen og bouillon - kan du evt. ligge
et par gulerødder og et løg skåret i kvarte - som er
brunet med stegen inden du hælder bouillonen på.

Nu er jeg vild med Laurbærblade så jeg vil nok
bruge sådan tre stykker også har lige fået en prøve
som er hjembragt og købt i Grækenland.

Held og Lykke - men jeg vil bestemt vælge en
stegegryde som passer i størrelsen ...

Med venlig hilsen
Keld Gydum

God weekend ... til dig også ...
--
Køb og Salg høre hjemme i Markedsgrupper !
Annoncer - køb og salg - Læs mere på denne link:
http://www.usenet.dk/netikette/essentiel.html
Under: Brug den korrekte gruppe .... det er SÅ nemt.

Godkendelse af svar
Fra : bantam

Dato : 20-09-02 21:07

Hej dandelwatson

Jeg takker for dit svar,og kommentar

mvh
Bantam

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 22-09-02 11:58

Hej dandelwatson

Jeg vil bare lige fortælle at stegen blev rigtig LÆKKER og saftig. slet ikke tør.

Så jeg håber du er på hvis jeg en anden gang får brug for kokkehjælp.

Mvh.
Bantam

Kommentar
Fra : 666007

Dato : 02-12-02 19:08

Jeg har også lavet en kalvesteg efter jeres anbefalinger, og den blev bare KANON!!! MUMS... Mange tak for rådet!!

Kommentar
Fra : 666007

Dato : 02-12-02 19:09

Jeg har også lavet en kalvesteg efter jeres anbefalinger, og den blev bare KANON!!! MUMS... Mange tak for rådet!!