/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Vectra 1.8 16V sætter ud..
Fra : Pianomand
Vist : 4259 gange
150 point
Dato : 29-04-05 08:39

Ved varm motor sætter den meget ud ved igangsætning og lave omdrejninger når den skal trække.
Der er lige monteret nye Bosch tændrør. Det forværrede problemet!?

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 29-04-05 09:52
Kommentar
Fra : thulin

Dato : 29-04-05 10:08

Nu skriver du ikke noget om hvilken årgang eller km status.
Så jeg går ud fra at det er en Vectra-A eller B 92-95 - 95-99.

Men med de meget få oplysninger du kommer med, kan du ikke få et ret godt svar.

Men jeg vil da anbefale at starte med at få kigget alle vacuumslanger efter, har din bil kørt over 120.000 km kan der sagtens være en revne i en vacuumslange, hvilket kan give udslag i at biler går ud eller får ujævn motorgang.
check din luftmængdeføler.

Men det kan være 100 forskellige ting som er galt med din motor.
Fra en dyr computer til en vacuumslange til 5 kr.

Kommentar
Fra : Pianomand

Dato : 29-04-05 10:39

Hej Thulin.
Ja, det var selvfølgelig for få oplysninger. Det er en B'er 99 1.8 16V 120 KM.
Problemet er mærkelig nok afhjulpet for 20.000 km siden hvor der samtidig blev monteret nye Nippo Denso(?) rør og fyldt dyserens i benzinen. Det fjernede fuldstændigt udsætterne som var udtalte i 2. gear. De er gradvist kommet tilbage og efter nye Bosch rør er det blevet helt galt! Dyserens er tilsat for nyligt uden at hjælpe!?

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 29-04-05 14:41

Kunne der måske kastes mistanke til dine tændrørsledninger, eller kunne tændrørselectrodeafstanden være justeret forkert? Det kunne være mit bud.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 30-04-05 00:26

Det med tændrørene skal der nok ikke lægges for meget i, det tyder mere på at den ikke får benzin nok til accelerationen, i biler med kaburatorer skyldes det som regel at den dertil indrettede accelerationspumpe er tilstoppet, eller af anden grund ikke virker, tit kan det også klares ved at skrue blandingsskruen ud og blæse dysen ren.

Kommentar
Fra : Pianomand

Dato : 30-04-05 09:10

Hej stilke. Der er ingen tændrørsledninger i motoren, men en enhed vistnok med 4 tændspoler der sættes ned over tændrørene!?
Til kogalejy: Motoren har direkte indsprøjtning, så der er selvfølgelig 1 dyse til hver cyl., men ellers ingen!?

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 30-04-05 09:57

Ja, men har du haft de små ledninger trukket ud af stikkene, og evt. sprøjtet kontaktspray eller prontomidler ind i stikkene. - På min er der monteret 2 spoler, ovenpå 2 at tændrørene, og derfra 2 korte tændrørsledninger ud til de øvrige tændrør. (Det er ikke nemt at skelne de forskellige biler fra hinanden)
Jeg har ikke den store erfaring, med de for mig nye electroniske systemer, men må tænke lidt på en anden måde.
Symptomet kunne være som jeg beskrev, ved karburator og fordelermodellerne. Og ligeså ville jeg også prøve med karburatorsprit i benzinen, men om dyserensen erstatter dette, ved jeg ikke.
Jeg ville jo umiddelbart tro at Opel-værkstedet (autoriseret) ville kunne stille den nøjagtige diagnose, men begynder de først at eksperimentere, så ville jeg også prøve at løse problemet selv, for man fornemmer, at der ikke eksisterer nogen skrupler med hensyn til udskrivning af regninger sådanne steder. Tal med dem, og aftal, - hvis ikke de retter symptomet, så skal det være gratis, ellers et fastlagt beløb.

Kommentar
Fra : Pianomand

Dato : 30-04-05 10:17

Hej Stilke.
Der er slet ingen tændrørsledninger. Motorversionen hedder noget 1.8i X...?
Jeg har tidligere haft Opelværkstedet til at kigge på det, uden konkret diagnose til følge.
Måske tomgangsmotor, måske....., måske...!
Men da hjalp dyserens / tændrør og motoren kørte perfekt! Prøver at sætte de gamle tændrør i igen for at se om problemet bliver mindre. Ved kold motor er der intet!?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 01-05-05 23:40

Som stilke skriver: Tændrørselectrodeafstanden kunne være justeret forkert

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 02-05-05 19:37

Det er måske så simpelt som tilstoppet luftslange ved benzintanken, prøv at tage dækslet af næste gang motoren er varm, det er da en billig prøve, når værksteder ikke kan finde en fejl, er det tit fordi den er for basal.
mvh k.

Kommentar
Fra : Pianomand

Dato : 21-05-05 07:46

Hej kogalejy.
Dækslet var da en mulighed, men nej. Har monteret nyt benzinfilter uden forbedring. Mvh. !??

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 22-05-05 13:33

Har du mulighed for at få den til det når du holder stille, så prøv at se i motorrummet når der er mørkt, hvis du kan fremprovokere udsætterne, om der så springer gnister, for så har du fundet fejlen, (måske defekte ledninger eller tændspoler eller lignende.)

Kommentar
Fra : Pianomand

Dato : 22-05-05 17:05

Hej Stilke. Der er ingen tændrørsledninger og spoler - derfor kan tændrørs/spoleenheden måske godt være defekt!?
Og det er kun når den skal trække ved lave omdrejninger. Hvis den får omdrejninger kan den files på koblingen uden at problemet dukker op. Mvh Pianomand

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 22-05-05 18:22

Jeg har da ikke fået indtryk af at det er en diesel.

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 22-05-05 18:39

Problemet du beskriver, ville førhen med 99% sikkerhed være et dårligt tændrør, men det vil du jo ligesom ignorere, da du har fået skiftet disse, men et nyt tændrør kan altså også opføre sig sådan, og endvidere har vi vist ikke fået belyst om du er sikker på at electrodeafstanden er justeret korrekt. Hvis dine tændspoler sidder alle direkte på tændrøret kan jeg godt se at det er svært med ledninger, men jeg ville da også være ked af hvis det så var en af disse spoler, og hvilken, for det behøver kun at være e`n, og det er så også svært at vide hvilken.
Har du prøvet et andet benzinmærke, f.eks. Shell V-Power, det kunne da ikke ske det helt "galde" ved det. -- Når du har efterprøvet dette, og det så heller ikke hjælper,- har jeg kun en ide om at prøve et andet værksted.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 23-05-05 01:17

Et sted skriver du "ved kold motor er der intet", det betyder altså at når motoren er kold, så virker tændingen som den skal. Normalt tænder en motor jo bedst når den er varm, så mon ikke man skal rette søgelyset mod benzintilførslen.
mvh K.