/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Fusker Fairpris.dk?
Fra : schnyffeldogg
Vist : 1478 gange
20 point
Dato : 20-09-02 12:40

Jeg har tilmeldt mig fairpris.dk som leverandør fordi jeg faldt for sælgerens smarte salgstrick...
Han fortalte mig bl.a. at der allerede lå en ordre som jeg kunne få hvis jeg købte et abonnement.

Sandheden var at der ikke lå nogen ordre, den kom først senere og jeg fik på fornemmelsen at de selv havde lagt den ind
Ordren blev iøvrigt på besynderlig vis bare slettet da jeg havde afgivet et tilbud.

Andre forespørgsler på tilbud m.m. er aldrig blevet besvaret eller er blevet slettet ligeså snart jeg stiller spørgsmål eller giver tilbud på noget.
Igen har jeg på fornemmelsen at de snyder så vandet driver og laver forespørgslerne selv.
Men hvad gør jeg?
Jeg har ikke betalt og agter ikke at betale, hvordan står jeg juridisk og hvilke muligheder har jeg for at finde ud af om der er fusk med i det?
Det skal nævnes at jeg kender en anden der har været ude for det samme, han skrev dog aldrig under på noget.
en ordentlig omgang, håber der er en der kender svaret.

Accepteret svar
Fra : PowerRanger

Modtaget 30 point
Dato : 20-09-02 12:49

Juridisk er den ikke særlig svær. Du har købt et produkt, som du ikke får. Din forudsætning for at købe produktet er derfor ikke opfyldt, og du er berettiget til at undlade at betale. Længere er den ikke. At de ikke besvarer dine forespørgsel eller sletter dine tilbud er her nok til at bære en ophævelse.
Hvis du skal finde ud af, om der er fusk, kan du prøve at undersøge diverse registre, internetfirmaer skal også registreres, så vidt jeg ved. Du kan prøve at kontakte Erhvers- og Selskabsstyrelsen, de kan nok give lidt hjælp til, enten hvad firmaet er for noget, eller hvor du finder oplysninger om det.

Håber det hjalp.

Kommentar
Fra : schnyffeldogg

Dato : 20-09-02 12:58

Men det er ikke fairpris.dk der ikke svarer, det er den kunde der har oprettet en forespørgsel.
Er det stadigvæk det samme så?
Og kan jeg bare skrive til dem at jeg ikke vil betale fordi jeg ikke har fået det lovede produkt og så er den ikke længere?

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 20-09-02 13:06

Hvis du ringer på 70 13 13 30 tirsdage, onsdage og torsdage mellem kl. 9 og 12 får du fat i Forbrugerinformationens hotline.
Her sidder seks medarbejdere parat til at give svar på alt fra tyggegummi på cowboybukser til fortrydelsesret og køb af pc.

I princippet er der ikke grænser for, hvad du kan få svar på inden for det husholdningsfaglige område, samt alt der vedrører købeloven, markedsføringsloven, betalingskortloven og andre juridiske problemer.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 20-09-02 14:10

Derudover kan du henvende dig til Forbrugerklagenævnet og høre, om de har sager kørende mod fairpris.dk.
Tlf. 32 66 90 00 (alle hverdage kl. 9-13).

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-09-02 09:41

"schnyffeldogg" <schnyffeldogg.news@kandu.dk> wrote in message
news:%NCi9.9395$Qk5.480077@news010.worldonline.dk...
> Jeg har tilmeldt mig fairpris.dk som leverandør fordi jeg faldt for
> sælgerens smarte salgstrick...
> Han fortalte mig bl.a. at der allerede lå en ordre som jeg kunne få hvis
> jeg købte et abonnement.

For dem der ikke ved det : Fairpris.dk fungerer på den måde at kunder kan
lægge forespørgsler ind på hvad som helst. Disse forespørgsler vises så til
de leverandører der abonnerer på den pågældende kategori.

Samme situation har jeg været ude for. Jeg har dog betalt og vil ikke prøve
at få pengene igen. Jeg nøjes med at opsige det så snart som muligt [efter
et år].

Jeg kan dog sige at det virker som om nogle af deres ordrer er OK - jeg har
ihvertfald engang svaret en kunde hvori jeg angav min web-adresse -
hvorefter jeg kunne se at det var et firma i Ålborg. At det så bare var en
konkurrent der havde lavet en 'useriøs' forspørgsel er noget andet.

Af de 8 ordrer der har været i min tid [siden maj] har jeg hørt fra *een*
kunde [som sagde de ikke var interesserede, ikke ville ringes op -og
slettede deres forespørgsel hurtigt efter]. Og det er ikke fordi jeg sviner
dem til. Jeg stiller bare relevante, uddybende spørgsmål.

Det er interessant at du mener de selv lægger ordrer ind.... hvis du har
mere om det, ville jeg meget gerne høre det. For det vil jeg da klart
fremlægge for dem - med henblik på øjeblikkelig opsigelse pga misligehold.
Du må meget gerne maile mig privat - så vi kan sammenligne korrespondance og
generelle erfaringer med Fairpris.dk. Mailadressen står i headeren - det er
bare de store bogstaver der skal stryges.

Ville det at de selv lægger ordrer ind være nok til at opsige et abonnement
og kræve penge tilbage ? Eller ville jeg skulle bevise at der lægges falske
ordrer ind i netop min kategori ?

morten sorensen

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 06-10-02 23:03

Får du ikke det produkt du købte, skal du ikke betale for det. Det er så enkelt.
Det der med en kunde, som har oprettet forespørgsel, er jeg ikke helt klar over hvad du mener med. Vil du uddybe det??

Kommentar
Fra : casper77

Dato : 22-10-02 10:35

Hej,
Mine erfaringer med Fairpris.dk er ok.
Jeg har fået svar på ca halvdelen af mine tilbud, og at en kunde vælger ikke at svare tilbage kan man jo ikke klandre Fairpris.dk for.
Jeg synes at hele debatten om hvorvidt man skal betale sin regning eller ej er lidt latterlig....hvis man har bestilt en vare skal man også betale-så enkelt er det. Om man så ønsker at foresætte er en anden sag...
Jeg brugte for nogle år siden 50.000 kr på De gule sider uden mærkbar respons, men jeg betalte altså men regning alligevel...de har mig bare ikke som kunde længere.

Kommentar
Fra : elservice88

Dato : 27-10-02 08:11

Denne tråd var meget brugbar for mig.
I torsdags blev jeg nemlig kontaktet af Fairpris.dk med tilbud om at blive leverandør.
Jeg sagde at jeg ville have betænkningtid weekenden over, og baseret på disse indlæg, har jeg bestemt ikke lyst til at samarbejde med dem.
Så tak .... !

Kommentar
Fra : linuxrules

Dato : 21-11-02 10:00

Jeg ville bare høre om du har prøvet at lade være med at betale regbibgen?
Hvad fik du ud af det?

Kommentar
Fra : linuxrules

Dato : 21-11-02 17:34

Er der nogle her som har efraring med ikke at betale sin regning mens man henholder sog til købelovens paragraf2 stk. 1 som siger:
Der må ikke anvendes urigtige, villedende eller urimelige mangenhulde angivelser, som er egnet til at påvirke efterspørgsel eller udbud af varer, fast ejndom og andre formuegoder samtt arbejds og tjensteydelser.
§2 stk 4 Rigtigheden af angivelser om faktiske forhold skal kunne dokumenteres.
Eller generelt nogle som har erfaring med ikke att beale sin regning ud fra det man har fået ikke lever op til sandheden?.
På forhånd tak for eventuelle svar.

Kommentar
Fra : frda

Dato : 15-01-03 12:52

schnyffeldogg, endte du op med at betale? Jeg har nemlig også dummet mig ved at hoppe på en af deres sælgeres tale om guld og grønne skove.

Jeg været stået opført hos fairpris.dk siden primo nov. 2002 (med betaling d. 01.02.2003) , da jeg syntes, det lød som et rigtigt godt tilbud.
Især fordi man gav udtryk for at have en meget stor kundebase med en stor strøm af forespørgsler, hvilket har vist sig at være stik imod virkeligheden.

Jeg oplyste ellers over for dem, at jeg har at gøre med meget specielle og skræddersyede edb-løsninger, men det skulle jeg ikke være bange for, sagde man.
Med deres store kundebase skulle der skam nok dukke forespørgsler op i systemet til mig. Det har der så også gjort (en sølle håndfuld på 2 mdr.) - problemet er bare,
at de alle sammen ligger meget langt fra, hvad jeg beskæftiger mig med (der har været tale om tilbudsindhentning på ganske alm. PC'er, som kan købes på et hvert
gadehjørne).

Jeg føler mig en smule snydt, men det kan jeg sikkert kun takke min egen godtroenhed for. Jeg går ikke ud fra, at det er nemt at tackle en sådan situation,
hvor jeg på ingen måde føler, at jeg har fået, hvad jeg blev stillet i udsigt. Det er jo temmeligt svært at bevise, hvad der af en sælger blev sagt over telefonen.

Jeg kan kun anbefale andre ikke at benytte sig af fairpris.dk. Min oplevelse er, at det er penge lige ud af vinduet, uanset hvor megen guld og grønne skove,
der loves over telefonen.

Kommentar
Fra : linuxrules

Dato : 15-01-03 13:40

Skal vi ikke spørge ombudsmanden eller lign.
JEg tror at det er de samme som skoleindkøb.
De har i hvert fald den samme bogholder?.
Jeg er ved at overveje at starte en sag op men jeg mangler flere der vil være med.

Kommentar
Fra : casper77

Dato : 15-01-03 14:14

Mit råd er: kom videre, og lad være med at være kunde der mere. Brug i stedet dine reklemekroner på lokalavisen..
det er ikke altid det giver det helt vilde, men man kan altid se hvad man har betalt for.

Kommentar
Fra : frda

Dato : 15-01-03 20:31

Jo, fairpris er skam tæt knyttet til dansk skoleindkøb. Jeg spurgte dem netop om dette i går og fik følgende svar i dag:

"Dansk Skoleindkøb er vores søster firma med samme ejer. Vi sidder i samme hus og bruger samme kantine."

Med dansk skoleindkøb udvidede jeg sidst i nov. en eksisterende aftale til at omfatte "helskærmsoptagelse ud fra modtaget materiale".
Herefter sendte jeg straks materialet til dem, som skulle bruges til formålet. De ringede tilbage og roste mit materiale til skyerne,
og de bad sågar om en stak visitkort, som de ville dele ud blandt folk i deres kundebase til diverse arrangementer o.l.
Jeg ville blive fremført som "hovedleverandør", lød det fra dem. Ak, ja - som ny i branchen for selvstændige
erhvervsdrivende åd jeg det hele rådt.

Omkring jul var jeg så inde for at kigge på min profil (lidt sent måske, men jeg anede ikke uråd og havde i øvrigt haft en hulens
masse at se til), og til min store overraskelse opdagede jeg, at min profil stadig havde standard-layout, og ikke helskærms-layout som aftalt.
Regningen herfor (betaling primo april) har jeg på ingen måde i sinde at betale, da der er tale om åbenlyst konktrakbrud.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-01-03 17:51

HELT ENIG ...

Fairpris.dk fupper folk

---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by Norton anti-virus system (http://www.norton.com). Version: 8.07
and
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.443 / Virus Database: 248 - Release Date: 10-01-2003

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-01-03 20:18

"frda" <frda.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:lWbV9.36013$Hl6.4238655@news010.worldonline.dk...

> Jeg kan kun anbefale andre ikke at benytte sig af fairpris.dk. Min
> oplevelse er, at det er penge lige ud af vinduet, uanset hvor megen guld
> og grønne skove,
> der loves over telefonen.

For at tilføje lidt ... så skal i også passe på med Dansk Detail. De har
nogle
satans gode marketingsfolk, som kan lokke alt ud af jer.

mvh
RoJo

Kommentar
Fra : schnyffeldogg

Dato : 15-01-03 22:40

Som en opfølger til mit indlæg kan jeg fortælle at der er mange, rigtig mange med tilsvarende oplevelser i Fairpris kategorien webdesign (i de fleste tilfælde meget værre oplevelser).
Det viser sig at Fairpris opretter flere abonnementer indenfor samme områder, lover guld og grønne skove til folk uden at der dog er noget af det der holder i virkeligheden.

Mere eller mindre fælles for alle er følgende historie:
Man bliver ringet op af en sælger fra Fairpris der kommer med en længere skamrosning af en selv og ens hjemmeside og udtrykker klart at det lige nøjagtig er et firma som ens eget der mangler i kategorien dit og dat.
Man bliver så overtalt til at få et abonnement hos Fairpris, prisen varierer fra 2.000 til ca 5.000, i den pågældende kategori og i det valgte område/amt.
De kontakter gerne en lidt senere med tilbud om at udvide ens dækningsområde for en, ifølge dem selv, superpris.
I telefonsamtalen lader de også klart skinne igennem at der er masser af opgaver der venter og at man max har 2 konkurrenter inden for ens område/amt.

Faktum er at ud af de mere end 10 sager jeg har hørt om har INGEN fået så meget som een eneste kunde (har bla også været i kontakt med nogle elektrikere som har tilmeldt sig deres system)
Ydermere har jeg klare beviser for at uagtet de siger at man har ingen eller max. 2 konkurrenter i et område, så er virkeligheden den at man sagtens kan have op til 10 og flere.

Altså: Klar fusk, hold fingrene laaaangt væk fra Fairpris.dk som iøvrigt ganske rigtigt er hånd i hanke med Dansk skoleindkøb

Se iøvrigt her i BT som har skrevet et par artikler om Dansk Skoleindkøb:
http://www.bt.dk/Soeg.pl?s_f=0&s_n=25&s_o=soegbar&s=dansk%20skoleindkøb

Kommentar
Fra : schnyffeldogg

Dato : 15-01-03 22:42

Argh.. den gider ikke æde linket med et ø i, kopiér hellere hele denne linje:

http://www.bt.dk/Soeg.pl?s_f=0&s_n=25&s_o=soegbar&s=dansk%20skoleindkøb

Og sæt den ind i din browser

Kommentar
Fra : frda

Dato : 15-01-03 23:22

Tak for henvisningen til disse artikler. Det er meget prisværdigt.
Hvis jeg dog bare fra Dansk Skoleindkøb på skrift havde, at cd-rommen bliver distribueret rundt til alle skoler i landet.
Dette var nemlig, hvad jeg blev oplyst over telefonen, og hvis man nu laver en lidt mere grundig rundspørge blandt skolerne rundt om i landet,
kunne man måske komme frem til, at der er tale om et kontraktbrud fra Dansk Skoleindkøbs side, hvis de rent faktisk slet ikke sender den rundt til
alle skoler.

Jeg har tænkt mig at grave lidt mere i sagen, og hvis jeg kommer frem til noget, giver jeg lyd fra mig.

Kommentar
Fra : linuxrules

Dato : 19-01-03 18:24

Nu er jeg også blevet fuppet af fairpris som så mange andre.
De bryder helt klart med markedsføringsloven.
Så hvis der er nogle der vil være med til at starte en sag via ombudsmanden så er jeg med.
Jeg kontakter forbrugerombudsmanden imorgen (20.01.03) og hører ham hvordan man slipper for at betale samt sørge for at de ikke fupper flere folk.
Hvis der er nogle der er med kan i kontakte mig på bruglinux@msn.com

Kommentar
Fra : linuxrules

Dato : 20-01-03 19:14

Gå ind på www.unfairpris.dk
Det er et nyt forum hvor man kan snakke om fairpris og andre ligende firmaer.

Kommentar
Fra : B52

Dato : 04-02-03 13:34

Jeg er også blevet fuppet af fairpris som så mange andre.

Man bliver ringet op af en sælger fra Fairpris der udtrykker klart at det lige nøjagtig er et firma som ens eget der mangler i kategorien dit og dat. Og at, de har 2-3 forespørgsler på arbejde inden for vores arbejdsområde, - og om vi evt. kunne påtage os dette, - den eneste hage for, at få arbejdet er bare, at man skal lade sig registrere, som abonent hos Fairpris.
Man bliver så overtalt til, at få et abonnement hos Fairpris, prisen varierer fra ca 4.600 til 8.500, i den eller de pågældende kategorier og i det eller de valgte område-/amter.
De kontakter gerne een lidt senere med tilbud om at udvide ens dækningsområde for en, ifølge dem selv, superpris.
I telefonsamtalen lader de også klart skinne igennem, at der er masser af opgaver der venter og, at man max har 1-2 konkurrenter inden for ens område/amt.
Vi har talt med nogle andre erhvervsdrivende i og inden for samme arbejdsområde, som os. De er også blevet kontaktet af Fairpris med nøjagtig den samme smørre om guld og grønne skove. De har ALDRIG fået noget arbejde den vej igennem.
M.h.t. Dansk Skoleindkøb,- der har vi desværre også været. Det er dog nogle år siden, men det droppede vi efter nogle forespørgsler, på forskellige skoler i vores område. Vi spurgte om de kendte til Dansk Skoleindkøb, og svaret var et rungende NEJ ! Det med CD-rommen,- den findes, men det var U-pro. lavet og sikkert kun sendt til os, finishen var simpelthen ringe, og sjovt nok, så lå priserne i samme leje som nu.

Kommentar
Fra : Tristan_815

Dato : 23-05-03 02:24

Jeg er ufattelig glad for at jeg fandt ud af det her!
Jeg sad og overvejede om jeg skulle faxe en underskrevet kontrakt tilbage til fairpris.dk, og syntes ligesom jer at det lød sindsygt godt, og at det var lige det jeg stod manglede for at komme rigtigt igang med min lille virksomhed!
En sælger fra fairpris.dk har kimet mig ned hele dagen, startende fra imorges, og har efterfølgene ringet 3-4 gange samme dag!
Jeg har fortalt ham at jeg ville tænke over det, men han forklarede at det var et særligt tilbud til mig, og at jeg var den perfekte samarbejdspartner de lige stod og manglede på sjælland!
Det særlige tilbud kunne jeg kun benytte mig af idag, og hvis jeg skulle tilmede mig på sjælland, var normalprisen lidt over 19000,00 kr.+moms, men specielle mig kunne få det samme for kun 11850,00 kr.+moms!
Da jeg havde travlt med at passe min biks, sendte jeg en fax at hvis han skulle have svar idag, måtte jeg pænt takke nej, og at jeg ikke ville betale det beløb for kun at blive formidlet på sjælland.
Så ringede han igen, og nu kunne alt det der ikke kunne lade sig gøre før, pludselig lykkes nu og til samme pris, og så måtte stakkels ham tage skraldet med sin chef imorgen tidlig, for det var jo virkelig special tilbuddet fra det ydre rum!
Efter at have læst jeres erfaring, er den sidste tvivl ihvertfald sat på plads, og det skal I have rigtig mange tak for!

Kommentar
Fra : frda

Dato : 23-05-03 16:37

Hej alle

Til de der måtte være interesseret i at komme Dansk Skoleindkøb, fairpris.dk, m.v. til livs, kan jeg oplyse, at jeg
for nogle uger siden gennem jurist lod Dansk Skoleindkøb politianmelde (efter tilskyndelse fra Forbrugerombudsmanden).
Sagen er stadig til behandling hos politiet. Vi betragter sagen som en bedragerisag, hvor Dansk Skoleindkøb bl.a. anvender
overrumplende salgsmetoder og vildledende markedsføring over for iværksættere umiddelbart efter, at de har ladet sig
momsregistrere. Følg evt. også tråden på www.unfairpris.dk for yderligere info.

Vil man gerne være med til at bakke op om politianmeldelsen (i første omgang kun mod Dansk Skoleindkøb),
skal man være meget velkommen til at skrive det her i denne tråd.
Alternativt kan man også skrive direkte til mig på tux@sentinel.dk

Kommentar
Fra : Tristan_815

Dato : 23-05-03 21:25

casper77, du skriver at dine erfaringer med fairpris.dk er ok.
Kan du ikke uddybe det, har du fået en mærkbar ændring i formidling af din virksomhed?
Vil du fremover bruge tjenesten og er det efter din mening det værd?
på forhånd tak!

Kommentar
Fra : Tristan_815

Dato : 04-06-03 15:17

Jeg fatter ikke at det er delt op i amter hos fairpris, når det er hjemmesider der henvises til, og hjemmesider er jo ikke regionalt men nationalt!
Desuden sagde de til mig at de havde hårdt brug for mig som samarbejdspartner på sjælland, da de manglede det.
Jeg prøvede så at oprette mig som privatkunde hos dem.
Jeg lagde et spørgsmål i samme genre som den de tilbød mig, og så regnede jeg med at få et par svar sådan rimelig lokalt, eller ihvertfald tæt på.
MEN jeg fik 17 svar fra forhandlere, og det var fra hele landet!
De havde brug for mig, ja sikkert....
De kan rende og hoppe!
Mit råd:
Brug pengene på noget andet og hold jer langt væk fra dem, de kan ikke bruges til noget.
Uanset hvad de tilbyder og hvor godt det lyder, så SIG NEJ!

Kommentar
Fra : katarina1

Dato : 29-07-03 14:16

Jeg har desværre nået at betale Fairpris, der er dog ikke gået 14 dage siden det skete, hvad gør jeg for at få mine penge igen?????

Kommentar
Fra : frda

Dato : 13-08-03 12:55

Hej alle,

jeg vil på det kraftigste anbefale folk, som føler sig snydt og bedraget af
Dansk Skoleindkøb, Fairpris, HRI, etc., kontakte mig enten via mail
(tux@sentinel.dk) eller på tlf (40 55 04 41) hurtigst muligt. I morgen
(torsdag kl. 21.25) i Pengemagasinet handler det om, hvordan disse firmaer
overrumpler og fupper ofte nye og uerfarne, der netop har ladet sig
momsregistrere. Jeg vil sørge for at videresende folks hændelsesforløb til
rette vedkommende, så ens historie har mulighed for at komme med som en del
af udsendelsen.

vh Frederik Dannemare