/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Bordben i bøg - hvor kan de købes??
Fra : dyrbye
Vist : 4604 gange
200 point
Dato : 28-04-05 22:35

Jeg skal lave et spisebord i bøg men mangler nogle bordben i bøg.

Hvor kan man købe bordben i bøg???

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-04-05 22:43

Det billigste er at gå til en genbrugsforretning og købe et billigt bøgebord. Afmontere benene og pudse dem ned.
Du kan også kontakte en møbelsnedker eller et firma der laver bøgemøbler. Firmaet har måske nogen du kan købe og selv arbejde videre med.

Bordben i Bøg er ikke en alm. handelsvare. Du må altså kontakte en fabrikant af Bøgemøbler. Nu taler du ikke om prisniveau, så jeg ved ikke helt hvor vi er henne rent økonomisk. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 28-04-05 23:12

Hvis du kan lave de andre ting til et bord, er det et epørgsmål om at "opfinde" de ben, og den måde du vil montere benene på, og så få fat i de skruer og/eller beslag du vil bruge. Her kan du selv finde den finisk , og andre egenskaber du ønsker. Der er flere steder a la råd & dåd, eller lignende steder, hvor du kan få ting, der er anvendelige. Er du ude på at lave et organisk formet bord, er grene et fortræffeligt udgangspuunkt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-04-05 23:20

Rosmon -> Hvad mener du lige med "Her kan du selv finde den finisk , og andre egenskaber du ønsker."?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-04-05 23:53
Kommentar
Fra : berpox

Dato : 29-04-05 00:17

Eventuelt kan du købe den mængde/kvalitet du skal bruge hos et savværk, f.eks. http://www.hvalsoe-sawmill.dk/ og så selv stå for bearbejdningen.

Dér har jeg selv indkøbt mindre mængder specielle træsorter...ring og hør, de er flinke

mvh berpox

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 29-04-05 00:39

Hvad facon skal det have (lige-firkantede, et rundet hjørne, organisk eller andet), og hvilken overflade (raspet, stålbørste på vinhelsliber, sandpapir korn 60 - 1200 (virkelig lækker glat overflade), og skal det have lud, olie, voks, sæbe, oxalsyre eller andet. Du kan lave et bord i en facon og finish du ikke kan købe dig til, og flere ting kan bruges sammen, du skal blot beslutte hvor meget arbejde du vil lægge i det, og så lad materialerne fortælle dig hvad de gerne vil. brug mindst lige så lang tid på at SE, som du bruger på at knokle, så får du det unikke, det enestående. når du sliber rasper o.l., skal du se mere med dine fingre, end med øjnene. ............... og glas er en god hjælp til både det grove, of ug finpudsningen, bedre zieklinge får du ikke, og du kan som regel få gratis glasstykker fra glarmesterens affald.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 29-04-05 00:41

Man kan tit få noget godt affaldstræ gratis, eller billigt på savværkerne.Blot find et der arbejder med bøg.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-04-05 00:54

dyrbye -> Når du skriver at du skal lave et spisebord i bøgetræ, må vi jo også gå ud fra at du KAN noget med træ. Og det tyder vore kommentarer jo også på. Vi mangler nogle flere oplysninger fra dig om HVAD du kan, HVAD du vil, og ikke mindst HVAD du vil betale. Vi har alle prøvet at hjælpe dig. Nogle udfra økonomiske betragtninger, nogle ud fra praktiske betragtninger og andre udfra kunstneriske betragtninger.

Nu må du gerne lige komme og uddybe dit spørgsmål. Hilsen AJ

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 29-04-05 06:21

I Ikea har jeg selv købt bordben i bøg, dengang havde de også i birk og mørkt træ, men sortimentet skifter, måske har de det ikke mere.
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?catalogId=10101&storeId=14&categoryId=10391&langId=-12&parentCats=10121*10391&chapterId=10398&cattype=sub
dem Ikea har er ellers ret smarte at montere, en stor rund metal- dims monteres først, dernæst er det bare at skrue benet fast i den.

Kommentar
Fra : dyrbye

Dato : 29-04-05 09:49

Jeg har tænkt mig at købe en limtræsplade i bøg hos mifapladen.dk (240 x 91). Den skal behandles med hvid lud og derefter sæbebehandles.

Det skal være firkantede ben - jeg har set at man kan købe runde ben i bøg hos mifapladen.

De har ikke bøgeben i Ikea - jeg har lige spurgt.

Min far værktøj til at afrunde kanter.

Vi er ved at undersøge om Værkstedet i Badstuen i Odense evt. kan bruges så vi selv kan lave bordben.

Min far er snedker men har ikke længere ret meget værktøj.

Kommentar
Fra : dyrbye

Dato : 29-04-05 09:52

Den "plade" der plejer at være foroven på et bordben til at skrue fast i bordpladen - kan man købe sådan en et sted?

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 29-04-05 11:44

ja, jeg har set dem på Vildsund Marked, men det er noget jeg også vil tro, at de kan hjælpe med i Råd og dåd.Du kan enten save nogle firkantede ben, eller i en vinkel på ca. 2 grader, og derpå runde kanter. Slip med helt op til korn 1200, og tag derpå og gør træet godt vådt, og slib det til det forbliver glat, også efter det er tørt. Behandel så træet som du selv foreslår, slip og poler; så får du et rigtigt lækkert stykke møbel.

selvom det ikke er nødvendigt at slibe finere end korn 180, så kan du mærke forskel på selv forskellen fra korn 600 til korn 1200. Jeg er blevet kræsen af at bruge korn 1200, som jeg til gengæld nyder at røre ved.