/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Fødselsdag
Fra : 1hurra
Vist : 1616 gange
270 point
Dato : 28-04-05 11:53

Jeg skal holde familefødselsdag for mit datter, der bliver 2 år.

Vi skal afholde et OL, er der nogen der har nogen gode forslag til lege/konkurencer hvor alle kan deltage fra 1 år til knap så mobil.

Vi er et sted hvor der er en KÆMPE græsplane og sandkasse, samt en lille smule fliser

evt kan man dele op i hold med forskellige lege.

Jeg skal også bruge hjælp til pyntning af bord og lokale samt invitationer.

Jeg overvejer at købe flag fra flere lande, men ved ikke hvor man kan købe dem

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-04-05 12:33

I Netto kan du få et gratis blad der hedder KIWI. I det nyeste nummer er der på side 12 en god artikel om at holde fødselsdag for småbørn. Den skulle du læse. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : joniaya

Dato : 28-04-05 12:34

Hmm.. en oplagt idé ville måske være en stafet blandt andet.

Hvor børnene skal kravle under nogle ting, hoppe over nogle ting og så videre.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-04-05 12:41

Flagene kan du evt finde på nettet og så printe ud. Hvis du printer det samme flag ud spejlvendt i forlængelse af sig selv, så kan du folde det om en lille "flagstang".

Lege: http://www.hverdagogfest.dk/festlege-vis.asp?Id=38

Hvornår er fødselsdagen?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-04-05 12:43
Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 28-04-05 14:34
Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-04-05 16:07

Hvad med at sætte en pavillon op i haven, så kan vejrguderne gøre, hvad det passer dem

Konkurrence i sandkage "bagning". Gemme små overraskelser i sandet med små flag på toppen. Så kan de skiftes til at tage en.

Jeg bliver helt misundelig - jeg har desværre ingen børn, og jeg har bl.a. altid drømt om at lave børnefødselsdage

Jeg vender tilbage, hvis der popper flere idéer op.

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-04-05 17:10

Man kan også holde "æggeløb". Hver deltager bliver udstyret med en ske og et æg. Der er frit valg mellem råt og totalt hårdkogt. Det gælder om at komme fra et punkt til et andet, uden at tabe ægget, der skal ligge i skeen. Hvis man taber ægget, må man starte forfra, hvis det ikke gik i stykker, men hvis det er smadret, er man "ude".

Der er også "parløb". To mennesker får bundet deres ene ben sammen, så man skal sætte de bundne ben i jorden på samme tid. Der gælder det også med at komme først fra et punkt til et andet, og det er slet ikke så let, som det lyder. Det er nok ikke noget for ældre mennesker, da det er ret nemt at falde.

Man kan jo også holde tovtrækning. Et hold i hver ende af et tov. Midt imellem holdene trækkes en linie. Det hold, der får trukket modstanderne over midterlinien, har vundet.

Der er også "flasken peger". Der sætter man sig i en rundkreds. En af personerne skal udstyres med en tom flaske, og skal få flasken til at snurre om "sin egen akse". Den flaskehalsen peger på, skal gøre et eller andet, som den der har sat flasken igang bestemmer. (fx. hoppe på et ben i et min. eller løbe rundt om et eller andet). Derefter er det "offerets" tur til at køre flasken/bestemme.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Skattus

Dato : 28-04-05 17:33

Snor om mave og få kuglepen i flaske.

Kommentar
Fra : theking

Dato : 28-04-05 19:32

Noget som vi bruger til børnefødselsdage, er flasken peger, men om gaverne. Fødselsdagsbarnet drejer flasken, og den flasken peger på giver så sin gave til fødselsdagsbarnet. Det er sjovt for ungerne og både den som giver gaven og barnet selv (samt alle de andre), følger med og snakker om gaven. Ellers er det nok skattejagt der er mest in for tiden, man kan lave det så hver post har en opgave, fx. fylde spande med sand, dreje rundt om sig selv 10 gange, hoppe på et ben (eller hoppe når de er så små), grave ting frem fra sandkassen o.s.v.
Håber i får en god dag.

hilsen Tine

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-04-05 19:38

Hallooo, fødselsdagsbarnet er 2 år og gæsterne omkring samme alder

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-04-05 19:41

Prøv at læse spørgsmålet en gang til.

Citat:
Vi skal afholde et OL, er der nogen der har nogen gode forslag til lege/konkurencer hvor alle kan deltage fra 1 år til knap så mobil.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-04-05 20:20

Knap så mobil - er det ældre mennesker eller små børn?

Hanne

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-04-05 22:05

Hej Hanne.
Familiefester plejer ikke kun at bestå af børn på to og derunder.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-04-05 23:15

Jam jam, der står børneføs'da' - uha, jeg ka' ikk' redde den?

Hanne

Kommentar
Fra : 1hurra

Dato : 29-04-05 11:09

Hej

Sikken mange gode svar, med knap så mobil menner jeg ældre mennesker, vi har to med af slagsen, så er der lige nogen små børn, resten er unge mennesker mellem 30 og 50 år.

Det med pavillon var en god ide, men det er ikke hjemme i vores have, men nede foran hvor jeg bor, så der må jeg ikke sætte noget op.

Det skal holdes 18 juni.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-04-05 14:58

Fin dato! Forhåbentlig er det sommervejr. Og der lidt tid til at forberede det hele..

Er du nu SIKKER på, at det er "OL" du ønsker at lave? Jeg tænker på, at ved sådan en lejlighed er der som regel en mindre del vindere og en større del tabere.... Og hvis der KUN er småbørn med, -IKKE skolebørn, så synes jeg, det er for tidligt med OL i det hele taget...

Din datter vil da have mere glæde af, hvis du f.eks. fandt nogle gamle sanglege frem. Det ville helt sikkert også more den ældste generation.
Hvis der ER skolebørn med også, så kunne man lave en traditionel skattejagt også..

Accepteret svar
Fra : Camillasmoster

Modtaget 270 point
Dato : 29-04-05 19:24

Med så mange aldersgrupper kunne du lave en leg/konkurrence, som passer til hver gruppe.

Eller hvad med en tegnekonkurrence,, hvor hver enkelt aldersgruppe skal arbejde sammen og til sidst vise hele selskabet, hvad de har lavet.

Eller lave en gruppe med de yngste sammen med de ældste. Ældre mennesker og små børn kan have meget glæde af hinanden.

Stil et stafeli op med en stor malerramme og nogle acrylfarver og pensler. Her kan alle male ders lille del af billedet.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-04-05 19:39

"Bro,bro, brille..." "Tag den ring og lad den vandre...", "Hvem har bolden...", o.s.v. osv. Sanglege, som de ældste helt sikkert kender og vil nyde, og som de yngre har godt af at få opfrisket, -og som de helt små meget hurtigt vil kunne lære og synge med på. --Måske har de ældste forslag til andre lege, som også egner sig.

OL kan din datter jo have til gode til om nogle år, når hun skal holde klassefødselsdag...

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 29-04-05 21:01

Der er jo også "Gæt og grimasser".
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-04-05 00:43

Tegn og Gæt

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-04-05 00:43

Ludo turnering

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-04-05 16:39

--------------------Men det skulle jo være udendørs-lege..............

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-04-05 21:15

Det kan man da også udendørs

Og så i al slags vejr! I godt vejr under fri himmel - i dårligt vejr under Pavillon.

Borde og stole og ludospil er det eneste, der behøves!

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : 1hurra

Dato : 02-05-05 14:07

jeg er nok ikke så god til at præcicer mig. Der er to helt små med, min datter og hendes fætter, så går de i børnehave og skole.

Jeg ved godt at min datter ikke få så meget ud af et OL og det er måske lidt groft, men det er også mest tænkt for os unge. Men det kunne være sjovt hvis skolebørne kunne deltage, det er ihverfald min plan. De små kan jo bare løbe rundt mellem os, gynge, lege i sandkassen mv. og så kunne der være enkelte konkurencer der er et hit. Der er en stor græsplæne der omgiver selvle gepladsen ugen hegn, så de vil følle at de er med uden at være det, og så må vi bare tage den tid, det tager incl afbrydelser fra børn.

Jeg havde tænkt mig, at der skulle være et hold (land) der er vinder over alle vinder, men at der også gives en præmie i hver konkurence. Jeg er gået i gang med at lave guld-sølv-bronce- medaljer.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-05-05 15:10

Så tager du de to bedsteforældre og aktiverer dem med pasning af de to yngste og evt. børnehavebørnene.. -Hvis det er varmt, kunne det være noget med et soppebassin, -ellers noget nyt og spændende sand-legetøj.

Resten deler du op på f.eks. 4 lande, med ligelig fordeling alders- og kønsmæssigt.

Og så er vi nået til dit egentlige spørgsmål: Konkurrencer for skolebørn og unge voksne, som kan bruges i en OL -konkurrence... --Måske er der noget i de links, som du allerede HAR fået?

Hvor mange vil der være fra "hvert land"? ---Og hvordan vil aldersfordelingen være i de 4 lande?
(Når der kun er 4 lande, så vil alle lande sandsynligvis kunne gå hjem med mindst én medalje)

Godkendelse af svar
Fra : 1hurra

Dato : 09-05-05 10:42

Tak for svaret Camillasmoster.