/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Angivelse af sti iselvudpakkende zip-fil~
Fra : ulleulle
Vist : 520 gange
200 point
Dato : 27-04-05 23:25

Hej derude.

Jeg har forgæves søgt at finde frem til, hvad jeg skal skrive i sti-feltet, når jeg laver en selvudpakkende fil ud fra en zip-fil, og zipfilens indhold som standard skal pakkes ud til skrivebordet hos en vilkårlig person, som åbner filen. Det er altså i feltet "Default unzip folder", der skal fyldes med en sti-angivelse af en art, således at zip-filen pakker sig ud til skrivebordet uanset om brugeren kører Win 98, 2000, Me eller XP. Hvis jeg nu angiver "c:\documents and settings\all users\skrivebord", så vil den vel ikke pakke ud til skrivebordet på en Win 98 maskine? Der gemmer skrivebordet sig i windows/win/win98 eller hvad man nu har fundet på at installere Windows i.
Jeg håber, jeg forklarer mig godt nok? Ellers sig til.

Mvh.

Ulle

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 27-04-05 23:58

prøv med:
%windir%%homepath%

hos mig giver det:
C:\WINNT\Documents and Settings\berpox

på Windows2000...når jeg laver en echo %windir%%homepath% i en cmd prompt....

Ved ikke om det virker i Win9x og Me - men det *burde* virke i 2000 og XP

mvh berpox

Kommentar
Fra : aaron

Dato : 28-04-05 00:46

"Default unzip folder" bliver sædvanligvis angivet til C:\Temp, da denne mappe findes på langt de fleste maskiner uanset styresystem, men du kan selvfølgelig skrive alt mulig andet.

//aaron

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 100 point
Dato : 28-04-05 08:42

Hvis det skal være til temp folderen uanset hvor miljøvariablen måtte være defineret til, kan bruges %temp%

Der er tilsyneladende ikke nogen %environment_variable% der angiver stien til desktop/skrivebord uanset operativsystem og sprogversion

Så desværre....

%USERPROFILE% giver dig stien til %HOMEDRIVE%\Documents and Settings\%USERNAME%\
ex.: echo %USERPROFILE% giver C:\Documents and Settings\berpox

%ALLUSERSPROFILE% giver dig stien til %HOMEDRIVE%\Documents and Settings\All Users
ex.: echo %ALLUSERSPROFILE% giver C:\Documents and Settings\All Users

- du må så tilføje \Desktop for engelsksprogede versioner, og \Skrivebord for de danske...

mvh berpox

Kommentar
Fra : kennybear

Dato : 29-04-05 20:33

Se nu kommer det jo også an på hvilket program du bruger til at lave den SFX (=SelF eXtracting) fil, der er typisk forskellige variabler til de forskellige programmer der er på markedet, så derfor ville det være rart at vide om det er WinRAR, WinZip, eller et andet program du bruger.

Godkendelse af svar
Fra : ulleulle

Dato : 27-04-06 22:03

Tak for svaret berpox.... omend det ikke løste mit spørgsmål, så gjorde du dig umage.