/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
"Overlevelsestur" i Østjylland
Fra : Bamse82
Vist : 2572 gange
100 point
Dato : 27-04-05 22:19

hej...

Jeg er i den situation at jeg er blevet bedt lave et "overlevelses"-arrangement for 20 drenge i alderen 14-17 år. De er alle håndboldspillere og jeg havde tænkt mig at de skulle gå 5-10 km. + løse nogle opgaver (det er der styr på). Og så havde jeg håbet at vi kunne ende et sted hvor vi kunne få lov at overnatte (gerne i en skov eller lign.) ved at de får udleveret en pressing, noget reb, og hvad der ellers skal bruges. ligeledes håber jeg at kunne skaffe nogle fisk, kyllinger eller lign + bagekartofler, som de så selv må tilberede et måltid ud af. Men problemet i alt det her er:
Hvor er der en lejrplads (eller et andet sted, hvor vi kunne være) i østjylland?? Gerne i omegnen af Århus og Silkeborg. Håber nogen kan hjælpe....

med venlig hilsen

Lasse Kristensen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-04-05 22:23

Bare tag kontakt til nogle spejderledere i den egn du vil hen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Bamse82

Dato : 27-04-05 22:26

jo tak...

Men er der ikke nogen der har nogle gode erfaringer i området??

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-04-05 00:34

Jo Spejderne bla. Hi
Mvh Sune

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 28-04-05 03:06

Prøv at kontakte FDF, måske I kan låne 'Sletten', der er bl.a. en bro hvorfra man kan rapelle, Sletten ligger lige ned til Julsø. se dette link http://fdf.dk/Sletten/

mvh ole

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 28-04-05 07:23

Rundt omkring i landet findes der primitive overnatningssteder. Der er også nogle skove man må overnatte i. Du kan se det her: http://www.friluftskortet.dk/
Mvh Else

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-04-05 08:26

Tusdam vil være oplagt. Ligger ved Sondrup (udaf ved hvor Mango bor, tror jeg nok)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-04-05 08:28
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-04-05 08:31
Accepteret svar
Fra : ujbv

Modtaget 100 point
Dato : 28-04-05 08:37

Hej Bamse82

Ja - du får endnu et spejdersvar herfra. Lige pt. har jeg ikke en direkte henvendelsesadresse at give dig men - min 13 årige knægt var på Plan-tur omkring Ry (Rørdam tror jeg lejerpladsen hed?) sidste efterår. Det var et ekstremt spejder-kursus som blandt andet indeholdt kanosejlads - rapelling - klatring med isøkser/sko på big-halmballer - et dag/natløb med ret opfindsomme poster indlagt for bla. at kunne finde frem til madforsyninger mm - teltovernatning i skov - bygning af en sauna ved silkeborgsøerne (en hule med bålsted dækket med store sten ) for derefter at få en dukkert i sikleborgsøerne. Som andre også har svaret, så vil det være en god ide f.eks. at kontakte andre - deriblandt spejdere/(DDS) eller andre frilivsforeninger i det område du påtænker.
Du bør af sikkerhedsmæssige grunde nok alliere dig med flere "voksne" som kan assistere med opgaven og sørge for at alle 20 kommer helskindet med hjem igen.
Pøj pøj - der er et hav af muligheder. (hvis du ønsker mere kan jeg evt. finde et kontaktnr. til dig?)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-04-05 08:45

Tudsdam har masser af natur. Mulighed for lange gåture, f. eks ned og se Vårsø (skarvreservat).

Kulla ligger ved en skovsø med et stygt kuperet terræn. Skovsøen er opdæmmet, idet der tilbage i tiden har været et kraftværk der. Der render en å lige forbi hytten. Orienteringsløb i den skov er noget der virkelig kan give syre, idet bakkerne er særdeles barske.

Godkendelse af svar
Fra : Bamse82

Dato : 28-04-05 09:18

tusind tak for svaret... det var meget brugbart :D