/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
12 volt
Fra : Suzuki_K50
Vist : 420 gange
100 point
Dato : 26-04-05 22:13

ka en suzuki k50 laves om fra 6 volts til 12 volts

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 26-04-05 22:17

Nej, ikke med min bedste vilje kan jeg se at det kan lade sig gøre, i hvert fald ikke for menneskepenge. Alt hvad der kører på 6 volt skal skiftes til at køre på 12V, startmotor, generator, lys, tændingsanlæg. Hvorfor vil du i øvrigt lave den om, den er jo konstrueret til at kunne klare sig på 6V. Du får jo da ikke mere lys ud af det bare for at tage et eksempel!

mvh ole

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-04-05 22:23

Men det kan måske lade sig gøre at oplade 2 6v batterier paralelt og bruge dem i serie ved hjælp af nogle krafdioder og lidt elektronik, så der kan trækkes til lys og andet udstyr.
Men det ændrer ikke det olarsen siger.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 26-04-05 22:37

Hvis man sætter to batterier parallelt er det vigtigt at sikre dem mod, at hvis det ene kortslutter så brænder det andet ikke af. Derudover skal batterierne vær lige 'nye' da et gammelt batteri vil aflade et nyt, på grund af den forskel der er i den indere elektromotoriske kraft (der er forskel på den indre modstand i de to batterier, hvis de ikke er helt ens) Vil du have lidt mere effekt fra batteriet er det måske muligt at købe et med lidt flere Ah (Ampere timer) det fylder så også lidt mere, men det er alt andet lige en bedre løsning and to paralelle batterier.

vh ole

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-04-05 22:41

Jeg glemte lige..............
Spørgsmålet lyder om man kan men jeg glemte lige at det ikke er nogen god løsning.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 26-04-05 22:44

Okay alt kan lade sig gøre . . . hvis man ka' bætåle!

vh ole 96-)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-04-05 22:47

Og der står ikke 96-) men procent-) =

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 26-04-05 22:51

Hvis man kigger i oversigten over smilys står der 96-) men der skal stå 96%) tyrkfjel??

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 26-04-05 22:51

Jeg gi'r op!

ol

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-04-05 12:13

olarsen

Der står ikke 96 men procenttegnet.

% - ) uden mellemrum skulle det blive til

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-04-05 17:01

Ellers kan du bare markere disse tegn, og kopiere dem ind på siden.

Kommentar
Fra : Suzuki_K50

Dato : 27-04-05 21:29

ole det er fordi at jeg kunne godt tænke mig neon lys

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-04-05 21:49

Neon lys, lige som til reklamer? Hvad er strømforbruget, hvor meget leverer generatoren/dynamoen, det må stå i de tekniske data. Men umiddelbart skulle det ikke være et problem, medmindre disse neon reklamer kun fåes til 12 V, hvis det er tilfældet skal du bruge en spændingsdobler ,som muligvis kan fåes til 6V, de findes i hvert fald til 12V (Ikke til stor gavn i dit tilfælde). Du kan evt. prøve i en hobbyelektronikforretning, jeg har fundet et helt tilfældigt link på Google, søg selv på andre. www.helmholt.dk

God lyst
ole

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-04-05 22:14

Spørgsmålet er faktisk næsten besvaret den 18/3 2003 Fandt det på Google. www.kandu.dk/dk/spg/28409

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-04-05 22:15

Ikke 18/3 men 18/12 2003, undskyld.