/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
spartling af huller
Fra : bente64
Vist : 3533 gange
50 point
Dato : 19-09-02 23:24

Jeg bor i lejlighed fra 70'erne, og køkkenet er fra samme årgang. Jeg er nu træt af de grimme køkkenlåger og tror at en gang maling og nogle nye dørgreb, vil gøre underværker. Problemet er at de nuværende dørgreb er nogle grimme tingester som efterlader et hul (helt igennem) på ca 4 cm i diameter. Hvordan får jeg lukket disse huller?

Accepteret svar
Fra : Melander

Modtaget 60 point
Dato : 19-09-02 23:36

hej

Tjaa, at fylde dem med spartelmasse, er udelukket, det vil være at for bøvlet, men du kan låne/købe et hulbor, det er et bor som kan bore runde stykker træ ud, find en der passer i størrelse med dine huller i lågerne, og lim så propperne i, spartel evt. efter med træspartel, og puds dem til sidst så det ser pænt ud.

Du kan også bare købe en lille bøtte med færdig træspartel, fordelen ved den type spartel er at, når den er hærdet igennem, kan du skrue skruer i den, men husk når du fylde i hullerne, vil det synke efterhånden som det hærder op, og så må du fylde mere i. ved denne måde, gør du også det pænt ved at pudse til sidst.

mvh. Melander

Godkendelse af svar
Fra : bente64

Dato : 19-09-02 23:45

Tak for svaret Melander.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 19-09-02 23:50

Det var så lidt, jeg håber det lykkedes for dig. Det har dæleme også været nogle underlig greb, der har siddet på, 4 cm hul igennem, er faktisk ikke så lidt. Men du skal nok gå efter at få lavet de propper, da hullet er helt igennem, det bliver det pæneste resultat.:)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-09-02 22:37

bente64 wrote:
> Jeg bor i lejlighed fra 70'erne, og køkkenet er fra samme årgang. Jeg
> er nu træt af de grimme køkkenlåger og tror at en gang maling og
> nogle nye dørgreb, vil gøre underværker. Problemet er at de nuværende
> dørgreb er nogle grimme tingester som efterlader et hul (helt
> igennem) på ca 4 cm i diameter. Hvordan får jeg lukket disse huller?

Skære en skive af samme materiale (formentlig spånplade) som limes i
hullet og derefter spartles og grundes.

> e behøver at brænde til CD?

Det forstod jeg til gengæld ikke.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Kommentar
Fra : summer

Dato : 20-09-02 00:05

Du kan lave en bomstærk udfyldning på følgende måde:
Slå 4-5 små søm rundt i hver hul som en slags armering. Læg lågen ned idet du laver et slags bagstop af et stykke plade med plastic over (hænger ikke i). Nu er du klar til at grovfylde hullerne. Dette kan du gøre med flere slag materiale, f.eks. Dana Filler http://www.danalim.dk/conferences/offentlig/produktinformation/indendorsfiller.pdf
Dette bevarer fylden - kan købes i de fleste byggemarkeder.
En billigere og ligeså god løsning: Bland noget savsmuld med almindelig hvid snedkerlim/hobbylim/kunstharpikslim til du har en passende tyk grød, som du fylder hullet med.
I begge eks. skal der efterslibes og efterfyldes med ganske alm. spartelmasse og så finpudses. Husk lige når du skal male, at grunde de rep. huller en ekstra gang.
Mv.
summer

Kommentar
Fra : summer

Dato : 20-09-02 00:10

Du er selvfølgelig velkommen til at bruge mine forslag, selv om du har acc. melanders svar, som jeg ser nu. Det synes jeg umiddelbart er en bøvlet og besværlig måde, men OK.
melander, vi har også skabe fra 70.erne. her var hullerne 6 cm

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-09-02 22:49

"bente64" <bente64.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:Z7ri9.7445$Qk5.398880@news010.worldonline.dk...
Hvordan får jeg lukket disse huller?

Sav nogle klodser der passer i hullerne med ca en halv cm luft hele vejen
rundt om og som er lidt tyndere end lågen.
Læg lågen ned med et stykke plastik under hullet, der slutter tæt mod lågen.
Brug en polyesterspartel (bilspartel) f.eks. QuickSpartel 2000 eller
PlasticPadding Bilspartel og bland en stor klat.
Læg klodsen i hullet og fyld op med spartel rundt om ved at "svuppe" det i.
Dæk klodsen til med spartel til du er ca 1mm over lågens front.
Når spartelen er hærdet (10 min) kan du slibe med groft sandpapir og evt.
spartle igen hvis der er fine pore i spartelingen.

Tip: Mal ikke med vandbaseret maling hvis du vil undgå at male 5 til 6 lag.
Brug istedet en autolak og rul den på med en fin rulle, resultatet er som
sprøjtemaling. Husk at slibe til mindst korn 400 før du maler! Det kan
faktisk godt betale sig
Brug en fin rulle istedet for pensel, uanset malingstype, det giver langt
den flotteste overflade.

Mvh.
/ZIGGE

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-09-02 03:51

"bente64" <bente64.news@kandu.dk> wrote in message
news:Z7ri9.7445$Qk5.398880@news010.worldonline.dk...
> Jeg bor i lejlighed fra 70'erne, og køkkenet er fra samme årgang. Jeg er
> nu træt af de grimme køkkenlåger og tror at en gang maling og nogle nye
> dørgreb, vil gøre underværker. Problemet er at de nuværende dørgreb er
> nogle grimme tingester som efterlader et hul (helt igennem) på ca 4 cm i
> diameter. Hvordan får jeg lukket disse huller?e behøver at brænde til CD?
>
> --
ZIGGE har fuldstændig ret. Den metode brugte jeg sidste år. Køkkenet er et
gammelt Domino med egefinerede spånpladelåger.Jeg gik i Flygger og fik noget
grunder samt en blank maling, ikke plastmaling, og en fin skumgummirulle. Og
resultatet? folk troede vi havde fået nye låger da de så det. Good Luck.
Jens.

Kommentar
Fra : bente64

Dato : 20-09-02 20:06

Til Zigge: 1000 tak for dit gode råd til maling, det skal jeg huske. Hvilken korn str. skal jeg starte med??

Til Erik Olsen: > e behøver at brænde til CD? Det forstår jeg heller ikke. Det er ikke noget jeg har skrevet????