/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Momsbogføring ifm. vareprøver fra 3. lan~
Fra : christofferd
Vist : 911 gange
50 point
Dato : 26-04-05 19:39

Jeg har hjemtaget en vareprøve fra et 3. land som der skal betales told og moms på.

Det kan jo trækkes fra igen eftersom jeg gør det i firma-regi, så mit spørgtsmål er helt teknisk:Skal man overhovedet betale moms af en vareprøve, eller er vareprøver ikke momsfritagede?

På bundlinjen vil det jo give det samme (jeg bogfører momsbeløbet i rubrikken "importmoms" og bogfører det igen i rubrikken "købsmoms/indgående moms" så det giver 0), men det betyder jo alligevel noget rent bogføringsmæssigt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-04-05 20:04

Jeg mener at hvis der reelt ER tale om en vareprøve, bør de medfølgende dokumenter også vise at prisen er 0 kr. I så fald bliver såvel moms som told også 0 kr. idet begge beregnes som en %-sats. Mener Told&Skat at det IKKE er en reel vareprøve, KAN de vurdere varens værdi og ud fra denne beregne moms og told. Som du selv skriver, er du jo et firma så det kan ikke betale sig at gøre meget mere ved det.

M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-04-05 20:15

P.S.: Grunden til at Told&Skat kan foretage denne vurdering, er: Du kunne jo modtage er reelt vareparti fra en ven i 3.land. Du kunne så senere sende ham et reelt vareparti retur. Det ville være lidt ligesom sort arbejde hvor to venner hjælper hinanden for at slippe for moms og skat. Do You get the picture?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-04-05 20:17

Selvfølgeligt er det rigtigt at momsen ender i 0 på bundlinien, men det gør Tolden altså ikke, den kan du nemlig IKKE fratrække nogen steder (andet end i regnskabet)

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 26-04-05 20:18

Vareprøver er ikke momsfritaget, så der skal beregnes moms af toldværdien tillagt eventuel told og andre afgifter mv.

Se evt. merværdiafgiftsloven (momsloven) §32, http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20030070329-regl

Mvh. AMP

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 60 point
Dato : 26-04-05 20:20

Og hvis det med ½store "vareprøver" gentager sig, kan du risikere at få besøg. Ikke at jeg tror det er det du har gang i, men der er altså mening med galskaben. Hilsen Arne

Godkendelse af svar
Fra : christofferd

Dato : 29-04-05 08:59

Tak for svaret arne.jakobsen. Du har ret. Det er ikke "det" jeg har gang i. Som sagt var det jo også blot et næsten 100% teknisk spørgsmål: ingen bør eller kan forsige mig i at hjemtage vareprøver på produkter jeg forresten senere har købt i større mængder, og på bundlinjen bliver det skyldige momsbeløb det samme (det er varer der pålægges 0% told).