/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Sænkning af tag på en bil??
Fra : kid
Vist : 1065 gange
50 point
Dato : 26-04-05 14:45

http://memimage.cardomain.net/member_images/4/web/568000-568999/568965_8_full.jpg

Er dette muligt at gøre i danmark hvor syns hallen er så host host sippet !!! hehe
Jeg tænkte at der er vel nogen der gør det på deres Hot Rods i DK ikke ??
Plz hjælp

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 26-04-05 14:51

Prøv at spørge i statens bilinspektion ( www.bilsyn.dk ). De har helt sikkert svaret.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 26-04-05 14:53

Det kommer lidt an på.
På de fleste biler går det ikke, idet hele karosseriet udgør bilens bærende dele, og det indebærer at man ikke umiddelbart må gennemskære dør/vinduesstolper og svejse dem sammen igen.
På biler med chassisramme (mest lastbiler og nogen kasse/ladvogne er det ikke så stort et problem, idet taget m.m. ikke er bærende)

Under alle omstændigheder, skal det godkendes som en konstruktiv ændring af køretøjet, og for at være sikker, er det bedst at spørge hos bilinspektionen før du går i gang med operationen, så du ikke pludselig står med en ødelagt bil der ikke mere kan synes.

mvh dova

Kommentar
Fra : H2

Dato : 26-04-05 14:57

Både ja og nej.

Hvis den kan godkendes i FX Tyskland skal den også kan synes i Danmark. Men laver du en om og Den ikke er typegodkandt i danmark skal du Betale for af få den typegodkent og det kan være dyrt og besværlig.

Men hvis den i forvejen er synet i Tyskland skal du kun betale afgift af den.

H2

Kommentar
Fra : kid

Dato : 26-04-05 15:05

EN gammel bobbel som den jeg har linket et billed af er da med chassisramme (er det ikke det man kalder selvbærende?)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-04-05 15:12

Nej, selvbærende karosseri er uden chassisramme.
Selvbærende er med vanger og hvor hele karosseriet sørger for at bære og afstive bilen.
Jeg kan dog ikke lige huske om den gamle boble er det ene eller det andet.

mvh dova

Kommentar
Fra : kid

Dato : 26-04-05 15:40

Man kan jo på nogen af de gamle bobbler tage hele overtoppen af bilen. Så det må da være med chassisramme...
Er der nogen der ved hvor man kan købe skørtesæt til sådan nogle gamle VW'er :D

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-04-05 16:09

VW type II har "løs" top og kan modificeres da den ikke direkte er selvbærende.
Men men der skal en anden top på VW bunden, som ikke er bygget på ramme, men sat sammen af en overdel og en underdel som tilsammen udgør den færdige vogns stabilitet.
I sverige laves der mange biler med sænket tag og de bliver registrerede som traktorer - en såkaldt EPA-traktor og må højest køre 30 Km./h
Biler med chassisramme kan her i DK bygges temmelig meget om.
Jeg har selv for nogle år siden ombygget en Volvo 210 (544 herregårdsvogn) og fåe den synet.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 26-04-05 19:08

Jeg mener at du skulle få en sådan ombygning godkent på en VW, da den har en ramme.
Men bilsynet her i landet er meget vanskelige at have med at gøre. I Sverige får man godkent "alt" til og med hotrod.
alimak

Godkendelse af svar
Fra : kid

Dato : 11-10-05 13:53

Tak for svaret dova.