/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Piletræ til brændeovn?
Fra : mulles
Vist : 5987 gange
50 point
Dato : 26-04-05 12:25

Hej med jer,

Vi har netop fået installeret brændeovn, og er enorm glade for den. Jeg vil høre om der er nogen som brænder piletræ af i ders brændeovne. Vi har en masse energipil, og det ville jo være rigtig smart at skære de lange skud ned, tørre dem og brænde dem af i passende stykker - eventuelt som optændingspinde.

Jeg har bare aldrig hørt om andre som bruger pileskud på denne måde, og der er en som har fortalt mig at pil indeholder store mængder sprit, og derfor er det usundt for ovnen.

Jeg ved at pil i stor udstrækning bruges som træpiller i pillefyr, så det funker som brændsel.

Nogle erfaringer eller kommentarer?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-04-05 12:30

Det kan du sagtens gøre, der er bare ikke så stor brændselsværdi i det, fordi det brænder rimelig hurtigt ud.
Men som optænding er det i hvert fald fint.

mvh dova

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-04-05 12:40

Det brænder lynhurtigt, så i et brændekomfur er det ideelt. Det har været brugt i Huskvarna-komfuret i mit feriehus daglig fra 1934 til 1989 og siden i mine ferier. Skal man ha en masse varme i en fart, er det ideelt. Sprit? Tror du, der er meget tilbage af den slags, når vandet er tørret af? Nej vel. Skal du have jævn varme igennem længere tid, er det ikke specielt godt. Du skal stå og fodre dyret hele tiden.
Konklusion: Kan stærkt tilrådes og anbefales, men skal tørres godt før brug (ellers blir en masse af brændværdien spildt på fordampning af eget vandindhold).
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-04-05 12:41

Brændværdien pr. kilo tørt ved er som for det meste andet træ.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 26-04-05 12:43

Pil (og poppel for den sags skyld) er UDMÆRKEDE træsorter til brændeovn. Pil danner en meget fin grå og forøvrigt ringe aske.
Førhen var det et FANTASTISK godt brændsel til madlavning i et gammeldags brændekomfur. Det har den egenskab at når du tilfører ilt flammer det op med det samme og modsat når du skruer ned for luften igen. Det var normal praktisk på landet førhen at man stynede de levende (pile)hegn hvert 7. år og brugte dette til komfurbrænde næste vinter. Det er derfor man rundt omkring i landet idag ser de gamle piletræer rundt om markerne med en masse (høje)grene på en stor og ofte hul stamme.

Så piletræ er et absolut godt alternativ til de mere "hårde" træsorter som bøg, ask, eg, elm og til dels birk og el.
Faktisk er det fortrinligt her i overgangene mellem vinter og sommer da det ikke varmer så kraftigt som nogle af de ovennævnte sorter.

Personligt har jeg fyret med pil og poppel i over 20 år.

God fornøjelse med brændeovnen!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-04-05 13:18

http://www.videncenter.dk/videnblade-dok/vb-155.htm
Her står lidt om brændværdier, pil ligger lidt højere end gran men mindre end bøg har jeg læst.

Kommentar
Fra : mulles

Dato : 27-04-05 10:08

Jeg siger mange tak for de fine svar. Nu skal der brændes pilekviste!

- Mulles