/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
At stoppe med at ryge
Fra : Trine80
Vist : 526 gange
50 point
Dato : 25-04-05 17:04

Hej
Ja, nu er jeg efter 10 års rygning endelig begyndt at tænke på at stoppe. Jeg startede som 14 og er nu 24.
Men, problemet er bare, det bliver kun ved tanken.
Egenligt har jeg slet ikke lyst til at stoppe, og "gør" det kun pga sundhedsfaren ved det.

Jeg er bare så pisse svag til det. Eks. Her i dag, havde jeg bestemt mig for at stoppe.
Så går der noget galt, min pc "virker ikke" da jeg starter den. Den opføre sig meget underligt.
Jeg finder forholdsvis hurtigt ud af, at det er fordi at Delete knappen har sat sig fast
Den for så et lille tryk, og det hele virker igen.
Men bare den lille latterlige ting, er nok til at overbevise mig om, at i dag er en dårlig dag at holde op med at ryge.
Jeg kan da ikke stoppe med at ryge når jeg under så "hårdt" press ! Undskylder jeg, og tænder en smøg. (efter jeg har fikset pc problemet)
Det er jo latterligt. Hvis det er press nok, kan jeg jo aldri stoppe

Hvad fanden gør man ?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-04-05 17:17

Her er en mulig løsning.
Få dig en blodprop i benet................ignorer den...........lad blodproppen suse op i lungerne og hyg dig lidt på hospitalet med et par sprøjter og lidt piller og nogle lægers bekymrede miner.
Her er der nu mulighed for at vælge et rygestop........eller tage et par chancer til.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-04-05 17:37

Alle x-rygere ved godt hvordan det er!
Jeg begyndte også da jeg var 14 og tængte på at stoppe, til jeg fyldte 69 Da sagen så var grundugt gennem tænkt i 55 år så var jeg "moden" til den store beslitning. Jeg satte det ned i første omgang fra 30 til 10, det var hårdt. jeg fordelte dem med en sigaret til hvert måltid, så var der en fire stykker til de små episoder der opstod i løbet af dagen, da organismen havde vænnet sig til det laver nicotinniveau så trappede jeg yderligere ned indtil jeg måede 0 inden jeg blev 70 Det er ca 7 år siden og jeg har aldrig lyst til en smøg. Bare for at fortælle dig at det ikke er forsent selv om man er blevet 24

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 60 point
Dato : 25-04-05 17:54

Hej Trine.
Ja, det er en rigtig hård tur, du skal på. Og du kan ikke gøre det, før du er 150% motiveret. Det er du vist ikke endnu. Men sæt en dato et par mdr. fremme i tiden, og tænk på hver dag, at den og den dato, da SKAL du stoppe. (og pas på, du ikke sætter smøgforbruget op af det) Når du så når datoen, så stopper du. Inden du går i seng aftenen inden, vrider du "halsen rundt" på alt, hvad der kan ryges, og tømmer skraldeposen. Nu ved jeg ikke, om du har penge nok eller ej. Hvis du hører til os fattigrøve, så er det en hjælp at lægge de penge fra, du plejer at ryge for om dagen. Brug dem til at købe noget til dig selv, som du er glad for. Køb evt. nikotinplastre til at begynde med, eller meld dig til et rygestopkursus. Prøv at kigge på, om "Dr. Stop" på nettet er noget for dig. Jeg har prøvet det, men synes ikke, at det er nogen videre hjælp. Men der findes rygestopkurser på apotekerne og mange andre steder.

De første par dage er det muligvis en god idé at holde sig langt fra rygere. Men det er jo noget nemmere i dag, end det har været før. Der er jo masser af røgfri steder.

Når du har været røgfri et par mdr. eller 3, så skal du til at passe på for alvor, for her bliver det farligt. Nu er du nok begyndt at føle dig "høj i hatten", og så er det nemt at falde i igen.

Både min samlever og jeg har været holdt op med at ryge i 4 mdr. og 5 dage. Jeg myrdede ikke nogen, og jeg kvalte heller ikke dyrene, selv om jeg mange gange havde lyst til begge dele. Da var vi stoppet lige pludselig, fra den ene dag til den anden. Så kom mine forældre på besøg for at være her i 10 dage, vandrøret uden for køkkenvinduet sprang og jeg skulle til eksamen i engelsk. Alt sammen på samme dag. Min mor er ryger, og jeg rendte rundt i hælene på hende og snusede tobaksrøg til mig. Så fik jeg øje på jordens mindste skod i et askebæger. Det snuppede jeg. Nogle timer senere lå der en halv smøg i et askebæger. Det snuppede jeg også, og så var fælden klappet. (men ellers havde jeg også nok myrdet min samlever)

Men vi SKAL holde op med at ryge igen, for min samlever hoster, så jeg er ved at kaste op, og mine lunger hyler og piber, som om de fik penge for det. Men som du ved, så er det ikke bare lige. Især fordi man skal regne med at tage på af det. Stofskiftet falder ca. 10 %. Men det vil sige, at det faktisk bare bliver normalt igen. Nikotinen forhøjer det. Men da jeg er nemmere at hoppe over end at rende udenom, vil jeg gerne tabe mig noget mere før vi prøver at stoppe igen. Foreløbig har jeg sat mit forbrug en hel del ned de fleste dage. Men er jeg arrig en dag, ryger det op igen.

En god ting, når man skal holde op med at ryge er at ændre rygevanerne den sidste tid (fra nu af). Man ryger ofte, når man gør forskellige ting. Fx. efter maden, når man taler i tlf. o.s.v. Det skal man holde op med, så der ikke er nogen faste ritualer ved rygningen. Og da det sådan set er en livskvalitet, du tager fra dig selv, skal du finde noget andet at sætte ind i stedet, som ikke er skadeligt. (og jeg mener ikke lige bide negle, som jeg begynder på).

Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke med det. Jeg ved ikke, hvordan du har det med, at andre bestemmer over dig. Mig irriterer det, når nogen "koster" rundt med mig. Men det er jo nøjagtigt det smøgerne gør. Ud til højre med det lort.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 25-04-05 18:16

Der er kun en ting at sige.

Rygning virker afstressende og er en støtte i perioder med meget pres MEN KUN FOR RYGERE.

Allerede efter få dage uden røg vil dit udgangspunkt for at håndtere stress være langt bedre end mens du ryger, det eneste der så er tilbage er hele den indbildte fordel omkring rygning og afslapning,hygge, stress og meget andet.

At nedskæring er en dårlig ide understøttes af at du med en ration ophøjer rygning til noget du kan se frem til på bestemte tidspunkter, og næsten enhver ryger der forsøger at skære ned vil bruge en masse energi på at finde udnskyldninger for at snyde.

Jeg kan varmt anbefale bogen "Endelig ikkeryger" skrevet af Allen Carr, den tager et halt andet syn på rygning end vi er vant til, og har hjulpet utrolig mange mennesker, bl.a. undertegnede

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-04-05 18:21

Ja, den har jeg også hørt, skulle være rigtig god. Jeg har endda købt den - men endnu ikke læst den.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-04-05 18:24

Jeg vil også anbefale bogen af Allen Carr. Har set hvad den bog kan gøre ved rygere.
Læs mere her.
http://www.easyway.dk/

Kommentar
Fra : Trine80

Dato : 25-04-05 18:30

Hmm,, kunne være jeg skulle kigger efter den bog.
Jette< tak for dit lange gode indlæg. Tror du har ret i det med at fastsætte en dato.
Det der især er svært, er det der med at være 150% motiveret Det er jeg ligesom ikke.
Men det kan en fast dato måske ændre lidt på.
Jeg grinte lidt da jeg læste dette: Når du har været røgfri et par mdr. eller 3, så skal du til at passe på for alvor, for her bliver det farligt. Nu er du nok begyndt at føle dig "høj i hatten", og så er det nemt at falde i igen.

For det kunne jeg godt forstille mig kunne ske

Det med de faste (efter maden) smøger tror jeg du har helt ret i. Det er nok dem jeg først skal af med

Dog er jeg så "heldig" at jeg er meget tynd, og derfor ville tage et par pæne kilo på hvis jeg holdt op.
Så vægt er nok noget der kan motivere mig lidt.
Tror jeg stopper om en halv måned. (Tror)

Tak for de fine svar

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 25-04-05 18:35

Trine80

Hvad gør det nemmere om en halv måned end i dag??

Rygning er den værste sygdom du nogensinde vil lide af, og der er kun en ting at sige om en sygdom som progressivt bliver værer og værre og til sidst slår dig ihjel, kom af med den så hurtigt som overhovedet muligt, i dag er den bedste dag, pg en halv måned fra nu af vil du allerede have det meget bedre hele tiden end du har det i dag.

Husk at abstinenser ikke kommer fordi du holder op med at ryge, men fordi du i sin tid startede.

Ikkerygere har ikke abstinenser, og det eneste du gør hver gang du tænder en cigaret er at du for en tid holder abstinsnerne nede og et øjeblik igen føler dig som en ikkeryger.

MEd andre ord, det eneste du får ud af at ryge er at føle dig som en ikkeryger, måske 20 X 7 minutter om dagen, altså 2 timer og 20 minutter.

Ikkerygere føler sig som ikkerygere 24 timer i døgnet

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 25-04-05 18:38

Forresten..tænk lidt over de der specielle smøger, den efter maden, den om morgenen, den efter flyveturen sv. og tænk på om cigaretten er fantastisk, eller om det bare er fordi der er gået noget tid siden den sidste så derfor har du flere abstinenser?

ps. De FYSISKE abstinenser er væk efter 5-6 dage og efter 21 dage er der ikke nikotin at spore i dit blod

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-04-05 18:39

Men efter 3, 4 år kan man stadig føle behov efter en smøg.
Det ved jeg af erfaring.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 25-04-05 18:42

Det er kun fordi den mentale el af det ikke er på plads

Kommentar
Fra : Trine80

Dato : 25-04-05 18:43

backtee< Jamen det med at jeg venter en halv måned, er jo fordi jeg ikke er motiveret !
Er du selv ryger ? eller x ryger ?

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 25-04-05 18:45

Jeg stoppede slv ved hjælp af bogen "Endelig ikkeryger" og arbejder i dag med rygestop efter Easyway metoden og jeg ved at du kan stoppe øjeblikkelig og permanent uden nogensinde at føle lyst til eller behov for en cigaret

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-04-05 18:48

Jeg har ikke røget i et halvt år nu.
Og iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiih hvor jeg savner hyggen.
Sammen med naboerne og en pils.
Efter kaffen.
Hvis puteren strejker.
På ferie med en lille en og nyde udsigten.
Efter maden.
Men det opvejes lidt af de beundrene blikke fra mine børn børnebørn svigerdøtre.
(mentolsmiley)

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-04-05 19:01

Ja, da vi stoppede, kredsede tankerne også konstant om smøger. Men jeg tror ikke rigtig, vi var så motiverede, som vi selv troede. Vi ruller selv - og selv om jeg aldrig ville ryge mere, gemte jeg alt rullegrejet. Rullemaskine, filtere og tobak blev smidt i en pose og sat ud i værkstedet. Det var først senere, jeg smed det ud. Og da vi så startede igen, kunne vi købe noget nyt,
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : Trine80

Dato : 25-04-05 19:19

Tak for svaret Jernladyen.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 25-04-05 19:30

emesen

Tænk over hvordan ikkerygere håndterer de situationer

Det er jo ikke fordi det er hyggeligt at ryge, det er bare fordi du som ryger ikke kan nyde det uden at ryge.

Jeg røg selv i 22 år og er glad ex ryger

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-04-05 19:41

Selv tak, Trine. Jeg håber, det lykkes for dig. Men du skal erstatte tror med JEG VIL. Og din indstilling skal nok ikke være, at du vil prøve at holde op, men at du VIL holde op. Så går det nemmere.
Held og lykke.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dorismoelsted

Dato : 25-04-05 21:37

Hej Trine80.Jeg har selv været storryger i mange år,men den 16-4.blev jeg så træt af mig selv..(fordi jeg i flere år har truet mig selv med at nu skulle jeg snart holde op med det skidt,det blev bare ikke til noget)....så da det blev midnat kvaste jeg min cigaret i askebægeret og sagde til mig selv...NU ER DET SLUT...røg ikke om morgenen efter men skynde mig at sende manden over i brugsen for at købe 4 mg.nicorette og tygger nu på det istedet for at ryge.
Man skal tage den beslutning HER og NU,ikke udsætte det den ene gang efter den anden,ikke sætte dato på,for det bliver man bare stresset af og ryger flere og flere fordi at datoen man har bestemt sig for nærmer sig og når datoen kommer kan man alligevel ikke og udsætter og udsætter.
Jeg spiller og chatter på www.komogvind.dk der skrev jeg i min profil om der var andre der ville være med i et rygestop,og være med til at støtte hinanden
i rygestoppet..Straks kom der en så to og nu er vi syv og det er virkelig en god støtte vi giver hinanden hver dag i vores profils gæstebog.vi sender hilsner og skriver til hinanden under privat i profilen hver dag morgen og aften og giver hinanden mange skulderklap.
jeg har nu været røgfri i over en uge......opret en profil på K&V og find mig under mit nick.....Moelsted...så vil vi alle der er i støttegruppen støtte dig
med dit rygestop..
Et stor røgfrit knus til dig.....VI KAN...VI VIL...VI ER... EKS-RYGER fordi vi har hinanden.
KIK under tips 25 der har jeg et indlæg det er gratis.*SSS*

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-04-05 16:33

Ja Backtee - det er hyggen ikke røgen.
Når min kone og jeg var på ferie og spiste ude fik hun altid røgen i hovedet - også når vi byttede plads.
Mit computerrum lugtede fælt hvis jeg kom udefra den friske luft - bvadder.
Jeg er nået til at kunne sidde sammen med rygere uden at det generer mig.
Men der mangler et eller andet....................
Hvis jeg får den vanvittige ide at lige snuppe en smøg - så bevæger jeg mig hen et andet sted.
(mentol)
Efter et halvt år går det bedre, og nu kan jeg snart løbe damemenneskerne op.