/ Forside/ Interesser / Rejser / Andet rejser / Spørgsmål
10  EA_HS 370
katakomber med knogleudsmykning
Fra : musenfryd
Vist : 5571 gange
200 point
Dato : 25-04-05 16:21

Jeg så engang nogle katakomber i Rom hvor væggene var udsmykket med knogler, og skeletter og kranier osv var hængt op over det hele.
Men hvad pokker hedder de?
Er der nogen der kan hjælp, for jeg skal finde en side med nogle billeder af det, og så ville det jo unægteligt hjælpe hvis jeg havde noget at søge på...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-04-05 16:28

http://www.catacombe.roma.it/welcome.html

Her står en del (på engelsk) om "De kristne katakomber" i Rom

mvh dova

Kommentar
Fra : Darr

Dato : 25-04-05 16:41

hej
søg på Google:
catacomb, rome, og vælg billeder i toppen af søgelinien
eller søg på:
http://myweb.lmu.edu/fjust/Rome.htm
mvh gerhard

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-04-05 16:41

Der er 5 Katakomber der er åbne for offentligheden:

Domitilla katakomberne
St. Agnes katakomberne
Priscilla katakomberne
San sebastian katakomberne
San Castillo katakomberne

fra http://www.rom-guide.dk/

mvh dova

Kommentar
Fra : musenfryd

Dato : 25-04-05 19:03

jeg har luret, men stadig ikke fundet den.
Googlesøgningen var forsøgt, på flere sprog, men uden held.
Jeg venter lige og ser om der skulle komme en med navnet på den rigtige, ellers må pointene gå til dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-04-05 20:11

Jamen det må være en af de fem du fik navnet på, men måske findes der ingen billeder, for jeg så et eller andet sted, at det var forbudt at fotografere, i hvert fald i nogen af dem.

Citat
Det finns över 60 katakomber i Rom, men bara fem är öppna för allmänheten

fra www.svipnet.se/ Tourism Rom

mvh dova

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 25-04-05 20:30
Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 25-04-05 21:07
Accepteret svar
Fra : flemming48

Modtaget 200 point
Dato : 25-04-05 21:11

Du har nok ikke set skeletterne i Katakomberne, men i krypten under kirken S. Maria della Concezione, hvor der er udsmykket med knogledele af afdøde capucinermunke se http://www.stuardtclarkesrome.com/capuchin.html
H. C. Andersen var der og gøs!
Noget lignende er der i øvrigt lavet i Solferino nær Gardasøen, med skeletter af de faldne fra slaget ved Solferino som inspirerede den franske læge Henri Dunant til at stifte Røde Kors.
mvh flemming

Godkendelse af svar
Fra : musenfryd

Dato : 26-04-05 08:14

Tak for svaret flemming48.
Super!!! det var lige præcis det jeg ledte efter. Jeg tænkte nok der var en eller anden derude der vidste var det var, også selv om jeg fejlagtigt troede det var i katakomberne.
Jeg var kun 14 da jeg så det, er det en undskyldning?

Kommentar
Fra : flemming48

Dato : 26-04-05 08:23

Ja, nogle gange er der ting som man tror at kunne huske helt nøjagtigt, men så er der alligevel detaljer som ikke helt stemmer - så er det godt at der er andre som kan komme til hjælp, og nettet giver gode muligheder for at finde frem til noget brugbart (når bare man kan sortere de enorme mængder af affald fra - det er lidt lige som at finde en lille diamant gemt i tonsvis af sten).
Det var godt at det lykkedes at finde frem til stedet - og du får sikkert igen en overvældende oplevelse ud af besøget.
P.S. Der er i øvrigt noget lignende i Palermo, hvor man kan finde 8000 mumificerede capucinermunke.
mvh flemming

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-04-05 23:40

Ja så er der da ikke noget at sige til, at vi ikke kunne finde det, når det var en krypt og ikke katakomber.

Men det var da godt der kom en der vidste hvad det var du søgte

Ellers en noget makaber form for vægudsmykning.

mvh dova