/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
eldiagram til en opel astra
Fra : panos
Vist : 1439 gange
40 point
Dato : 24-04-05 21:03

Jeg har en opel astra st.car fra 92, men mangler et eldiagram for at sætte en ny cd afspiller i. er der nogen der kan hjælpe?? jallaen@ofir.dk

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-04-05 21:09

Prøv biblioteket og haynes værkstedsbøger.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 24-04-05 22:07

Du trænger vel ikke el diagram for at sætte ind en cd afspiller.
alimak

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 25-04-05 08:11

Du får ikke meget ud af at kigge på et diagram.

Find derimod et multimeter, så du kan måle hvor/hvornår/hvor meget strøm der er i de forskellige stik.

Jeg går ikke ud fra at du vil have en orginal Opel radio, da de jo passer til stikkene i bilen.
Du kan for under 100,- kr købe en converter som passer på Opels radiostik og som så passet til din nye radio i den anden ende.

Men ofte er det nemmere at klippe ledningerne over. hvis du ikke sætter en orginal radio i, kan du alligevel ikke bruge ratbetjeningen, telefon mute, automatiskslukning m.m.

Så du skal vel bare have strøm, højttaler stik, antenne stik.

Det skulle være nemt nok at finde antennestikket.
Det skulle også være nemt nok at finde højttaler ledningerne.
Så skal du have fundet stel (plejer at være sort, men ingen garantier givet)
Med et multimeter kan du måle dig frem til hvor du har 12V, enten når der er tændning på eller ikke.
Nogle folk kan bedst lide at radioen virker hele tiden (men så kan man jo glemme at slukke den) andre kan bedst lide at radioen kun kan tændes når bilen bliver tændt.

Hust at sætte en sikring foran, hvis du begynder at klippe ledninger.

God arbejdslyst

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 25-04-05 11:11

enig med thulin...jeg har haft en astra magen til, det eneste der gav problemer var stikket til antennen, der skulle have en "adapter" for at passe til radioen (eller et gammelt bøjet søm og lidt gaffa som jeg brugte :D)

god fornøjelse

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 25-04-05 19:53

Nye radioer skal have 12volt hele tiden på en ledning pga. minnet på radiostationene.Og på en annen ledning skal man kople til radio tenning.En til stel, og en til elektrisk antenne,den plejer at være blå.Også høytaler ledningene og antennen.
alimak