/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
TV stået af!
Fra : tedd
Vist : 453 gange
50 point
Dato : 24-04-05 20:42

Mit ellers så trofaste JVC er lige stået af!! Skærmen slukkede og gik i standby! Har prøvet at slukke helt og trække netstikket ud! Man kan høre det prøver at komme ud af standby (lyder lidt som en lille gnist)! Så spørgsmålet er nu! Kan det betale sig at reparere eller skal jeg tage ud i Bilka og købe det JVC de har til 2099 kr?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-04-05 20:54

Hvor dyrt var det? Hvor gammelt?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-04-05 21:22

Nåeh! Det er vel et 8 år gammelt! Men billedet er stadigvæk godt (hvis det virkede) Det drejer sig mere om det kan betale sig at reparere! Hvis det nu bare var en lille dims til 5 kroner så er det jo billigere med reparation end et nyt til 2100!

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 24-04-05 21:32

En lille dims til 5 Kr. + 2 teknikertimer a 480 vestjyske dollars, og så er det stadig et gammel TV. Ja hvad gør den kloge.

[hør]

Jeg stod selv i samme situation her for nylig med min videomaskine, min gamle er en Panasonic stereo HQ-VHS, maskine med programmeringsdisplay i fjernbetjeningen, nypris lige omkring 5000 Kr. 5 år gammel. Manden drøner ud til Bilka køber en billig maskine, godt nok stereo til 645 Kr. Jeg nåede lige at få den ud af indpakningen, og skulle til at programere den, så viste det sig tydeligt hvorfor maskinen var billig, dårlig fungerende fjernbetjening, dårlig programeringsfunktion. (på den gamle kunne jeg have tekstTV åben og så se på fjernbetjeningens display hvad der blev programmeret). Maskinen vejede vel lidt over 2 Kg, plastik det hele. Altså hvad gør man så, drøner ud til Bilka, aflevere 'plastikdimsen' igen, og sender min gode gamle maskine med rigtig metalramme og det hele til rep. for 675 Kr. Og hvad er moralen, jo "Det kan altså også blive FOR billigt".
Mit råd til dig, hvis du er glad for dit nuværende TV, så lad et værksted give et bud på reparationen det koster de fleste steder omkring 200 Kr. og bestem dig så derefter, så taber du højst de 200 Kr.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-04-05 22:23

det kan da godt være en lille ting til en femmer. men hvor længe mon der er til den næste lille ting?? Man fortryder nogle gange at man begyndte at reparere på det gamle. når man køber et nyt får man aldrig lejlighed til at fortryde, skulle det ske så er der da en garanti. de fleste gange holder de da en 7 - 10 år

Kommentar
Fra : cdripper

Dato : 24-04-05 22:42

Mit 21 år gamle B & O stod også af her for ikke så lang tid siden.. Hmm.. Men hvor heldig kan man være, naboen skulle have nyt TV, så nyt gammlt TV ti mig. Kvit og Frit.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 25-04-05 04:40

kik i den lokale avis, eller på købmandens opslagstavle.
det kunne måske ordnes af den vej for 3-400kr. inklusive alt.
jow det er nok en lille dims til ikke så mange penge der skal skiftes, men der er jo mange gange en grund
til at den lille dims er futtet af, eller blevet ustabil.
mange gange er det noget man opdager gradvist(tv'et kører og slukker efter en time)

Er du selv frisk på det piller du bagdelen af tv'et og:
1. kikker efter TYDELIGT brændte steder.
2. lydt dig til hvor det siger klik, (klikket kommer fra et beskyttelsesrelæ)

MEN HUSK der er strøm af farlig karakter inde i sådan et tv......meget farligt.

Bor du i området kbh.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-04-05 09:24

Ja det er et eller andet slags relæ der gir en kliklyd! TV'et har stået stille i over et år, så det kunne jo osse være støvproblemer! Kan man give relæet noget kontaktspray (hvis jeg finder det) Fik forøvrigt gang i TV'et igen, så det er et periodisk problem, bortset fra det sker mere og mere tidt!
Næh jeg bor i Århus natmaden!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-04-05 20:36

Sluk for dit TV, hiv stikket ud og bagbeklædningen af.
Det trænger sikkert til at blive støvet af, og især hvis der bliver røget i rummet.
Den varme der opstår i kassen, samt det elektromagnetiske felt, er en rigtig god magnet for støv, og især hvis det bliver blandet med røg, så vil støvet binde sig til negotinen.
Det kan alt sammen være med til at skabe krypestrømme, som kan sætte apperatet ud af funktion.
Det er især omkring højspændingskredsløbet, som er særligt følsom.
Men pas på, selv om der har været slukket et stykke tid, så ved jeg af erfarring, at der kan være "gammel strøm" som kan give et gevaldigt rap over pølserne. Ofte er der omkring 30,000 volt i den del af fjernsynet.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 25-04-05 22:52

Den slags relæer er som regl lukkede, og kontaktspray vil så ikke hjælpe, på det.
har du åbnet kassen, så kik efter overophedede områder på printet, der vil sikkert sidde et komponent der er ustabilt af for meget varme.
støvsugning er en god ide, som måske vil hjælpe, ellers er det brug af kuldespray på det brændte komponent, hvis det da ikke ser ud som at det er helt afbrændt. formålet med kuldesprayen er at køle komponentet ned, og derved se og tvet tænder, gør det det , har man lokaliseret problemet,(måske) ,, for der kan være flere steder der er skyld i problemet.
Hvis du ikke er til loddekolbe og den slags. så nøjes med at prøve den med støvsugeren.

Hvilket mærke/model/årstal drejer det sig om. prøv google med søgning på mærke/model.
er du 'heldig' finder du måske noget som kan hjælpe, nogen tv modeller har det med at have samme svage punkt,
og kunne være beskrevet et sted.
Århus Tedd, det er for langt fra Albertslund, men vi er jo så anonyme her, så vi kunne jo have været naboer
og så havde jeg da gerne kikket på det

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 25-04-05 22:58

severino skriver 'Sluk for dit TV, hiv stikket ud og bagbeklædningen af' nemlig, men jeg tror det er bedre at lade det være tændt mens du hiver stikket ud, det er efter min overbevisning, størrer chancher, for at tv'et bliver tømt for 'gammelt strøm',
men det er uden nogen garanti..

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-04-05 22:59

Tror bare jeg køber et nyt billigt et. Gider ikke få rap!

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 50 point
Dato : 25-04-05 23:32

nok en god ide, og så er der jo osse garanti på et nyt.
http://www.m-e.dk/shop/productinfo.asp?id=60829
husk at bestille i god tid, der bliver sikkert rift om det.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-04-05 23:45

Godt nok billy!

Godkendelse af svar
Fra : tedd

Dato : 25-04-05 23:46

Tak for svaret natmaden.