/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Budapest
Fra : hansen9
Vist : 3292 gange
100 point
Dato : 24-04-05 17:57

Er der nogen der kan fortælle lidt om prisniveauet i Budapest? F.eks. på cigaretter og spiritus. Og hvad en gennemsnitsmiddag på en restaurant koster.
Er der noget der er specielt billigt at købe med hjem?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-04-05 18:00
Accepteret svar
Fra : creamygirl

Modtaget 100 point
Dato : 24-04-05 19:56

Hej Hansen9..

Jeg var i Ungarn i 2003 - og dengang var priserne som nedenstående.

Priseksempler fra Budapest:

1 Stor fadøl fra 15 kr.

En flaske ungarsk vin fra 35 kr. opefter

Middag, en ret fra 30 kr.

Dobb.værelse i centrum fra 250 kr. pr.døgn

Seværdigheder med entre: Stort set danske priser.

Cigaretter, husker jeg ikke præcist - men er du ligeglad om det er et kendt mærke, så kunne man dengang få dem ned til 10 kr pakken.

Ting der er værd at købe. Sølv, guld, lædervarer, spiritus, vin, keramik og krystal.

Jeg vil tro, at selv om de siden er kommet i EU, så er der stadig suveræne udfoldelsesmuligheder uden de helt store lommesmerter..

Og du kan godt glæde dig. Budapest er den flotteste storby jeg nogensinde har besøgt - og jeg har besøgt en del..

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 24-04-05 20:09

Lige en tilføjelse.

Se jer alligevel godt for. Hvis ikke man kigger på priserne, så kan det sagtens lade sig gøre at fyre flere penge af end en ferie holdt i eksempelvis København.
Det er ikke noget problem at finde en restaurant der vil have 200 kroner for en bøf, men går man bare 100 meter væk fra de store seværdigheder eller lidt op i sidegaderne så falder priserne lynhurtigt.
Her minder Budapest meget om Prag, så mit råd er, at I spørger jer frem (personalet på hotellet, guider eller andre) om hvor man skal gå hen.

Og så lige en anbefaling, prøv de restauranter der serverer traditionel ungarsk mad, de er en fornøjelse - og de er som regel også meget billigere end dem med det internationale køkken.

Kommentar
Fra : katho

Dato : 24-04-05 20:12

musikinstrumenter kan købes billigere i Budapest.
Og du kan få "lokale budapest middage" til ikke ret mange penge, det kommer jo an på hvad du er til.

Kath

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 24-04-05 20:14

Kommer i tanke om, at rideudstyr (som jo er meget dyrt herhjemme) også er hamrende billigt - hvis det altså er noget?!

Godkendelse af svar
Fra : hansen9

Dato : 25-04-05 10:08

Tak for svaret creamygirl.