/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hjælp!!!…min scanner laver periodisk ops~
Fra : Inkognito65
Vist : 524 gange
115 point
Dato : 19-09-02 15:19

Jeg har et ret så træls problem med min computer, der har stået på et stykke tid. Men nu er jeg efterhånden godt og grundig træt af det, og håber der er et lyst hoved et sted derude, som kan hjælpe mig. Problemet viser sig som en periodisk opstartsfejl i windows, sandsynligvis foranlediget af min scanner. Håber derfor at spørgsmålet er havnet i den rigtige rubrik. Nærværende beskrivelse er nok lidt lang, men jeg har prøvet på at give et nuanceret billede af hvad der sker. Har du brug for flere oplysninger, så lad mig endelig høre. Håber du har tid, lyst og tålmodighed til at sætte dig ind i problematikken, og ikke mindst til at svare.

Når jeg scanner:

Når jeg vil scanne et billede sætter jeg usb-kabel i min scanner, og scanner det jeg nu vil scanne. Derefter piller jeg kablet ud igen, og det var så det. Det foregår helt enkelt og smertefrit, mens computeren er tændt. Fejlen opstår først, når jeg har haft computeren slukket, og tænder den igen.

Problembeskrivelse:

Fejlen jeg her vil beskrive er periodisk, hvilket jo i sig selv er mystisk (synes jeg). Den opstår umiddelbart efter, at jeg for første gang har haft min scanner tilsluttet (sker som nævnt via usb-port).

Lige før computeren er helt færdig med at starte op, og mens windows er ved at loade de sidste programmer i sys-tray, skifter skærmen pludselig til blå (dos-mode tror jeg) med følgende meddelelse/advarsel:

      Windows
Den enhed, der blev fjernet, indeholdt åbne filer. Næstegang skal du først kontrollere, om enheden virkelig kan fjernes.
      Tryk på en vilkårlig tast for at fortsætte.

Jeg trykker så ENTER, og næste billede viser sig………

      Windows
Filsystemet på enheden indeholdt data, som skulle fjernes. Nogle data på enheden gik tabt. Næste gang skal du først kontrollere, at enheden kan fjernes.
      Tryk på en vilkårlig tast for at fortsætte.

Jeg trykker så atter på ENTER, og næste billede kommer frem…….

      Windows
Der opstod en alvorlig undtagelse OE ved 24X:BFF9DFFF. Programmet vil lukke.
* tryk på en tast for at lukke programmet
* tryk på ctrl+alt+del igen for at genstarte computeren
Du mister alle data, der ikke er gemt i alle programmer.
      Tryk på en vilkårlig tast for at fortsætte.

Jeg trykker atter en gang på ENTER, og skærmen skifter til sort baggrund med en dialogboks (windows-mode vil jeg tror). I dialogboksen står navnet på et program (f.eks. ”explorer”), og så en knap hvor der står ”luk”, man kan klikke på. Og så kan man så ellers prøve på at lukke alle de programmer, som Windows kommer frem med, én efter én. Der sker bare ikke andet, end at den skifter tilbage til meddelelsen om den alvorlige undtagelse (OE ved 24X:BFF9DFFF), og ved endnu et tryk på ENTER, bliver skærmen atter sort med en ny dialogboks med ”luk” et andet, tredje eller helt fjerde program. Computeren kører nærmest i ring, forekommer det mig, og der er simpelthen ikke andet at gøre, end at slukke/gensarte computeren og håbe på, at den ikke gør det igen. Nogle gange gør den…..andre gange gør den ikke. Det er helt uforudsigeligt, og uden noget mønster.

Hvad jeg allerede har gjort og konstateret:

Jeg har kontaktet forhandleren og spurgt hvad fejlen kunne skyldes, da jeg tænkte fejlen lå i hardwaren. Jeg fik at vide at det højst sandsynligt var et software problem i windows. Jeg har formateret og geninstalleret Windows et par gange, og bruger i dag et ghost-program (det går jo lidt hurtigere), men lige lidt hjælper det. Lige så snart jeg har haft scanneren tilsluttet bare én gang, opstår den periodiske opstartsfejl.

Jeg kan undgå fejlen, hvis jeg konstant har min scanner tilsluttet. Problemet herved er bare, at producenten udtrykkeligt gør opmærksom på, at det ”må” man ikke, da det kan ødelægge scanneren. Den skal kun være tilsluttet, når man skal bruge den. Jeg har dog prøvet at have den tilsluttet hele tiden. Det går også godt en gang i mellem, men pludselig finder computeren på at tilføje min scanner to gange, således at der i enhedshåndteringen står, at jeg har to scannere tilsluttet. Så går der ”koks” i scanneren og den står og knurrer med ”slæden” eller scannerhovedet, oppe i den ene ende af scanneren og kan ikke finde ud af, at den ikke kan komme længere. Den ville simpelthen køre ud af scanneren, hvis der ikke var et kabinet til at stoppe den. Det duer jo ikke, da det på sigt ødelægger scanneren. Så derfor skal den kobles fra, når den ikke er i brug.

Jeg tror ikke det er mine usb-porte det er galt med, da jeg har afprøvet dem alle sammen. I øvrigt er min printer tilsluttet via usb-port, uden nogen form for problemer.

Min far har en scanner magen til min, og har ikke haft problemer på sine computere (Amitech og Webtech). Jeg har i øvrigt installeret scanneren og tilhørende software for ham, uden problemer what-so-ever.

Mit system:

Scanner: Canon N656U tilsluttet via usb-port
Motherboard: ASUS A7V
Processor: AMD Athlon 900 mhz
Ram: 256 MB PC-133
Operativsystem: Win98 SR2 ver. 4.10.2222 A

Spørgsmål:

Så de store spørgsmål i det her er: Hvorfor i alverden gør min computere det ??? Er det et software/windows problem ???Hvordan kan jeg rette/slippe af med fejlen ??? Har du et kvalificeret svar, så skriv endelig.

Med venlig hilsen
Frank

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 125 point
Dato : 19-09-02 15:49

Hej Frank,

dit bundkort bruger VIA chipset, har du evt. downloadet den nye "VIA 4 in 1" drivers, og set efter om det hjælper på problemet... -->
http://www.viaarena.com/?PageID=2

der har været lidt bøvl med VIA chipset og så USB, jeg ka' ikke lige huske hvilken version af "VIA 4 in 1" driverne det var den blev fixet, men den er også men i den nye version...

men idet din USB printer ser ud til at funke fint, er det ikke sikkert at det er VIA driverne det er galt med... men prøv og installere den og se om det ikke fixer problemet...

derudover så prøv at højreklikke på "denne computer" vælg egenskaber og tryk på fanebladet med "Enhedhåndtering" og så se efter hvilken USB Controller der bliver brugt, skriv den ned og post det herinde, hvis "VIA 4 in 1" ikke for det til at virke...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Inkognito65

Dato : 19-09-02 16:25

Hej Strarup

Jeg har tjekket hvilken controller der bruges på usb portene....

Der er 5 usb porte på min maskine og overordnet viser enhedshåndteringen, at der er tale on en "universal seriel bus controller. Når jeg klikker på den, viser den specifikt controlleren for de 5 usb-porte:
der er tale om ...... 1 standard usb hub
2 usb-rod hub
2 VIA tech PCI to usb universal host controller

Umiddelbart siger det ikke mig så meget. Jeg hæfter mig også ved, at der er en SCSI-controller i enhedshåndteringen, der styres af "win95-98 Promise Ultra 100 IDE controller (PDC20265)". Om fejlen har noget med Promise controlleren at gøre ved jeg ikke, men jeg ved, at det er en væsentlig forskel på min maskine og på min fars maskiner. Promise controlleren styre vel blot mine harddiske, så..........hmmm......tjaaa......det var blot en tanke.

Jeg vil i hvert fald prøve om det hjælper at installere en ny version af VIA 4 in 1. Har netop downloadet den, men må vente med at gøre forsøget til i morgen en gang. I'll be back.......

Med venlig hilsen
Frank

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 19-09-02 21:28

Hmm

Den forhandler har vist fået et eller andet galt i halsen.

Jeg har i 2 år haft scanneren tisluttet til LPT1, uden problemer, den er ikke ødelagt eller noget i den stil.

og jeg har aldrig oplevet eller hørt magen til sludder.
Hvem er forhandleren ?? Han burde sgu have et efter uddannelses kursus.
Hvad hjælp fik du fra forhandleren udover, det at den ikke må stå tændt ??
Hvor lang tid har du haft den ??
Hvis du stadigvæk kan levere den tilbagem havde jeg satset på det og købt en anden scanner hos en anden forhandler, for denne her fatter da ikke en skid af hvad de har med at gøre !!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-09-02 21:40

Inkognito65 <Inkognito65.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:r1ki9.5780$Qk5.320178@news010.worldonline.dk...
> Jeg har et ret så træls problem med min computer, der har stået på et
> stykke tid.

Du kan roligt lade USB kablet blive siddende.Det er strømkablet du skal tage
ud hvis du ikke bruger scanneren i en længere periode ikke USB kablet.

Mvh. Finn

Kommentar
Fra : Inkognito65

Dato : 20-09-02 01:11

Til Zonker

Sikke en vrede du ruller ud med.........og det hjælper vist ikke særlig meget lige nu. Jeg er heller ikke enig i dine betragtninger, og kan da ikke udelukke at det kan skyldes, at jeg ikke har forklaret problemstillingen tydeligt nok.

Med venlig hilsen
Frank

Kommentar
Fra : Inkognito65

Dato : 20-09-02 01:14

Til Finn Egmose

Tak for tippet, men min scanner har ikke et strømkabel. Den får strøm via usb-kablet.

Med venlig hilsen
Frank

Kommentar
Fra : Inkognito65

Dato : 20-09-02 11:30

Til Strarup

Jeg har prøvet at installere den nyeste VIA 4 in 1 driver, men det har desværre ikke løst problemet. Håber du har et andet kreativt løsningsforslag

Med venlig hilsen
Frank

Kommentar
Fra : Inkognito65

Dato : 20-09-02 13:02

Til alle der har været så venlige at reagere på mit spørgsmål.

Jeg har nu forsøgt lidt forskelligt og har fundet ud af, at fejlen faktisk skyldtes driveren til promise controller. Jeg har nu opdateret driveren, og fejlen er tilsyneladende forsvundet.......juhuuuu !!!

Hvis der er nogen derude med samme problem, eller et tilsvarende, paster jeg lige de links ind, hvor jeg fandt oplysninger om den nye driver. Det ene sted stod der simpelthen konkret, at den opdaterede promise driver [Fixes "The volume that was removed had open files" error]. Og så synes der jo ikke at være tvivl om, hvor fejlen stammer fra.

http://support.promise.com/Support/All.asp?product=ultra100

http://www.promise.com/support/download2_eng.asp?mode=download&product_id=18

Jeg lukker derfor spørgsmålet ved at give point til Strarup, da det var hans løsningsforslag, der sendte mine tanker i retningen af promise controlleren.

Med venlig hilsen
Frank

Godkendelse af svar
Fra : Inkognito65

Dato : 20-09-02 13:15

Tak for svaret strarup.

Jeg har valgt at give dig point, da det var dit forslag, der ledte mine tanker ind på promise controlleren. Jeg fandt et sted hvor der direkte stod, at den opdaterede driver til promise controlleren [Fixes "The volume that was removed had open files" error]. Det må da siges at være "Bulls eye" !!! Og efter at have opdateret driveren til nævnte, er fejlen tilsyneladende forsvundet. Jeg siger tak for din hjælp og din inspirationen.

MVH
Frank