/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
varmvandsbeh. temp.
Fra : nejrup
Vist : 614 gange
100 point
Dato : 23-04-05 20:32

hvor varmt skal vandet være i en varmvandsbeh. som minimum.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-04-05 20:35

60 grader

Kommentar
Fra : nejrup

Dato : 23-04-05 20:40

hvorfor.??
pga. bakterie eller hvad, oliefyret køre lidt over 55 grader.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-04-05 20:41

Fyret holder ikke til den lave temp.
din kedel får kortere levetid.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-04-05 20:44

Det er grundet legionella bakterien som indtages ad lufvejen typisk i bademiljøer.
Legionella dræbes ved 60 grader.

Kommentar
Fra : nejrup

Dato : 23-04-05 20:45

det er en støbejerns-kedel, kan vel køre på 55 grader eller hvad??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-04-05 20:47
Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 23-04-05 20:50

Oplysning om varmt vand og sygdomme der kan opstå ved for lav temperatur.

http://www.mst.dk/udgiv/NyViden/2002/87-7944-883-6.htm

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 23-04-05 22:41

Hej nejrup
Din varmtvandstemp. skal ligge mellem 55-57 grader,ikke under pga. bakteriedannelse og ikke over pga . kalkudskillelse i vandet og dermed også i beholder og rørsystem.
Du kan godt køre 55 grader på din støbejernskedel.

mvh mcloud blikkenslager og varmemontør

Accepteret svar
Fra : shenpen

Modtaget 100 point
Dato : 24-04-05 11:08

Hej nejrup
Som det vist fremgår af de indkomne indlæg, er det lidt et valg mellem pest og kolera. I min oliefyrstid på landet, med blødt vand (lavt kalkindhold), kørte jeg med min. 60 grader af hensyn til skorstenen ("løbesod") mm.

Senere, som vicevært i hovedstadsområdet, med hårdt vand (meget kalk mm.), lå fremløbstemperaturen lige omkring de 55 - 57, af hensyn til erosion og kalkaflejringer i rørene.
Skal man tage hensyn til diverse bakteriestammer, der kan forekomme i vandet, er man bedst beskyttet ved en temperatur omkring de 60 grader. Har man hårdt vand - og ingen bakterier, er det nok mest økonomisk - på flere områder - med de 55, vel at mærke hvis din skorsten også er velisoleret, så der ikke dannes tjæredestillater.
mvh
shenpen

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 24-04-05 13:51

Her er en god artikel til problemet, med råd om hvad man kan gøre.

http://www.mst.dk/default.asp?Sub=http://www.mst.dk/Kemi/01130000.htm

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-04-05 17:49

En temperatur på 55-57 grader. Jeg tror ikke vi finder en
termostat der regulerer temp så præcist. Tænd og sluk temp
har en forskel på min. 8 grader. Så derfor kør på 60 grader
som minimum, gerne 65.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-04-05 21:32

Så gik nejrup kold, skru op for termostaten.
Min. 60 grader.

Godkendelse af svar
Fra : nejrup

Dato : 02-08-05 18:28

Tak for svaret shenpen.