/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Installation af XP pro
Fra : peterpyt
Vist : 502 gange
100 point
Dato : 23-04-05 18:32

Jeg har store problemer med at installere XP pro - problemet: Jeg booter op på windows cden, det går fint de første par minutter indtil der nederst på den blå skærm står; "installationsprogrammet starter windows" så sker der ikke mere...
Tilsyneladende har jeg nu intet andet valg end at slukke computeren, når jeg tænder igen gentager hele proceduren sig igen.. Inden jeg begyndte på installationen har jeg formateret harddisken. Det drejer sig om en computer af mærket Legend 2500 MHz med 256 mb ram..
Håber at nogen har et bud på en løsning..
Venlig hilsen
Peter..

Kommentar
Fra : xou

Dato : 23-04-05 18:44

hej
par minuter....normalt tager det noget tid at komme der f8,vælg partition,formatere.....ca 15 min ???

Kommentar
Fra : xou

Dato : 23-04-05 18:46

er det en anden del af harddisken der starter op f.eks det gamle d drev og ikke cdrom drev

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-04-05 18:48

Hvad har du formateret din HD med.
Du kan benytte din XP CD til at formatere med.
Prøv at kigge lidt på denne:
http://www.hcma.dk/install_repair

Kommentar
Fra : peterpyt

Dato : 23-04-05 18:58

Jeg formaterer ikke harddisken med XP cden, beklager hvis jeg har givet det indtryk. Jeg får heller ikke tilbuddet om at formatere med XP cden.
Jeg har formateret harddisken med fdisk, det der lille program der ligger på en Win 98 startdisk, men det kender I jo sikkert alt til
Jeg har tjekket det link emesen har givet mig, måske kan jeg finde svaret der..
Jeg er sikker på at det er cd rom drevet jeg starter på..
Peter

Kommentar
Fra : peterpyt

Dato : 23-04-05 19:03

Jeg kan nu se at der på www.hcma.dk er en der har haft et tilsvarende problem.. Her lyder svaret at man skal prøve at loade deafault settings i sin bios, det ved jeg hvordan man gør, men skal man ikke være ret forsigtig med den slags ??
Peter

Kommentar
Fra : xou

Dato : 23-04-05 19:04

det er helt typisk at den starter op på harddisk hvis den har fuldført indstallation første proces,men tjæk i bios igen om det er cdrom den start først op på og nej til at bruge andre muligheder hvis den ikke vil det.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-04-05 19:13

Hov - med Fdisk har du ikke så meget styr på din partition.
Evt. slet med Fdisk - så får du muligheden i XP for at lave partitioner og XP vil så selv formatere

Kommentar
Fra : xou

Dato : 23-04-05 19:17

fdisk sletter ikke et d drev der er ntfs fisystem men kun fat filsystem så måske gemmer der sig en uafslutteret xp indstallation der...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-04-05 19:25

Ja det kan du have ret i.
Men denne diskette kan gå ind og gøre det:
Technet boot diskette
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.

Kommentar
Fra : peterpyt

Dato : 23-04-05 19:56

Nu forsøger jeg at formatere harddisken vha. pm.com, som ligger på min nye start disk - jeg troede min harddisk var tom; når jeg skrev dir i kommandopromten, altså c:\dir var disken tilsyneladende tom, men programmet jeg nu benytter til at formatere med skrev at der lå ca 14 mb på disken, kan det skyldes det som xou refererer til ??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-04-05 20:20

Ja det kan det godt.

Kommentar
Fra : peterpyt

Dato : 23-04-05 20:30

Så er harddisken formateret, jeg har nu forsøgt at installere xp igen, desværre er problemet der endnu - installationsprogrammet starter windows, det sker bare ikke
Hvad mener I om rådet omkring at loade default settings i bios ??
Peter

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-04-05 20:36

Ok du sætter din CD i og starter comp og du får valget at trykke på en tast
eller den starter selv på CD-rom drevet.
Nu får du nogle valg om at indstallere
eller den går igang med at lægge nogle filer ind (har du SATA harddisk eller bare alm.)
Kommer du så langt????????

Kommentar
Fra : peterpyt

Dato : 23-04-05 20:48

Min computer er nok lidt speciel hvad angår first boot device. Når computeren starter har jeg kortvarigt følgende valg F2 for bios setup, eller F8 for valg af first boot device. Jeg vælger mit cd drev som F.B.D jeg har kigget grundigt i bios for at finde ud af om jeg kan gøre denne permanent, det kan jeg tilsyneladende ikke. Hvis jeg bare tænder for computeren forsøger den at starte op på floppy, drevet er naturligvis tomt.
Hvis jeg vælger at boote fra cd, "Searching for boot record .... Ok ... Press any key to boot from cd.." Jeg vælger at boote fra cd, og installationen går igang - den stopper ligeså snart der står installationsprgrammet starter windows.
Jeg tror det er en helt alm. harddisk jeg har - det er en 60 Gb Maxtor, jeg aner ikke hvad en SATA disk er ??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-04-05 20:56

Ok alm. HD
Nu kunne jeg godt lide at vide om din HD er markeret aktiv - for ellers kan din XP ikke lægge nogen filer på den.
Denne diskette kan se på din HD:
Technet boot diskette
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.
Nu bør du kunne se din HD

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-04-05 20:59

Men jeg lukker for i dag - det kan være der kommer andre forbi.

Kommentar
Fra : peterpyt

Dato : 23-04-05 21:04

Så vidt jeg kan se er harddisken aktiv. Når jeg booter op på disketten og starter programmet: pm - kan jeg se c drevet, og jeg har muligheden for at gøre den inaktiv, det betyder vel at harddisken er aktiv ?

Kommentar
Fra : peterpyt

Dato : 23-04-05 22:15

jeg har nu installeret Win 98 på maskinen, uden problemer. Men mit mål er stadig at få xp på den... Det er tidligere lykkes mig at installere 98 på maskinen og jeg troede dengang at en opdatering ville være en smal sag, desværre gik den også den gang død da den skulle starte op første gang..
Problemet er altså endnu ikke løst :´-(
Peter

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 23-04-05 23:32

har du husket at når cd en starter så skal man trykke på en tast indenfor 5 sekunder ellers bruger den harddisken?
mvh niels

Kommentar
Fra : peterpyt

Dato : 24-04-05 10:59

Ja det har jeg husket...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-04-05 18:45

Er det en opdaterings - CD du har.
Hvis du starter din comp med XP CD kommer du så hen og får muligheden for at se din HD med styresystem 98 og nogle valg.

Kommentar
Fra : peterpyt

Dato : 24-04-05 20:01

Jeg ved ikke om det er en opdatering. Jeg har ikke mulighed for at træffe nogen valg..

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-04-05 20:21

Hvis den ikke vil køre alene på en partition men gerne henover win 98 så er det en opdaterings-CD
Du kan teste det ved at starte den i win 98 sådan
start > kør > gennemse > find CD > se om der er en setup / install

Kommentar
Fra : peterpyt

Dato : 24-04-05 21:04

Der er en setup fil. Hvis jeg sætter cden i drevet (win 98 er indlæst) kommer der automatisk en menu frem, der har jeg 3 valgmuligheder: Installere Xp - Udføre andre opgaver elller tjekke system kompatibilitet..
Hvorfor er det vigtigt om et er en opgradering eller en alm ??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-04-05 21:30

Fordi det kan være derfor den ikke vil indstallere uden at win 98 er indstalleret først.
Hvis nu du vil lege lidt så kan du med PM (knoldogtot):::
Gøre den eksisterende partition mindre så der kun er 5 Gb i starten af HD (til venstre)
Kopiere din 5 Gb så den ligger lige efter den første.
Gøre den anden win98 aktiv (og sikre at den første 98 ikke er aktiv)
Prøve at indstallere XP hen over win98 nr 2 og evt. ved indstallationen slette win98nr2
Lykkedes det så taler vi videre derfra.

Kommentar
Fra : peterpyt

Dato : 26-04-05 10:16

Jeg har nu løst problemet, men det havde intet med min harddisk eller win version at gøre - det viste sig at være en ram fejl, ud med ram blokkene, ryste dem lidt og så på plads - herefter kunne xp installeres uden problemer..
Tak til alle der har prøvet at hjælpe, især emesen der har bidraget med mange konstruktive bud.
Peter

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 100 point
Dato : 26-04-05 10:45

Godkendelse af svar
Fra : peterpyt

Dato : 25-08-05 13:02

Tak for svaret emesen.