/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Bogføringsspørgsmål
Fra : christofferd
Vist : 1033 gange
50 point
Dato : 23-04-05 14:42

Hej. Hvordan bogfører jeg dette forløb korrekt:

Jeg hæver 1000 kr. på min forretningskonto
Jeg hæver 500 kr. på min forretningskonto
Jeg køber produkter for 1500 kr.

Mit forslag:
Jeg krediterer min bankkonto for 1000 kr. og for 500 kr. og debiterer samtidig min kassebeholdning for 1000 kr. og 500 kr. Derefter debiterer jeg min konto for varekøb med 1500 kr. og krediterer min kassebeholdning for 1500 kr.

Hvad siger I? Er det rigtigt hvad jeg gør?

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 23-04-05 15:33

Sådan kan du godt gøre, men det er mere enkelt at gøre følgende:
du krediterer bankkontoen for 1500,00 kr, og debiterer kontoen for varekøb med 1500,00 kr.
Du kan så betale med dankort eller hæve pengene i banken og betale dine vare, eller overføre de 1500,00 kr. pr homebanking.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 23-04-05 20:24

Dit forslag er den absolut rigtige måde at bogføre transaktionerne på, såfremt du betaler varerne kontant og får een faktura på kr 1500 på købet. Hawaii7's forslag er en omgåelse af lovgivningen.

Kommentar
Fra : christofferd

Dato : 23-04-05 22:02

OK, tak for det svar!! Mit næste spørgsmål er:

Jeg køber en rejse til 2 personer - i alt 1000 kr. KUN den ene rejse er fradragsberettiget, men de er begge betalt over forretningskontoen. Halvdelen af beløbet skal betales tilbage så vi overfører 500 kr. fra privatkontoen til forretningskontoen. Så skulle tingene passe så vidt jeg kan regne ud...

Vi bogfører på denne måde:
Vi krediterer bankkontoen for 1000 kr. Derefter debiterer vi rejsekontoen for 500 kr. og debiterer igen bankkontoen for 500 kr.

Er dette rigtigt?

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 24-04-05 17:24

Lyder rigtigt men skal lige høre, forretningskontoen er formentlig en bankkonto, du driver enkeltmandsvirksomhed ikke selskabsform, privatkontoen er også en bankkonto, du bruger ikke virksomhedsskatteloven?

Kommentar
Fra : christofferd

Dato : 24-04-05 20:00

Hej Leif Hansen. Korrekt - forretningskontoen er en almindelig bankkonto og privatkontoen er også en almindelig bankkonto.

Jeg har endnu ikke besluttet mig for hvilken skatteordning jeg vil benytte mig af, men jeg regner med at bruge kapitalafkastordningen. Den skulle være mere enkel. Har du nogen råd på det punkt?

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 24-04-05 20:58

Afgjort meget nemmere med kap.afkastordningen, men nu ikke så nem igen.
Facittet af dine posteringer passer, men du mangler princippielt lidt, idet du ikke viser hele bilagets beløb på rejsoomkostninger og du viser ikke at du privat har betalt din andel og skudt pengene ind igen. Jeg ville vise det sådan:
Tekst f.eks: Betalt rejse Berlin - K Bank D Rejser - 1000,00
Tekst f.eks: Privat andel rejse - K Rejser D Privatind/ud - 500,00
Tekst f.eks: Privat indbetalt - K Privatind/ud D Bank - 500,00

Kommentar
Fra : christofferd

Dato : 24-04-05 21:32

Tak for svaret Leif. Når du skriver "Privatind/ud", mener du så den konto på kontoplanen hvor man bl.a. bogfører private indskud/egenkapital?

Accepteret svar
Fra : LeifHansen

Modtaget 50 point
Dato : 25-04-05 18:49

ja, det gør jeg, jeg ved ikke hvordan din kontoplan er opbygget, men du burde have forskellige konti til egenkapital (primo) og privat ind/ud.

Godkendelse af svar
Fra : christofferd

Dato : 26-04-05 11:15

Tak for svaret LeifHansen.